Luftdrivna filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel60
    Användare
    • March 2003
    • 527

    Luftdrivna filter

    Funderar på att sätta i luftdrivna filter (elrör + filtermatta) i de 20 akvarierna i källaren.
    Jag vet att det kommer att låta en del (fast pumpen/pumparna kommer att stå i pannrummet en bra bit bort) och att växter inte kommer att trivas något vidare (det gör de inte i dag heller...).
    Men finns det nackdelar jag inte tänkt på? Blir det till exempel mycket fuktigare i rummet?
    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
    Mina fiskar & burkar
  • endymion

    #2
    Jag har inte märkt några direkta nackdelar med det, jag har ca 30 % luftfuktighet i min lokal. Det enda är att det är lite dåligt sug i dom, men det räcker.

    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 3111

      #3
      Ursprungligen postat av endymion
      Jag har inte märkt några direkta nackdelar med det, jag har ca 30 % luftfuktighet i min lokal. Det enda är att det är lite dåligt sug i dom, men det räcker.

      är du säker på det?

      det låter extremt lågt, normal luftfuktighet i sverige ligger på ca 40-50% inomhus....i götaland iaf
      högre på sommaren och lägre på vintern, men i en normal källare är det lite högre............vi har ca 80% i våran källare utan avfuktare ca 50-60% med 2 avfuktare.....

      luftfuktigheten ute vid ca 10 minusgrader skulle jag tippa ligger på 20-30% men det är en vild gissning

      jag skulle prova en annan hydrometer om jag vore du.

      som svar på orginalfrågan skulle jag säga: räkna med förhöjd luftfuktighet om du kör med motorfilter just nu....
      Senast redigerad av cichlids4fun; 21 November 2007, 16:11.
      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Ursprungligen postat av cichlids4fun
        är du säker på det?

        det låter extremt lågt, normal luftfuktighet i sverige ligger på ca 40-50% inomhus....
        högre på sommaren och lägre på vintern, men i en normal källare är det lite högre............vi har ca 80% i våran källare utan avfuktare ca 50-60% med 2 avfuktare.....

        luftfuktigheten ute vid ca 10 minusgrader skulle jag tippa ligger på 20-30% men det är en vild gissning

        jag skulle prova en annan hydrometer om jag vore du.

        som svar på orginalfrågan skulle jag säga: räkna med förhöjd luftfuktighet om du kör med motorfilter just nu....
        Helt säker är jag naturligtvis inte men det brukar ligga runt 30-40 %. Jag har testat två olika mätare. Vid vatten byte stiger det upp till ca 60-70 %. Men det sitter ventilation i lokalen, därav skillnaden kanske.

        Kommentar

        • cichlids4fun
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 3111

          #5
          Ursprungligen postat av endymion
          Helt säker är jag naturligtvis inte men det brukar ligga runt 30-40 %. Jag har testat två olika mätare. Vid vatten byte stiger det upp till ca 60-70 %. Men det sitter ventilation i lokalen, därav skillnaden kanske.
          ok, du kanske har extremt bra ventilation då, men det kanske är värre här vid kusten oxå iaf, men vi har kört med riktig mätutrustning för att kontrollera
          Mvh
          Peter

          don´t drink water-fish ..... in it!

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Daniel!

            Vad för sorts luftpump ska du ha i källaren, sidkanal eller membrampump. (med tanke på ljudnivån). Jag har en sidkanal i min lokal och tycker väl att det är ganska ok med fukten, det blev betydligt värre när jag byggde en koidamm på ca: 3000 liter utan täcklock. Fick sätta in 2 st extra ventiler men det märks ingen skillnad. Jag tycker personligen att det fungerar betydligt bättre med filtren med sidkanal än med vanliga innefilter.

            De e värt att testa

            Tomas

            Kommentar

            • daniel60
              Användare
              • March 2003
              • 527

              #7
              Ursprungligen postat av beson
              Daniel!

              Vad för sorts luftpump ska du ha i källaren, sidkanal eller membrampump. (med tanke på ljudnivån). Jag har en sidkanal i min lokal och tycker väl att det är ganska ok med fukten, det blev betydligt värre när jag byggde en koidamm på ca: 3000 liter utan täcklock. Fick sätta in 2 st extra ventiler men det märks ingen skillnad. Jag tycker personligen att det fungerar betydligt bättre med filtren med sidkanal än med vanliga innefilter.
              De e värt att testa
              Tomas
              Tänkte skaffa en hyggligt stor membranpump, har inte undersökt marknaden än. Blev erbjuden en billig sidkanalare, men den var lite overkill: 3 kubik - i minuten.
              Tror också att filtermattorna funkar bättre med lite mindre genomströmning än i dag (har mest pumpar på 1000-1500 l/tim). I vissa kar får jag väl komplettera med en cirkulationspump. Och när det gäller fukten kan jag i värsta fall sätta i en ventilationsfläkt i ytterväggen.
              Senast redigerad av daniel60; 22 November 2007, 16:54.
              Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
              Mina fiskar & burkar

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • September 2002
                • 5394

                #8
                Om du sätter syrestenar i rören så kommer du ner en del db.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  om du tar lite grövre rör så minskar ljudnivån på "bubblandet" märkbart.
                  3 kubik / minut är väl inte overkill, min ger 16000 liter luft/min. förnärvarande 36 utgångar till 10 st kar med både filtermatta och bottenfilter. Funkar kanon!

                  Har även 6 utgångar till filterbaljan till koidammen samt 4 i dammen.

                  Hadde en membram pump ibörjan som gav 4200 l/min men det funkade inte, de räckte inte för att driva samtliga kar.

                  Tomas

                  Kommentar

                  • Björn
                    Användare
                    • April 2002
                    • 787

                    #10
                    Är det verkligen rätt enhelt på dina pumpar Beson? Min membranpump som jag hade i lokalen till 20st små kar gav 3000L/TIMME. En membranpump på 4800l/min skulle ju ge 288000L/TIMME och det låter ju helt sjukt mycket!

                    Mvh
                    Björn
                    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                    Kommentar

                    • JohanP
                      Användare
                      • September 2006
                      • 118

                      #11
                      Jag har nyligen dragit rör i min lokal och satt in en sån här.
                      Logga in på Facebook för att börja dela och ta kontakt med vänner, familj och andra som du känner.


                      Den är mycket tyst och jag är väldigt nöjd. Den ska, när alla mina kar är anslutna försörja kar med sammanlagt 3000 liter vatten. Såg den hos en privat odlare i Danmark och han använde den till drygt 4000 liter vatten fördelat på 10-12 kar.

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        fel av mig, 4200l/ timma

                        Tomas

                        Kommentar

                        Arbetssätt...