Behövs växtnäring i Malawikar?
Kollaps
X
-
-
Ja om man har fisk och därmed någon form av ammoniumproduktion och syresvängningar som blir när ammoniumet ska gå igenom nitrifikationskarusellen.
PMDD och CO2 i ett akvarium med vatten utan fiskar och växter tror jag man får vänta på alger lite längre. Vore roligt att testa faktiskt.Kommentar
-
Ja om man har fisk och därmed någon form av ammoniumproduktion och syresvängningar som blir när ammoniumet ska gå igenom nitrifikationskarusellen.
PMDD och CO2 i ett akvarium med vatten utan fiskar och växter tror jag man får vänta på alger lite längre. Vore roligt att testa faktiskt.
Jag snorklade i en sjö i Australien en gång och vattnet var kristallklart och botten var helt täckt med trådalger. Riktigt riktigt ballt! Bilder (otydliga) och text finns i SARF aktuellt 2-2004.
Jag undrar om och hur man fixar detta i akvarium.
Ps. ett växtakvarium utan rejäl cirkulation har väl rätt rejäla syrgassvängningar med låga halter på natten och övermättnad på dagen pga växternas cellandning samt nedbrytning av växtmaterial. Så är det i en näringsrik sjö åtminstone.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Jag undrar om och hur man fixar detta i akvarium.
Han har beskrivit det lite mer ingående i en tråd jag inte hittade.
rejäla syrgassvängningar med låga halter på natten och övermättnad på dagen pga växternas cellandning samt nedbrytning av växtmaterial. Så är det i en näringsrik sjö åtminstone.
Bakterier/fisk trodde jag var dom enda som sänkte syrehalten under natten i akvarier utan cirkulation.Kommentar
-
Jag surfar runt lite och hittade den här. Den har ju inte riktigt med saken att göra men var rätt intressant http://www.sciencedirect.com/science...d39d8bdc6e2a4f
I artikeln ökar respirationen med syrgashalten vilket är indirekt bevis på att de använder syrgas från vattnet.
Nu hittade jag en mer "spot on". Vattenväxter kan vara syrgasbegränsade: http://www.blackwell-synergy.com/doi...ournalCode=pce. 30 till 40% av syrgasen kommer från luften i växten. Självklart! De fyller ju sig själva med restprodukten syrgas för att flyta!
Jag har alltid trott att detta varit viktigt. Växter tar stryk av syrgasbrist = konkurrensfördelar till algerna som tar stryk av "allt" men "repar" sig via snabb tillväxt. Hmmm algerna sparar inte en massa "luft" dvs syrgas i vävnaden och borde ju ta stryk av syrgasbrist...Senast redigerad av Ola Svensson; 17 January 2008, 14:25.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
-
Rimligen fyller de sig själva med koldioxid på natten och "byter" syrgas mot koldioxid? Annars skulle de ju sjunka vilket jag inte sett (eller ser växter hangigare ut på morgonen och "vilar" på botten?). Då borde de ju kunna "kickstarta" när ljuset tänds på morgonen. Lite spekulation bara.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Jag använder metoden med kno3 tillsats som nämnts ovan för att styra algtillväxten mot betningsbara alger i ett nästintill växtlöst malawiakvarium på jobb. Det styr in perfekt mot lågväxande grönalger som betas effektivt och jag har inga tecken på trådar/tofsar/cyano eller andra skräpalger.
Men det är klart, om man optimerar för växterna genom lägre hårdhet/ph och mer micronäring så tror jag nog man kan få igång trådalgstillväxt ganska bra, försiktig användning av amoniumbaserad krukväxtnäring kan säkert hjälpa också.
MVH
MagnusKommentar
-
Menar du verkligen att kalcium blir viktigare som näringskälla, alltså att växterna har ett större behov av att assimilera kalcium vid högre pH. Eller menar du att man behöver dosera mera kalcium vid högre pH för att hålla samma koncentration av Ca2+, eftersom kalcium i högre grad faller ut (som Ca(OH)2 och CaCO3) vid högre pH?
MikaelKommentar
-
Varför är det så?
Menar du verkligen att kalcium blir viktigare som näringskälla, alltså att växterna har ett större behov av att assimilera kalcium vid högre pH. Eller menar du att man behöver dosera mera kalcium vid högre pH för att hålla samma koncentration av Ca2+, eftersom kalcium i högre grad faller ut (som Ca(OH)2 och CaCO3) vid högre pH?
Mikael
MVH
MagnusKommentar
-
Om man litar på uträkningarna (jag har inte kontrollräknat) så verkar det som om problemet i första hand beror på den begränsade lösligheten, snarare än på att växternas krav på upptag av Ca2+ skulle ändras vid höga pH (vilket i och för sej skulle kunna vara fallet).
MikaelKommentar
-
I saltvatten kan man ha 420 ppm ca vid ph runt 8 och kh 8 utan att det fälls ut, visserligen måste mg vara ganska högt för att det skall vara möjligt. Om man höjer gh med ett balanserat preparat så borde utfällningar inte vara något större problem i sötvatten. Eventuella fällningar syns tydligt på kalkavlagringar i pumpar, detta har jag aldrig sett i sötvatten.
MVH
MagnusKommentar
-
Defdac hur gick det med ditt test ang att UVC förstör järn gödning?Kommentar
-
Det är lite för många som klagar på att dom får mikrobrister när dom har igång sitt UVC dygnet runt för att man ska kunna förklara bort det som tex Tom Barr gör. Han menar på att frekvensen är så snäv på UVC att det inte ska påverka på samma sätt som tex UV-strålning från solen som har ett mycket bredare spektra.Kommentar
-
Jag hittade det jag läst från Tom Barr ang detta:
Kommentar
Kommentar