Kattsand?!?! Vad är det för kattsand?
Behövs växtnäring i Malawikar?
Kollaps
X
-
-
En blå papperspåse köpt på Maxi. Det ska vara den sorten som är gjort på naturlera och är helt utan tillsatser.Kommentar
-
Vattenbyten..
Hej!
Hur är det med vattenbyten då?,som det är nu gör jag 30-50% i veckan kan man utöka detta till var 14 dag om man ser att nitrat värden håller sig på bra nivå.?Borde ju vara möjligt med tanke på att växterna förbrukar en del.Eller finns det någon annan anledning att byta varje vecka.?Kommentar
-
Ja det går säkert bra. Risken är nog dock inte för höga värden av något ämne utan tvärtom för låga om du får bra fjutt på växterna.Kommentar
-
Haha..var och köpte Katty kattsand idag på MAXI. Ska lägga det som ett litet lager där jag kommer ha växter så de får lite extra fart i början.Kommentar
-
Patrik, har du märkt någon skillnad i effektivitet mellan pulver-Nutrisi och vätske-Mikroplus och TMG i hårdvattensakvarier?
Jag har ju inga sådana själv, men jag tycker mig märka att speciellt pulver-NutriSi funkar betydligt bättre vid lägre pH:n (< 6.5). Därmed torde Malawi/Tanga-burkar i högre grad få problem med bleka växter pga mikrobrist, speciellt om man använder EDTA-baserad mikronäring såsom pulver-NutrSi eller vätske-MikroPlus.
I sådana burkar borde man även i högre grad märka bättre effekt av bottenbaserad järngödning och speciellt TMG.
Annars har jag mestadels trixat med olika bottenlager i hårdvattenburkarna. Alla växter i dessa kar står nämligen i krukor/burkar, vilket gör det som upplagt för lite olika tester. Har C. usteriana i ett annat kar också, där ena burken i princip bara innehåller Aquaclay och grus. Där är det sparlåga, men i den andra burken med Aquaclay, kalk, en gnutta lera och lite torv så är det ok fart. Vet inte om det stämmer, men jag inbillar mig att om man blandar torv och kalk så frisätts en del CO2 i bottenlagret. I den burken har iaf växterna rätt lyster och skjuter nya fina blad.
Här är ett par bilder på mitt gamla Tanganyika-kar, där micro tillfördes med TMG:Senast redigerad av PatrikMalmo; 02 January 2008, 08:55.Ingen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Hej!
Hur är det med vattenbyten då?,som det är nu gör jag 30-50% i veckan kan man utöka detta till var 14 dag om man ser att nitrat värden håller sig på bra nivå? Borde ju vara möjligt med tanke på att växterna förbrukar en del.Eller finns det någon annan anledning att byta varje vecka.?
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Hej!
Köpte JBL testset idag både för Fe och No3 för att kolla upp detta lite bättre,döm om min förvåning när No3 testet visar 5mg/l(ppm) och Fe testet ej uppmätbara värden.Fan mätstickorna måste ju vara kassa dom visade minst 20mg/l No3.Ska göra vattenbyte i morgon och sedan fulldosera.Sen undrar jag om jag har tex. 10mg/l och vill dosera upp till 20mg/l hur mycket ska jag tillsätta.?Hur är det med belysnings tiden är tolv timmar lagom eller ska det kortas ner?
Tackar för all suverän hjälp jag fått i detta ämne.Kommentar
-
Av de billigare testen föredrar jag hittills JBL. Enklare att hantera än Tetras, och enligt min mening pålitligare. Har hittills gett förväntade värden för allt jag testat med dem. Stickor har jag ingen bra erfarenhet av. Annars är din erfarenhet klockren - mäter mitt testkit rätt? Och vad är det egentligen jag mäter? Har fått många sådana lektioner själv, och man gör klokt i att lära sig av sådana misstag. Om man tror att något är på ett sätt och agerar från det, så kan man landa duktigt fel. Trist nog är mycket av det vi akvarister vill mäta mycket svårt/dyrt att få fram exakta värden för. Turligt nog så behövs det faktiskt inte. Bland annat därför som jag rekommenderar att fortsätta med vattenbyten och gödning som vanligt. Även om man inte har exakta värden för vad som finns i karet, så finns ändå ämnena där i de mängder som behövs eftersom man kontinuerligt tillsätter dem.
En liten utvikning:
PMDD-gödning är kopplat till ett sätt att sköta sina växter som kallas för Estimative Index, EI. Detta är mycket finurligt, eftersom man faktiskt egentligen inte har något behov av att mäta någonting - vid varje vattenbyte (helst 50 procent var gång) återställer man karet och göder enligt rekommendationerna. Detta innebär att växterna i princip alltid kommer att ha den mat de behöver, inom vissa givna spann. Dessa är just som det låter, spann, alltså inga exakta värden. Vill du veta mer om EI, så kommer ursprungstankarna till Estimative Index från flera olika personer, men den som nog får ha äran av att ha finputsat metoden är Tom Barr, en amerikansk växtguru. Den som har spridit EI i Sverige är främst defdac, en svensk växtguru.
När du köpte PMDD så borde det ha kommit med anvisningar för blandning av stamlösning samt hur mycket du ska dosera per 100 liter vatten för att uppnå vissa värden. Följ de råden, men dubbla mängden. Fast ta det lite lugnt, är ändå mitt tips. Pytsa i en fulldos, vänta och mät.
Tolv timmar funkar för många, personligen föredrar jag något kortare tid (ca 10 timmar). Om det funkar fint nu, så ändra inte för mycket. Kommer det alger kan du månne testa att dra ner belysningstiden något, men mitt tips är att du trixar med gödningen först och sedan utvärderar effekten av de ändringarna innan du ändrar andra saker. Jo, jag vet känslan, man vill liksom göra allt på en gång - men tålamod är en dygd, ffa om man inte har CO2...
Hilsen,
PSenast redigerad av PatrikMalmo; 03 January 2008, 09:11.Ingen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Alla säger förr eller senare samma sak om vartenda vattentest, även om mätstickor ofta är dom som visar mest uppenbart fel.
Jag föredrar JBL men litar aldrig på mätvärdena, speciellt inte när dom visar för mycket. Om dom visar 0-nivåer och dom efter en fulldos visar den doserade mängden så är dom dock en gnutta användbara.
Just NO3 och Fe är svårast att mäta. NO3-test reagerar ofta på andra kväveföreningar och Fe är generellt apsvårt att mäta eftersom det järna ; ) reagerar med oerhört många olika ämnen och vill helst av allt inte vara vattenlösligt (och därmed inte mätbart).Kommentar
-
Alla säger förr eller senare samma sak om vartenda vattentest, även om mätstickor ofta är dom som visar mest uppenbart fel.
Jag föredrar JBL men litar aldrig på mätvärdena, speciellt inte när dom visar för mycket. Om dom visar 0-nivåer och dom efter en fulldos visar den doserade mängden så är dom dock en gnutta användbara.
Just NO3 och Fe är svårast att mäta. NO3-test reagerar ofta på andra kväveföreningar och Fe är generellt apsvårt att mäta eftersom det järna ; ) reagerar med oerhört många olika ämnen och vill helst av allt inte vara vattenlösligt (och därmed inte mätbart).Kommentar
-
Kör du ett vanligt recept så bör du få 5 ppm NO3 extra och runt 0.1 ppm Fe extra efter doseringen.Kommentar
-
Förbrukning av microgödning?
Doserade full dos PMDD i lördags efter vattenbyte,mätte Fe efter detta 0,1 ppm.I dag (måndag)kl.2300 mätte Fe igen ej mätbara värden,doserade full dos micro igen,uppmätt Fe efter 0,1 ppm.Kan det verkligen vara möjligt att Järnet och micro gödningen förbrukas så fort??Kommentar
-
Järn (och mangan) kan försvinna ur mätspannet rätt snabbt av flera anledningar - men ta det lugnt. Järnet finns kvar, men i annan form - läs defdacs tidigare inlägg om mätning av järn. Pytsa inte i micro konstant, kör med vattenbyten när du göder så att du återställer karet. Det är tålamod som gäller om man inte kör CO2.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Järn (och mangan) kan försvinna ur mätspannet rätt snabbt av flera anledningar - men ta det lugnt. Järnet finns kvar, men i annan form - läs defdacs tidigare inlägg om mätning av järn. Pytsa inte i micro konstant, kör med vattenbyten när du göder så att du återställer karet. Det är tålamod som gäller om man inte kör CO2.
Hilsen,
P
Okej,kör med tålamods grejen då.Köpte i alla fall ny Vallisneria få se om det går bättre med den.
Tycker ändå att det är himla konstigt att man köper ett test för flera hundra som är helt obrukbart om det ändå inte går att mäta Fe.
Det är ju att sälja en produkt som inte funkar,fast dom själva påstår det.Kommentar
Kommentar