Ciklidfiskar, vad skall jag välja?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erika71

    Ciklidfiskar, vad skall jag välja?

    Hej alla!

    Har ett gammalt akvarium 180l och funderar på att fasa över till Ciklider. Nu har jag dock 3 st Pangasius hypophthalmus, 4 st Skäggmunsmalar och lite neontetror som jag vill behålla (förhoppninsvis).

    Om/när jag väljer ciklider, vilka ciklider kan jag blanda med mina nuvarande fiskar?

    //Erika
  • olof
    Användare
    • April 2002
    • 1823

    #2
    Hej!

    Ledsen att säga det men Pangasius är inte någon bra akvariefisk. Mitt råd är att du gör dig av med dessa snarast.

    De övriga fiskarna passar bra med mindre sydamerikanska ciklider eller med tex ett par palettciklider.

    Mvh

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • Lutt
      Användare
      • October 2005
      • 1919

      #3
      Hej och välkommen till forumet!

      Om jag var du skulle jag göra mig av med hajmalarna för de kommer att växa ur ditt kar och antagligen innan det äta upp dina neontetror.

      Du skulle ju kunna ha någon Apistogramma eller Microgeophagus art där i.

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

        #4
        Välkommen Erika71 till forumet
        Jepp en trevlig bekantskap är Boliviansk fjärilsciklid. Dom är lättlekta, inte aggro samtidigt som dom är stabila o tål lite större firrar. Svårt att skilja hona o hane så att det är bra att börja med 4-6 fiskar o låta dom para ut.

        Här är ett par
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • December 2004
          • 3060

          #5
          Ursprungligen postat av LN
          Välkommen Erika71 till forumet
          Jepp en trevlig bekantskap är Boliviansk fjärilsciklid. Dom är lättlekta, inte aggro samtidigt som dom är stabila o tål lite större firrar. Svårt att skilja hona o hane så att det är bra att börja med 4-6 fiskar o låta dom para ut.

          Här är ett par
          -dom var riktigt fina i både färg å form
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #6
            Ursprungligen postat av LN
            Välkommen Erika71 till forumet
            Jepp en trevlig bekantskap är Boliviansk fjärilsciklid. Dom är lättlekta, inte aggro samtidigt som dom är stabila o tål lite större firrar. Svårt att skilja hona o hane så att det är bra att börja med 4-6 fiskar o låta dom para ut.

            Här är ett par
            Kanonfina! Varför ser man så sällan foton på dessa vackar arter?

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Ursprungligen postat av Malawe
              Kanonfina! Varför ser man så sällan foton på dessa vackar arter?
              Tyvärr tror jag att bolivianer ofta ingår i standard sortimentet och används som utfyllnad i många kar,men betraktas nog som vanlig och dussinfisk
              Den är bra och lugn (men har betende) kompatibel i sällskaps kar och en trevlig bekantskap som väl fyller sin plats

              En fin bild på en favorit Larry

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Ursprungligen postat av Malawe
                Kanonfina! Varför ser man så sällan foton på dessa vackar arter?
                Saken är nog mest den att när valet står mellan Mikrogeophagus altispinosus och M.ramirezi så tycker förmodligen flertalet att den sistnämnda är bildligt snyggare med mer färgkontraster vfr den förekommer mer på fotografier!
                Å andra sidan så tycker jag personligen att den förstnämnde förtjänar mer uppmärksamhet då den egentligen är att föredra för en "nybörjare", bra att just den lyftes fram som tips här i tråden!

                Mvh/Andreas.

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

                  #9
                  Tackar tackar.

                  En annan firre som kan passa in är Cryptoheros sajica.

                  Det är faktiskt ett yngel av den i bilden ovan

                  En mycket mycket bra förälder o hannen blir inte allt för aggro vid lek. Deras beteende och utstrålning tycker jag passar i många kar.
                  Kanske inte renrasig SA fisk men tillräckligt nära enligt min mening.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Mkt fin sajica LN!

                    När man ändå är inne på den storleksklassen (10-15 cm) vill jag rekomendera nyckelhålscikliden, inte minst till nybörjare. Snäll, låter bli växterna och "hör hemma" i ett sydamerikanskt sällskapsakvarium.

                    Mvh/Andreas.

                    Kommentar

                    • Lundensis
                      Användare
                      • March 2004
                      • 2262

                      #11
                      Kanske fd Aequidens-arterna dorsigerus och curviceps funkar eller någon av de mindre och snällare jordätarna (Guanicara).

                      Kommentar

                      • Erika71

                        #12
                        Tack för all hjälp!

                        Hej alla hjälpsamma! Tack för alla tips, har kollat runt på alla alternativ och där är ju hur mycket som hälst att välja på. Om pangasius måste bort, så måste dom bort. Nu är det bara att fortsätta och leta efter information såsom växter, temperatur coh mat m.m. Det är ju trots allt lättare när man vet vilka sorters fiskar som man vill ha. Fröstår på alla svar att det rekommenderas sydamerikanska ciklider.

                        Kommentar

                        • olof
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1823

                          #13
                          Hej!

                          Om du gillar malawicikliderna bättre finns det inen anledning att inte skaffa dem. De är också lätta att sköta med vissa grundförutsättningar. Då får du göra dig av med neontetrorna också bara.

                          mvh

                          olof
                          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • December 2004
                            • 4744

                            #14
                            SA = lite lugnare i karet och kanske lite lättare att hålla grönska i. Substratlekare i allmänhet.

                            Malawi= lite mera drag i karet, lite aktivare fiskar. Munruvare i allmänhet.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...