Vad är en fisk värd?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

Det är efterfrågan som sätter priset.

Låt mig ta ett exempel
    Huspriset på ett nyproducerat hus har på två år gått upp med 20% i Växjö
    Men produktionskostnaderna har bara gått upp 5% under samma tid på samma plats.

Huset kostar idag 20% mera för att efterfrågan gör att säljaren kan ta ut det priset.

Exakt samma gäller för fisk. Oavsett vad fisken har kostat att driva fram så är det kundens begär (efterfrågan) som sätter priset.

Jo en liten detalj till sätter förstås oxå priset. Om huruvida akvariehandlaren har öppet i morron eller ej.
    D.v.s det är jättekul att ha nöjda kunder men finns ingen förstjänst så spelar det ingen roll hur många nöjda kunder man har
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Gäst

Det är läget som avgör efterfrågan och senare priset!
      Således är det svårt att sälja is på Grönland men säkerligen mkt poppis på Miami beach!

Skall vi istället exemplifiera genom huspriser så kan jag ge ett exemplel som visar på samma sak.

Det totala huspriset för "Föreningssparbankens Sverigevilla" i Töreboda täcker inte kontantinsatsen för en likadan villa på Lidingö.

Läget, läget, läget!!!

Mvh/Andreas.

Kommentar

• LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

Men det ligger en riktigt fin golfbana i Töreboda

Jodå läget spelar roll. Men i mitt exempel så visade ja just att priset diffar även om läget är exakt det samma.
        Men ja förstår vad du menar, för att exakt samma hus kostar 100% mer på Lidingö än i Växjö.

Men ja ville bara visa att det är mer än en faktor som sätter priset

Kommentar

• LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

En liten fundering.

Kan handlaren ta dubbelt så mycket för en fisk på Lidingö gämfört med Växjö??

Kommentar

• Robin
            Användare
            • January 2003
            • 4526

Ursprungligen postat av LN
            En liten fundering.

Beroende på vad det är för fisk ja. Titta bara på Christers inlägg tidigare i tråden.
            Mvh
            Robin

Kommentar

• Gäst

En liten fundering.

Klart att handlaren kan ta dubbelt så mkt betalt för fisk på Lidingö i teorin, men om det är så smart att bedriva dylik handel där är en helt annan fråga då det visat sig att den genomsnittliga disponibla inkomsten på Lidingö inte skiljer sig så mkt från dito i Töreboda som jag nämnde i exemplet. De flesta som bor på Lidingö tjänar bra mkt mer än snittet för riket men har ochså betydligt högre omkostnader! Men Självklart bör ju hyran/kostnaden för affärslokal på Lidingö kompenseras på ngt vis, antingen genom en större omsättning eller genom högre priser, annars går liksom inte ekvationen ihop...Ett attraktivt läge borgar dock vanligtvis för en större omsättning. Att Kontorslokaler på Wallstreet är svindyra är inte direkt en slump! Att en ekonomisk konsult därifrån begär ett högre arvode än andra kan man rimligen anta...

Mvh/Andreas.

Kommentar

• Gäst

Men det ligger en riktigt fin golfbana i Töreboda

Jodå läget spelar roll. Men i mitt exempel så visade ja just att priset diffar även om läget är exakt det samma.
                Men ja förstår vad du menar, för att exakt samma hus kostar 100% mer på Lidingö än i Växjö.

Men ja ville bara visa att det är mer än en faktor som sätter priset

Klart att det är flera faktorer som avgör men flertalet av dem har ju ochså begrundats tidigare i tråden!

Att jag tryckte extra på läget beror på trådens grund som utgick ifrån bl.a auktionsprisfunderingar. En närboende säljare kan tycka att fisken han sålde gick för billigt medan köparen av samma fisk tycker att den blev lite dyr med tanke på vartifrån han färdats...

Sannolikheten för impulsköp står ochså i direkt proportion till resvägen, oftast "råkar" man inte hmna i en affär eller på en auktion som ligger på ett stort avstånd från ens eget hem, sådant planeras vanligtvis.

Golf??? Vet jag ingenting om...har svårt att träffa bollen...
                (finns säkerligen "i anslutning" till Lidingö ochså...)

Mvh/Andreas.

Kommentar

• cf.akvarielagret
                  Användare
                  • April 2002
                  • 5028

då det visat sig att den genomsnittliga disponibla inkomsten på Lidingö inte skiljer sig så mkt från dito i Töreboda
                  -----------------------------------------------------------------------
                  var har du fått dom uppgifterna ifrån
                  jag tror du har helt fel
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                    då det visat sig att den genomsnittliga disponibla inkomsten på Lidingö inte skiljer sig så mkt från dito i Töreboda
                    -----------------------------------------------------------------------
                    var har du fått dom uppgifterna ifrån
                    jag tror du har helt fel
                    Det är nog fler än du som förvånas över detta...Men smakar det så kostar det!
                    Den genomsnittliga disponibla inkomsten skiljer sig inte så mkt mellan olika orter, inte heller mellan Lidingö och Töreboda!!!

Lidingö har högst bruttoinkomst: 54070 kr/månad
                    Gotland har lägst bruttoinkomst: 34730 kr/månad

Efter alla utgifter blir dock den disponibla inkomsten:
                    Lidingö: 3010 kr/månad
                    Gotland: 2310 kr/månad
                    Skillnad: 700 kr/månad

Huspriserna är högst på Lidingö
                    Huspriserna är lägst i Töreboda

Man kan då anta att skillnaden beträffande disponibel inkomst är mindre än 700 kr Lidingö/Töreboda

Uppgifterna kommer från; Institutet för Privatekonomi, Föreningssparbanken.

Mvh/Andreas.

Kommentar

• cf.akvarielagret
                      Användare
                      • April 2002
                      • 5028

Ursprungligen postat av A C-son
                      Det är nog fler än du som förvånas över detta...Men smakar det så kostar det!
                      Den genomsnittliga disponibla inkomsten skiljer sig inte så mkt mellan olika orter, inte heller mellan Lidingö och Töreboda!!!

Lidingö har högst bruttoinkomst: 54070 kr/månad
                      Gotland har lägst bruttoinkomst: 34730 kr/månad

Efter alla utgifter blir dock den disponibla inkomsten:
                      Lidingö: 3010 kr/månad
                      Gotland: 2310 kr/månad
                      Skillnad: 700 kr/månad

Huspriserna är högst på Lidingö
                      Huspriserna är lägst i Töreboda

Man kan då anta att skillnaden beträffande disponibel inkomst är mindre än 700 kr Lidingö/Töreboda

Uppgifterna kommer från; Institutet för Privatekonomi, Föreningssparbanken.

Mvh/Andreas.
                      Du har säkert rätt men jag tvivlar ändå
                      jag antar att du menar per hushåll
                      (ps jag bor inte på Lidingö)
                      Lidingö är speciellt övervägande mycket stora villor samt i stort sett inga lägenheter, visst det är bra med dubbelgarage man kan även ha ett par bilar utomhus
                      Att spara till en resa eller ny bil tror jag inte behövs för kanske 90% av hushållen, att en familj har endast 3010 kr kvar är i stort sett en bekräftelse på dålig information.
                      jag har lärt mig att inte alltid tro på det som skrivs eller sägs

och dom har så få lägenheter så någon flyktingförläggning får inte plats,
                      stackars dom då slapp man den utgiften
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor

Kommentar

• Mikael W
                        NCS Medlem

• August 2002
                        • 8621

Hej

Det här är väl en filosofisk diskussion nu, fjärran från vardagens realiteter?

En fisk (eller vilket objekt som helst, väl) är för mig värt det som det skulle kosta att (genast) skaffa ett identiskt exemplar.

Priset (eller marknadsvärdet) är väl, som många skrivit här före mig, det jag kan få betalt (genast) om jag bjuder ut firren till försäljning. (Här spelar förstås en massa detaljer in, såsom vilken marknad jag har tillgång till, vilket rykte jag har, hur produkten presenteras osv.)

Att en fisk är ett levande väsen är sant, men det bara komplicerar den här frågeställningen. Vad är då en mänska värd?

Osökt går mina tankar till ett citat av Pugh Rågefelt: Kärleken är som vattnet, guld värt när man törstar i öknen, inget värt när man dyker efter pärlor.
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• tropfrog
                          Användare
                          • July 2003
                          • 1836

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                          Ta neontetra priset varierar mycket
                          Bromma 10kr normalpris
                          Vinsta 1,90kr extrapris för att locka kunder
                          Östermalm 20kr ca
                          Göteborg 6kr gissar jag
                          Akvarieklubb 3kr kan man anta
                          I Göteborg finns det en stor tysk byggmarknad som tar 4,50 för neon. Samma byggmarknad öppnar inom kort i Sthlm. Jag tror att du behöver se över dina inköpspriser innan dess. Simontorp till exempel har priser som ligger lååångt under vad du försöker att påvisa.

Till ämnet....Jag sålde lite grejor på auktionen.
                          2 st Vf Steatocronus tinant, butikspris cs 500kr....Gav mig 320kr
                          6 st F1 Sarateodron Steinbachi, butikspris 900kr... gav mig 50kr.

Det är vad marknaden var beredd att betala. För mig som akvartist är det också av stort värde att mina skyddslingar kommit till nya bra hem, för mig som hobbyakvarist finns det värden större än pengar, artbevarande och spridning av hotade arter är ett sådant.
                          MVH
                          Magnus

Kommentar

• cf.akvarielagret
                            Användare
                            • April 2002
                            • 5028

Ursprungligen postat av tropfrog
                            I Göteborg finns det en stor tysk byggmarknad som tar 4,50 för neon. Samma byggmarknad öppnar inom kort i Sthlm. Jag tror att du behöver se över dina inköpspriser innan dess. Simontorp till exempel har priser som ligger lååångt under vad du försöker att påvisa.

Till ämnet....Jag sålde lite grejor på auktionen.
                            2 st Vf Steatocronus tinant, butikspris cs 500kr....Gav mig 320kr
                            6 st F1 Sarateodron Steinbachi, butikspris 900kr... gav mig 50kr.

Det är vad marknaden var beredd att betala. För mig som akvartist är det också av stort värde att mina skyddslingar kommit till nya bra hem, för mig som hobbyakvarist finns det värden större än pengar, artbevarande och spridning av hotade arter är ett sådant.
                            MVH
                            Magnus
                            förstod inte vad du är ute efter
                            själv tror jag att det är bra med många som säljer fiskar
                            jag vill inte glänsa men kunskapen både i butiker och vanliga dödliga som ej fått bra info är ganska undermålig
                            1. först får vi sälja massor av medicin dock ej till våra fiskar
                            2. sedan får vi en trogen kund som gärna betalar ett par spänn extra
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor

Kommentar

• tropfrog
                              Användare
                              • July 2003
                              • 1836

Jag vill inte göra detta till en kamp, Krister. Vad du får sälja eller inte visar sig självklart med tiden.

Vad jag ville visa i mitt inlägg är att det finns värden större än pengar.
                              MVH
                              Ekonomen

Kommentar

• cf.akvarielagret
                                Användare
                                • April 2002
                                • 5028

Ursprungligen postat av tropfrog
                                Jag vill inte göra detta till en kamp, Krister. Vad du får sälja eller inte visar sig självklart med tiden.

Vad jag ville visa i mitt inlägg är att det finns värden större än pengar.
                                MVH
                                Ekonomen
                                vi gillar djur jag har en hel del saker i min verksamhet som inte genererar några pengar alls.

men det finns en ganska stor skillnad

jag lever på den här hobbyn och du är anställd med månadslön, din fritid gör du det som finns kvar av lönen
                                jag är Ateist
                                men Gud talade till mig
                                Gud är stor

Kommentar

Arbetssätt...