Mest effektiva innerfiltret/cirkpumpen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flipper
    Användare
    • March 2005
    • 143

    Mest effektiva innerfiltret/cirkpumpen?

    Letar efter det mest effektiva innerfiltret eller cirkulationspumpen som man kan koppla till filtermatta idag?

    Då menar jag jämförelse: effekten i lit/tim, el förbrukning och pris.

    Vilka är Era favöriter?
    Senast redigerad av Flipper; 20 November 2007, 19:49.
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #2
    Eheim 2252 ligger nog riktigt bra till här. Ett populärt filter som även används flitigt som powerhead. Jag har inte ägt ett men vet många som talar gott om det trots sina år på nacken...

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

      #3
      Aquaels innerfilterpumpar snurrar på tyst, billigt, stabilt.
      Bara man skär av botten på plasten o trär över 10*10*30 kub. Därmed ökar man filtermassan minst 10gånger.

      Helt klart ett underskattat filter enl. min mening
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Ursprungligen postat av Malawe
        Eheim 2252 ligger nog riktigt bra till här. Ett populärt filter som även används flitigt som powerhead. Jag har inte ägt ett men vet många som talar gott om det trots sina år på nacken...
        Nog för att det är ett bra filter men energieffektivt är det inte. 28 W för att pumpa 1200 l/h är t.o.m sämre än kinesfiltrena som kommit på senaste åren

        Har för mig att Tunze och Aquaclear är de mest energieffektiva cirkulationspumparna.

        Vad det gäller innerfilter är sannorlikt Fluval som är mest energieffektivt

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

          #5
          Jo enegrieffektiva är Fluvals innerfilter, men dom har en irriterande förmåga att inte alltid starta efter strömavbrott.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • joe
            Användare
            • June 2006
            • 1451

            #6
            Ursprungligen postat av LN
            Jo enegrieffektiva är Fluvals innerfilter, men dom har en irriterande förmåga att inte alltid starta efter strömavbrott.
            Hur ofta har du strömavbrott, LN? - eller menar du egna sådana?, skämt åsido så kanske det är problem med mindre Fluval, men jag har inte märkt av det nån gång med mina 4+...

            Problemet är väl istället (som de flesta innerfilter) filtervolym, men jag tycker när jag bytte ut innandömet mot en hel "korv" blå filtermatta så har de funkat klockrent. Glädjande att de inte slukar energi...

            För mig är det en viktig parameter i val av pump, men helt kommar man ju inte undan strömförbrukning, bevars.
            MVH - joe

            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

            Kommentar

            • endymion

              #7
              Ursprungligen postat av LN
              Jo enegrieffektiva är Fluvals innerfilter, men dom har en irriterande förmåga att inte alltid starta efter strömavbrott.
              Det brukar bero på att impelleraxel gått av. Men det drabbar ju alla filter

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #8
                Finns det någon Fluval som kan mäta sig med 2252:an utan att durra och låta som ett träskverk? Visst drar Eheim 2252 ström, men det är ändå en av de pumpar som köps av många pga dess pålitlighet, funktionalitet och styrka.

                Kommentar

                • joe
                  Användare
                  • June 2006
                  • 1451

                  #9
                  Ursprungligen postat av Malawe
                  Finns det någon Fluval som kan mäta sig med 2252:an utan att durra och låta som ett träskverk? Visst drar Eheim 2252 ström, men det är ändå en av de pumpar som köps av många pga dess pålitlighet, funktionalitet och styrka.
                  Jag vet att många haussar (stavas det så?) Eheim, men jag är helt nöjd med mina Fluval. Prisvärda - läs billiga (åtminstone i särskild Gbg. butik), energisnåla och tysta - vad kan man mer önska...filtervolym, men det kan man ju ordna. Se inlägg ovan...

                  Eheim är säkert bra - men ligger ändå rejält i överkant med prisbilden för min plånbok.
                  MVH - joe

                  Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #10
                    Ursprungligen postat av joe
                    Jag vet att många haussar (stavas det så?) Eheim, men jag är helt nöjd med mina Fluval. Prisvärda - läs billiga (åtminstone i särskild Gbg. butik), energisnåla och tysta - vad kan man mer önska...filtervolym, men det kan man ju ordna. Se inlägg ovan...

                    Eheim är säkert bra - men ligger ändå rejält i överkant med prisbilden för min plånbok.
                    Jag håller med. Jag "haussar" inte för Eheim, men tittar man på många ciklidkar så har de Eheim 2252...iallafall var det så för en 5-6 år sedan.

                    Jag har endast kört Aquaclear som powerheads och är nöjd med dom. Billiga och driftsäkra. Har nu skaffat Aquarium System Maxi Jet till mitt 720 men de är inte igång än så där vet jag inte hur de är...också powerhead/cirkulationspump.

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • September 2002
                      • 5394

                      #11
                      Fluvals nyare varianter är riktigt kassa... dom orkar inget alls tyvärr men har man tid att göra ren filter och inte behöver angivet tryck så visst.
                      2252 gör samma jobb som 2 fluval 4or, sen att man kan hänga på ett gäng extrakorgar på 2252 är ju inte heller illa.

                      Jag har hitills inte hittat ett enda filter som kan mäta sig med Eheim 2252 när det kommer till den typen av filter.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • Mike_Noren
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2695

                        #12
                        Eheim 2252 drar mycket ström trots att det pumpar lite vatten pga att det egentligen är en fontänpump - den är byggd för att blåsa vatten med högt tryck, och högt tryck kräver hög effekt.

                        Om man nu faktiskt behöver 3 meters uppfordringshöjd på ett innerfilter är ju annars en bra fråga. 2252 är dessutom stor och klumpig om man tänkt sig att sätta den på filtermatta, då är nog ett enkelt och billigt noname powerhead ett bättre val.

                        Fluvals innerfilter sätter igen bara man tittar elakt på dem, men man kan ju byta ut filtermassan mot blå filtermatta, då funkar +3 och +4'an de bra. Lite för höga bara.

                        Vad gäller ytterfilter är jag lite besviken på Fluval. De är svåra att tömma på luft (och får man inte ut allt så skramlar de som en gammal ford), och jag vet inte om jag hade otur, men min 304'a bröt impelleraxeln två gånger på två år. En gång är ingen gång, två gånger är kass design.

                        FX5'an är kanske ett undantag. Har aldrig testat det filtret.

                        Just nu har jag en Rena XP3. Jag vet inte om den har bättre kvalitet än Fluval 304'an, men den är bättre designad - lättare att fylla, lättare att tömma & rengöra utan slabb. Och inga brutna axlar så här långt i alla fall.

                        Synd bara att Fluvals ytinsug inte passar till XP3'an, för det är verkligen skitbra.
                        Senast redigerad av Mike_Noren; 21 November 2007, 02:13.

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Ursprungligen postat av deelay
                          Fluvals nyare varianter är riktigt kassa... dom orkar inget alls tyvärr men har man tid att göra ren filter och inte behöver angivet tryck så visst.
                          2252 gör samma jobb som 2 fluval 4or, sen att man kan hänga på ett gäng extrakorgar på 2252 är ju inte heller illa.

                          Jag har hitills inte hittat ett enda filter som kan mäta sig med Eheim 2252 när det kommer till den typen av filter.

                          Håller helt med dig, med risk för att verka gammalmodig så anser jag att det filtret är helt outstanding inte minst när det gäller kvalite!!! En 2252:a är pålitlig som en volvo! Finns dessutom ofta annat i karen som kan dra betydligt mkt mer ström än en pump även om det såklart skiljer en del mellan olika pumpar...

                          Mvh/Andreas.

                          Kommentar

                          • Flipper
                            Användare
                            • March 2005
                            • 143

                            #14
                            Tror jag hittade min bebis:

                            AquaEl Cirkulator 1100: 1100 l/t, 14w, 165 riksdaler på PWSS (innebär att Herkules är ännu billigare)

                            Någon som har denna?

                            Kommentar

                            • mek
                              Användare
                              • January 2005
                              • 540

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mike_Noren
                              Eheim 2252 drar mycket ström trots att det pumpar lite vatten pga att det egentligen är en fontänpump - den är byggd för att blåsa vatten med högt tryck, och högt tryck kräver hög effekt.

                              Om man nu faktiskt behöver 3 meters uppfordringshöjd på ett innerfilter är ju annars en bra fråga. 2252 är dessutom stor och klumpig om man tänkt sig att sätta den på filtermatta, då är nog ett enkelt och billigt noname powerhead ett bättre val.
                              Tycker du att 1200 l/h är lite vatten? Det är mer än tillräckligt för de flesta akvarium (iaf upp till 375 liter vad jag hört). Det är inte många som behöver 3 meters höjd inomhus, men styrkan i motorn behövs om man vill ha ytcirkulation även efter det att filtret börjar bli lite skitigt.

                              Ursprungligen postat av Mike_Noren
                              Fluvals innerfilter sätter igen bara man tittar elakt på dem, men man kan ju byta ut filtermassan mot blå filtermatta, då funkar +3 och +4'an de bra. Lite för höga bara.
                              I ett ngt större malawikar behövs Fluval 4 (om det är fluval man vill ha dvs), och den pumpen är större/klumpigare än 2252. Och även om man har filtermatta omkring, kommer finaste skiten in och sätter igen filter och/eller pumphus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...