Mest effektiva innerfiltret/cirkpumpen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jarnis
    Användare
    • November 2005
    • 415

    #16
    Håller med dig mek när du skriver om i vilket sammanhang pumpen ska användas.

    Hur man uppfattar effektiviteten är nog ganska beroende på vilken setup man kör dom i. Jag kör Aquaclear pumphuvud med filtermatta i tre olika kar som komplement till ytterfilter. I det ena går det bara ett antal frontosor med sparsam inredning och det filtret rengör jag kanske 1gång i halvåret. I ett annat har jag en massa malar som tuggar trädrötter och där måste jag rengöra 1gång i månaden. Vad vill jag ha sagt med då... jo, att några kanske kör en viss modell i "kala" odlingskar och där funkar det perfekt. Samma pump kanske inte fixar ett hårt belastat kar med massor av växter utan att snabbt tappa kapaciteten. Funderar på att köpa en Eheim till "mal-karet" och se om det klarar sig längre än Aquaclearen.
    Micke

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • November 2005
      • 3217

      #17
      Ursprungligen postat av deelay
      Fluvals nyare varianter är riktigt kassa... dom orkar inget alls tyvärr men har man tid att göra ren filter och inte behöver angivet tryck så visst.
      2252 gör samma jobb som 2 fluval 4or, sen att man kan hänga på ett gäng extrakorgar på 2252 är ju inte heller illa.

      Jag har hitills inte hittat ett enda filter som kan mäta sig med Eheim 2252 när det kommer till den typen av filter.
      Ja jag håller med deelay att det finns inget innerfilter som kan mätta sig med eheims 2252, men det kanske är lite för stort för baljor under 375liter.
      När jag hade som mest baljor då korde jag projekt sigma 3, men tre st filterpatroner, tog man bort insugssilen på det så funkar det bra, och det är ett prisvärtfilter på baljor under 375 liter.
      Och det fungerar med originalfiterna, man behöver inte köpa till filtermatter.
      Och jag tror att det drar 10 watt

      Kommentar

      • mek
        Användare
        • January 2005
        • 540

        #18
        Ursprungligen postat av malawijanne
        Ja jag håller med deelay att det finns inget innerfilter som kan mätta sig med eheims 2252, men det kanske är lite för stort för baljor under 375liter.
        Kör man en 2252 bara "rakt av", kan cirkulationen vara ngt kraftig i ett mindre kar. I mitt kan (Juwel Rio 300), leder jag över vattnet till andra sidan (vänstra delen av bakre långsidan). Där sitter ett strilrör som sprutar vattnet rakt fram mot framrutan. Vill firrarna ha action, kan de vara där. Vill de ha ro, finns det många andra ställen att välja.
        Skall man dra ngn gräns här, skulle jag nog sätta den ngnstans mellan 100 och 200 liter

        Kommentar

        Arbetssätt...