Vad är en fisk värd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

    #31
    Simontorp till exempel har priser som ligger lååångt under vad du försöker att påvisa.
    --------------------------------------------------------------------
    nu vet jag inte var du har sett mina inlägg om Simontorps priser
    men du har helt rätt i att jag letar bra kvalite till riktigt billigt inköp
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • July 2003
      • 1834

      #32
      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
      Simontorp till exempel har priser som ligger lååångt under vad du försöker att påvisa.
      --------------------------------------------------------------------
      nu vet jag inte var du har sett mina inlägg om Simontorps priser
      men du har helt rätt i att jag letar bra kvalite till riktigt billigt inköp
      Läs vad jag skriver istället, du drar en mening ut ur sitt samanhang. Jag vet inte vart du köper dina fiskar och är inte interesserad av det heller. Jag reagerade på ditt påstående att du har 1,90 i vinst när du säljer neon för 10 kr. Alla butiker jag känner till letar efter i förhållande hög kvalite mot ett förhållandevis lågt pris, ett sätt att lyckas med detta är att köpa volym. Men att köpa volym innebär också att man måste sälja volym. Altså är ett lågt pris ett bra sätt att säkra bra kvalité. Jag hoppas att du vet lika bra som jag att det är minst sagt olämpligt att personer från butiker kastar skit på varandra i en hobbyisttråd. Att skriva om inköpspriser är inte heller vidare lämpligt, inte ens om det är uppenbara lögner.

      Om du har något mer att diskutera angående konkurenter, inköpspriser eller annat som rör den affärsmässiga delen av hobbyn så kan du ju ta det på pm.

      Jag anser diskussionen avslutat och sällar mig istället till att diskutera värdet på ett liv som är vad tråden handlar om, det är klart mycket mer interessant och ontopic.

      Jag ser det som så här: Om jag som hobbyist kan odla fram några yngel för att jag tycker att det är kul och via en akvarieauktion sprida fiskar som jag tycker att andra borde lära känna så är det värt så mycket mer än den 50 lapp jag fick för mina 6st sarateodron som butiker tar 150 kr/st för. Odlingen av fiskarna är för mig en hobby och görs för att sprida hobbyn, inte för att tjäna pengar. Om fler via auktionen blir mer interesserade av hobbyn kanske värdet på fiskarna ökar på sikt. I vissa fall är detta en nödvändighet för att vissa arter inte skall dö ut för alltid.
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        Användare
        • October 2003
        • 3615

        #33
        Har nu dragit upp en kull med diskus. Och har nu enligt mitt stipendie gjort som ajg hade tänkt från första början. Sälja dem billigare än vad butikerna tar. Klart det blir så, fick 300:- per fisk som är 12 cm. Rätt så bra pris för hårt gallrad och fin fisk. Men om man skulle ta för allt slit och tid man lagt ner skulle jag lätt ta 800:- stycket, och även då skulle jag nog fått sålt ett par stycken. (inte lika många)
        Mvh Alex

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • April 2002
          • 5028

          #34
          Geografi lektion
          Vinsta ett industriområde 10km västerut från Stockholm
          Vinst något man sparar på banken (ej det jag menade ok)
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • July 2003
            • 1834

            #35
            Ahh sorry Krister. Jag tog för givet att det var ett stavfel, du brukar ju inte alltid skriva felfritt. *pinsamt*
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • April 2002
              • 5028

              #36
              Ursprungligen postat av tropfrog
              Ahh sorry Krister. Jag tog för givet att det var ett stavfel, du brukar ju inte alltid skriva felfritt. *pinsamt*
              MVH
              Magnus
              Felstavning i detta fall är en hel gardering
              jag är inte sur samt det finns stora berg som ska bestigas
              nu kör vi
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              Arbetssätt...