Behövs växtnäring i Malawikar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #31
    Kattsand?!?! Vad är det för kattsand?

    Kommentar

    • defdac
      Användare
      • April 2002
      • 865

      #32
      En blå papperspåse köpt på Maxi. Det ska vara den sorten som är gjort på naturlera och är helt utan tillsatser.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Blueartic
        Användare
        • November 2007
        • 91

        #33
        Vattenbyten..

        Hej!
        Hur är det med vattenbyten då?,som det är nu gör jag 30-50% i veckan kan man utöka detta till var 14 dag om man ser att nitrat värden håller sig på bra nivå.?Borde ju vara möjligt med tanke på att växterna förbrukar en del.Eller finns det någon annan anledning att byta varje vecka.?
        Mvh Stefan
        720l Malawi
        Min Zon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1732288

        Kommentar

        • defdac
          Användare
          • April 2002
          • 865

          #34
          Ja det går säkert bra. Risken är nog dock inte för höga värden av något ämne utan tvärtom för låga om du får bra fjutt på växterna.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #35
            Haha..var och köpte Katty kattsand idag på MAXI. Ska lägga det som ett litet lager där jag kommer ha växter så de får lite extra fart i början.

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

              #36
              Ursprungligen postat av defdac
              Patrik, har du märkt någon skillnad i effektivitet mellan pulver-Nutrisi och vätske-Mikroplus och TMG i hårdvattensakvarier?

              Jag har ju inga sådana själv, men jag tycker mig märka att speciellt pulver-NutriSi funkar betydligt bättre vid lägre pH:n (< 6.5). Därmed torde Malawi/Tanga-burkar i högre grad få problem med bleka växter pga mikrobrist, speciellt om man använder EDTA-baserad mikronäring såsom pulver-NutrSi eller vätske-MikroPlus.

              I sådana burkar borde man även i högre grad märka bättre effekt av bottenbaserad järngödning och speciellt TMG.
              Nope, har inte märkt någon skillnad men det handlar om att jag inte testat. Nu kör jag med Micromix, och det är så längesedan jag körde med TMG att jag inte riktigt minns hur det funkade i min Tanganyikaburk. Fast när jag kollar på gamla foton så ser växterna hyfsade ut. Hydrillan gick klart bäst, Vallisnerian och Hornsärven ok medans Potamogeton stod nästan still (körde TMG i det karet, fast i låg dos). Rätt svagt ljus. Ska till Byen idag, månne inhandlas en flarra TMG och testas i Malawiburken. C. usteriana skjuter nya blad, men de har inte den där rätta gröna lystern som visar att de verkligen trivs. Tackar för tipset. För övrigt delar jag din notering om att PMDD-micron verkar ge bättre effekt i burkar med lägre pH. Behövs inte alls tillsättas lika mycket och lika ofta, det funkar bra ändå.

              Annars har jag mestadels trixat med olika bottenlager i hårdvattenburkarna. Alla växter i dessa kar står nämligen i krukor/burkar, vilket gör det som upplagt för lite olika tester. Har C. usteriana i ett annat kar också, där ena burken i princip bara innehåller Aquaclay och grus. Där är det sparlåga, men i den andra burken med Aquaclay, kalk, en gnutta lera och lite torv så är det ok fart. Vet inte om det stämmer, men jag inbillar mig att om man blandar torv och kalk så frisätts en del CO2 i bottenlagret. I den burken har iaf växterna rätt lyster och skjuter nya fina blad.

              Här är ett par bilder på mitt gamla Tanganyika-kar, där micro tillfördes med TMG:
              Senast redigerad av PatrikMalmo; 02 January 2008, 08:55.
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

                #37
                Ursprungligen postat av Blueartic
                Hej!
                Hur är det med vattenbyten då?,som det är nu gör jag 30-50% i veckan kan man utöka detta till var 14 dag om man ser att nitrat värden håller sig på bra nivå? Borde ju vara möjligt med tanke på att växterna förbrukar en del.Eller finns det någon annan anledning att byta varje vecka.?
                Jag hade fortsatt byta vatten ändå, i samma omfattning du redan gör. Den största anledningen är att fiskarna gillar det. Några andra anledningar är att tillföra andra ämnen än nitrat. Kalium ligger väldans lågt i de flesta kranvatten, och kalcium/magnesium får man också från kranvattnet. Nu är det väl ingen större risk att dessa ämnen tar slut i en hårdvattenburk utan CO2, men jag rekommenderar ändå generellt regelbundna vattenbyten.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Blueartic
                  Användare
                  • November 2007
                  • 91

                  #38
                  Hej!
                  Köpte JBL testset idag både för Fe och No3 för att kolla upp detta lite bättre,döm om min förvåning när No3 testet visar 5mg/l(ppm) och Fe testet ej uppmätbara värden.Fan mätstickorna måste ju vara kassa dom visade minst 20mg/l No3.Ska göra vattenbyte i morgon och sedan fulldosera.Sen undrar jag om jag har tex. 10mg/l och vill dosera upp till 20mg/l hur mycket ska jag tillsätta.?Hur är det med belysnings tiden är tolv timmar lagom eller ska det kortas ner?
                  Tackar för all suverän hjälp jag fått i detta ämne.
                  Mvh Stefan
                  720l Malawi
                  Min Zon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1732288

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

                    #39
                    Av de billigare testen föredrar jag hittills JBL. Enklare att hantera än Tetras, och enligt min mening pålitligare. Har hittills gett förväntade värden för allt jag testat med dem. Stickor har jag ingen bra erfarenhet av. Annars är din erfarenhet klockren - mäter mitt testkit rätt? Och vad är det egentligen jag mäter? Har fått många sådana lektioner själv, och man gör klokt i att lära sig av sådana misstag. Om man tror att något är på ett sätt och agerar från det, så kan man landa duktigt fel. Trist nog är mycket av det vi akvarister vill mäta mycket svårt/dyrt att få fram exakta värden för. Turligt nog så behövs det faktiskt inte. Bland annat därför som jag rekommenderar att fortsätta med vattenbyten och gödning som vanligt. Även om man inte har exakta värden för vad som finns i karet, så finns ändå ämnena där i de mängder som behövs eftersom man kontinuerligt tillsätter dem.

                    En liten utvikning:
                    PMDD-gödning är kopplat till ett sätt att sköta sina växter som kallas för Estimative Index, EI. Detta är mycket finurligt, eftersom man faktiskt egentligen inte har något behov av att mäta någonting - vid varje vattenbyte (helst 50 procent var gång) återställer man karet och göder enligt rekommendationerna. Detta innebär att växterna i princip alltid kommer att ha den mat de behöver, inom vissa givna spann. Dessa är just som det låter, spann, alltså inga exakta värden. Vill du veta mer om EI, så kommer ursprungstankarna till Estimative Index från flera olika personer, men den som nog får ha äran av att ha finputsat metoden är Tom Barr, en amerikansk växtguru. Den som har spridit EI i Sverige är främst defdac, en svensk växtguru.

                    När du köpte PMDD så borde det ha kommit med anvisningar för blandning av stamlösning samt hur mycket du ska dosera per 100 liter vatten för att uppnå vissa värden. Följ de råden, men dubbla mängden. Fast ta det lite lugnt, är ändå mitt tips. Pytsa i en fulldos, vänta och mät.

                    Tolv timmar funkar för många, personligen föredrar jag något kortare tid (ca 10 timmar). Om det funkar fint nu, så ändra inte för mycket. Kommer det alger kan du månne testa att dra ner belysningstiden något, men mitt tips är att du trixar med gödningen först och sedan utvärderar effekten av de ändringarna innan du ändrar andra saker. Jo, jag vet känslan, man vill liksom göra allt på en gång - men tålamod är en dygd, ffa om man inte har CO2...

                    Hilsen,

                    P
                    Senast redigerad av PatrikMalmo; 03 January 2008, 09:11.
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • defdac
                      Användare
                      • April 2002
                      • 865

                      #40
                      Ursprungligen postat av Blueartic
                      Fan mätstickorna måste ju vara kassa dom visade minst 20mg/l No3.
                      Alla säger förr eller senare samma sak om vartenda vattentest, även om mätstickor ofta är dom som visar mest uppenbart fel.

                      Jag föredrar JBL men litar aldrig på mätvärdena, speciellt inte när dom visar för mycket. Om dom visar 0-nivåer och dom efter en fulldos visar den doserade mängden så är dom dock en gnutta användbara.

                      Just NO3 och Fe är svårast att mäta. NO3-test reagerar ofta på andra kväveföreningar och Fe är generellt apsvårt att mäta eftersom det järna ; ) reagerar med oerhört många olika ämnen och vill helst av allt inte vara vattenlösligt (och därmed inte mätbart).
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Blueartic
                        Användare
                        • November 2007
                        • 91

                        #41
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Alla säger förr eller senare samma sak om vartenda vattentest, även om mätstickor ofta är dom som visar mest uppenbart fel.

                        Jag föredrar JBL men litar aldrig på mätvärdena, speciellt inte när dom visar för mycket. Om dom visar 0-nivåer och dom efter en fulldos visar den doserade mängden så är dom dock en gnutta användbara.

                        Just NO3 och Fe är svårast att mäta. NO3-test reagerar ofta på andra kväveföreningar och Fe är generellt apsvårt att mäta eftersom det järna ; ) reagerar med oerhört många olika ämnen och vill helst av allt inte vara vattenlösligt (och därmed inte mätbart).
                        Ja det verkar skilja en hel del mellan testerna men jag går väll efter Jbl dropptest som visade 5mg/l eller vad tycker du?Ska i allafall göra ett vatten byte idag,och sedan en fulldos ppm ska sedan se vad dom visar.Vad bör man hamna på efter vid fulldos av nitrat och micro.Både Järn halt och nitrat halt.?
                        Mvh Stefan
                        720l Malawi
                        Min Zon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1732288

                        Kommentar

                        • defdac
                          Användare
                          • April 2002
                          • 865

                          #42
                          Kör du ett vanligt recept så bör du få 5 ppm NO3 extra och runt 0.1 ppm Fe extra efter doseringen.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Blueartic
                            Användare
                            • November 2007
                            • 91

                            #43
                            Förbrukning av microgödning?

                            Doserade full dos PMDD i lördags efter vattenbyte,mätte Fe efter detta 0,1 ppm.I dag (måndag)kl.2300 mätte Fe igen ej mätbara värden,doserade full dos micro igen,uppmätt Fe efter 0,1 ppm.Kan det verkligen vara möjligt att Järnet och micro gödningen förbrukas så fort??
                            Mvh Stefan
                            720l Malawi
                            Min Zon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1732288

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

                              #44
                              Järn (och mangan) kan försvinna ur mätspannet rätt snabbt av flera anledningar - men ta det lugnt. Järnet finns kvar, men i annan form - läs defdacs tidigare inlägg om mätning av järn. Pytsa inte i micro konstant, kör med vattenbyten när du göder så att du återställer karet. Det är tålamod som gäller om man inte kör CO2.

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              • Blueartic
                                Användare
                                • November 2007
                                • 91

                                #45
                                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                                Järn (och mangan) kan försvinna ur mätspannet rätt snabbt av flera anledningar - men ta det lugnt. Järnet finns kvar, men i annan form - läs defdacs tidigare inlägg om mätning av järn. Pytsa inte i micro konstant, kör med vattenbyten när du göder så att du återställer karet. Det är tålamod som gäller om man inte kör CO2.

                                Hilsen,

                                P

                                Okej,kör med tålamods grejen då.Köpte i alla fall ny Vallisneria få se om det går bättre med den.
                                Tycker ändå att det är himla konstigt att man köper ett test för flera hundra som är helt obrukbart om det ändå inte går att mäta Fe.
                                Det är ju att sälja en produkt som inte funkar,fast dom själva påstår det.
                                Mvh Stefan
                                720l Malawi
                                Min Zon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1732288

                                Kommentar

                                Arbetssätt...