Före och efter...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flykt
    Användare
    • January 2007
    • 104

    Före och efter...

    Från "kliniskt ren" BTN till algbeklädd.

    Måste säga att algerna är mycket snyggare än vad fotot visar! Ser lite ut som en grön invasion på detta helhetsfoto, men det var för att visa "nu och då". På föregående bild syns det bättre angående algernas färgskiftningar och struktur som råder.
    /Helena

    Min Zoon
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #2
    Snyggt! Är sanden densamma eller har du bytt ut den?

    Jag gillar både fotona faktiskt..men den understa får man mer känsla för...

    Kommentar

    • Flykt
      Användare
      • January 2007
      • 104

      #3
      Ursprungligen postat av Malawe
      Snyggt! Är sanden densamma eller har du bytt ut den?

      Jag gillar både fotona faktiskt..men den understa får man mer känsla för...

      Tackar! Sanden är den samma, bara annat ljus nu.
      /Helena

      Min Zoon

      Kommentar

      • Malawi Micke
        Användare
        • October 2006
        • 167

        #4
        Ja det må jag säga mycket snyggt.. Det ger ett mycket mer verklighetstroget intryck med algerna på bakgunden..
        malawi 4 life

        Kommentar

        • tjornpatrik
          Användare
          • August 2006
          • 830

          #5
          Snyggt. Helt klart naturtroget och fräckt med den nivån av alger på inredning och bakgrunden. Däremot är alger på glasrutan de absolut värsta jag vet.

          Kommentar

          • Lundensis
            Användare
            • March 2004
            • 2262

            #6
            Gillar också den undre bilden mest. Härligt akvarium.

            Kommentar

            • tjornpatrik
              Användare
              • August 2006
              • 830

              #7
              Ursprungligen postat av Lundensis
              Gillar också den undre bilden mest. Härligt akvarium.
              När man ser såna bilder ångrar man ju skarpt att man inte satt in BTN i sina akvarium..

              Kommentar

              • Flykt
                Användare
                • January 2007
                • 104

                #8
                Tackar så mycket alla ovanstående .

                Till en början fick jag för mig att jag skulle försöka ta bort alla alger, då jag tyckte att BTN var snyggare utan, men fick bastning av en annan akvarist som tyckte att jag skulle låta det froda i stället. Jag tänkte på saken och ändrade mig. Tycker också BTN ser mer "naturlig" ut nu.

                Skrev lite innan och undrade över vad det är för slags alger/mossa som brer ut sig i form av skorvliga gråvita ringar. Går att se dem på bilden nedan. Någon som vet vad det är, som kanske också har/haft såna?
                /Helena

                Min Zoon

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

                  #9
                  Skrovliga vita ringar låter mer som utfällningar (kalk eller liknande) i mina öron. Alternativt har du algätande firrar/snäckor i karet som gnager bort algerna ibland - eller kan du se att det är något som växer? Jag får sådana "ringar" i mitt malawikar, men det handlar just om att firrarna/snäckorna gnager rent på olika ställen.

                  Algerna är definitivt snygga, så behåll dem!!

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

                    #10
                    Sitter o kikar på dina bilder Flykt.
                    Snyggt akvarium.

                    Den nedre bliden gör på något sätt ett mycket mera inbott intryck än den övre. Dina tunna kvistar i den bilden tycker ja ökar känslan ytterliggare.

                    Den övre bilden har sina fördelar helt klart. Men den stora skillnaden tror ja inte är algerna utan att den övre är alldeles för centrerat.
                    Egentligen så gillar ja den övre bättre om man fixat den lite lite grann.
                    Belysningen i den övre ger bättre färgskiftningar.

                    I den nedre är bilden liksom lite för grön.

                    Jo det kan vara så att det är kameran som liksom gör karet grönare än det är.

                    Riktigt kul hade det varit om du tagit ytterliggare en bild med lysrören från övre bilden, men som karet ser ut i den nedre bilden.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • specmats
                      Användare
                      • December 2004
                      • 3060

                      #11
                      det undre är nog snyggast men min idealinredning för växt/sa-akvarium är kritvit sand och metallhalogen under 6000 kelvin så att ljuset får en gulvit ton.
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

                      Akvarie-setup (Salt)

                      Kommentar

                      • Flykt
                        Användare
                        • January 2007
                        • 104

                        #12
                        Ursprungligen postat av LN
                        Sitter o kikar på dina bilder Flykt.
                        Snyggt akvarium.

                        Den nedre bliden gör på något sätt ett mycket mera inbott intryck än den övre. Dina tunna kvistar i den bilden tycker ja ökar känslan ytterliggare.

                        Den övre bilden har sina fördelar helt klart. Men den stora skillnaden tror ja inte är algerna utan att den övre är alldeles för centrerat.
                        Egentligen så gillar ja den övre bättre om man fixat den lite lite grann.
                        Belysningen i den övre ger bättre färgskiftningar.

                        I den nedre är bilden liksom lite för grön.

                        Jo det kan vara så att det är kameran som liksom gör karet grönare än det är.

                        Riktigt kul hade det varit om du tagit ytterliggare en bild med lysrören från övre bilden, men som karet ser ut i den nedre bilden.
                        Tackar så mycket!

                        Det är inte så grönt som det ser ut på bilden, men belysningen var bättre innan. Då hade jag bara 3 stycken av vanlig armatur (som hängt i taket på en frisersalong). Det var vanliga "standardrör" i dom också. Men sen så beställde jag en heltäckande ramp med plats för fyra rör. Satte i två "akvarierör" och tillfälligt två av de gamla, men jag måste säga att jag blev väldigt besviken på resultatet. Tanken var att ha denna heltäckande ramp och sedan ha spottar där bak. Rampen mäter ju 200*60 cm, och mitt kar är 200*100cm, så det blir snålt med ljus baktill. Rampen har fyra rör omlott så att säga, men alla ligger i framkant så det är en stor lucka på ca en tredjedel av armaturen som är tom. Jag trodde själfallet att rören skulle ligga utspridda över hela ytan, men, men.

                        Var ju bättre ljus med den andra armaturen, men den var samtidigt extremt ful och klumpig också. Dessutom inte avsedd för att ha över ett akvarium.

                        Skulle vilja ha en passande MH belysning i stället, men så väldans dyrt tyvärr. Alternativt att hitta riktigt bra spottar att få upp ljuset med.

                        Kanske någon här som har ett bra tips för att få upp ljuset på ett snyggt sätt?

                        Ps! Jag har den gamla armaturen kvar i källaren, ska nog gå ner och hämta den. Testa hur ljussättningen blir med den. Bara för att jämföra. Postar foto om hur det blev sen. Ds!
                        /Helena

                        Min Zoon

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • January 2005
                          • 3788

                          #13
                          Riktigt snyggt! Jag tycker inte att det gör något att det inte finns belysning över bakre delen eftersom det skapar mörka partier som ger mer känsla av djup. 2-3 spottar skulle vara pricken över i!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...