Jag har börjat skissa lite på ett monsterkar som jag tänkt bygga en bra bit in i framtiden. Men tänkte redan nu börja planera för att få det så bra som möjligt. Tanken är att jag ska bygga det helt i betong(ca 15 cm tjocka väggar) förutom två glasskivor som vardera är på 220x70 cm och 14 mm glas. Dessa glasskivor sätter jag på ena långsidan med ett svetsat mittstag emellan. Betongdelen blir 450 långt x 200 djupt x 80 högt hade jag tänkt mig. Alltså 7200 liter. Detta tänkte jag sedan isolera med 20-30 cm isolering både längst sidorna, botten och taket då betongdelen kommer stå utomhus. Sedan gör jag en lucka i taket så jag kan stoppa ned fisk, rötter och dylikt. Kommer också bli en liten lucka ovanför de två glasskivorna så jag kan komma åt att mata därifrån(innifrån huset).
Fiskvalen känns som det får vänta då jag säkert kommer ångra mig tusen gånger om innan projektet blir klart. Dock lutar det lite åt kallvattenfisk då det annars kan bli dyrt att värma upp, men det beror iofs hur bra jag lyckas isolera det hela.
Vad tror ni om detta? Tankar och tips uppskattas!
Fiskvalen känns som det får vänta då jag säkert kommer ångra mig tusen gånger om innan projektet blir klart. Dock lutar det lite åt kallvattenfisk då det annars kan bli dyrt att värma upp, men det beror iofs hur bra jag lyckas isolera det hela.
Vad tror ni om detta? Tankar och tips uppskattas!
Kommentar