Hört i affären

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lozer
    Användare
    • March 2007
    • 54

    Hört i affären

    Tjenare. Jag tänkte starta en liten tråd om roliga saker man hört i akvarieaffären, självklart utan att nämna butiken vid namn.
    Tycker att man hör ganska roliga kommentarer ganska ofta. Jag har iaf upplevt det så och tror att det kan finnas ngn annan här som kanske varit med om en lustig händelse i en akvariebutik.
    Vissa butiksinnehavare kan ibland ha begränsade kunskaper utan att vilja visa det och det kan ibland bli lustigt.

    Händelsen:

    Var i en butik och såg att han hade en lapp där det stod VF Ancistrus. Det tyckte jag var fräckt, men har alltid hört, bl a här på forumet, att ancistrusen inte är helt fastställd om den är en naturlig variant eller en blandning. Fräckt var det och jag kände mig tvungen att fråga om lappen stämde då jag aldrig hört talas om det tidigare. Lappen stämde sa han och tyckte inte alls att det var konstigt. Ok tyckte jag, så jag kände mig tvungen att fråga vilken sort det var. Och svaret blev "DEN VANLIGA".


    Det tyckte jag var ganska roligt så jag köpte några stycken bara för nöjets skull. Så i ett av mina kar har jag VF "vanliga ancistrus".
    "ALLT är värt ett försök"
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #2
    Du får ursäkta mig lite nu, men när jag läste detta första gången så undrade jag lite vem som skrattar mest. Är det du som tyckte det var roligt med butiksinnehavaren svar/okunskap eller är det butiksinnehavaren som drog en vals och fick dig att köpa en vanlig ancistrus extra dyrt för att han satt VF framför namnet?

    Lite mer seriöst...hur ser de ut och vad fick du ge för dom? Skiljer dom sig något från "vanliga" ancistrus man ser i butiken som odlade?

    Kommentar

    • Lundensis
      Användare
      • March 2004
      • 2262

      #3
      För en del år sen var jag ute efter Apistogramma agassizi. Gick till en handlare där jag bor och det dröjde länge och väl innan han fick hem dem. När han väl fick tag i sådana var det bara hanar. I ett annat kar hade han A. cacatoides. Jag var inne hos honom flera ggr och frågade efter agassizi-honor och till sist sa han att han fått tag i honor och mycket riktigt där gick honor bland agassizi-hanarna. Problemet var bara att det var cacatoides-honor som blivit över som han hade släppt över till agassizi-hanarna.

      Samma handlare hade en del år tidigare fått hem vildfångade turkosa diskus.
      Senast redigerad av Lundensis; 18 November 2007, 19:44.

      Kommentar

      • Gabbi
        Användare
        • April 2002
        • 897

        #4
        Får jag också skriva roliga saker jag har hört på jobbet, eller är det bara kunder som får reflektera över butikspersonal?
        www.akvarielagret.se/akvarieboken

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

          #5
          Det är fritt fram gabbi
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #6
            "Hört i affären" torde ju vara flervägs...

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3217

              #7
              Det kommer in en kund och säger, jag ser att ni har en annons på ett komplett akvarium med tillhörande tillbehör för 500 kronor.
              Ja det har vi säger zooägaren.
              Ja då tar jag det säger kunden.
              ja det blir bra säger z.ä
              Sen frågar kunden är det något annat man ska tänka på, för kunden är ju självklart orolig hur det ska gå med akvariet och dom fiskarna som kunden kommer att köpa, så att sin 7åriga dotter ska bli nöjd.
              Ja nu kommer det tragiska, då säger zooägaren, om det ska fungera med ditt akvarium, så måste du köpa bakterikultur, vattenberedningsmedel, ektozon salt, och gärna lite kh tester, eller phtester
              Ja glad ihågen köper kunden det, 1000kr fattigare, men hade inte zoohandlaren en annons att det var ett komplett startpaket för 500kr.
              Sedan får ju självklart kunden lägga till en del hundralappar, om han ska ha lite fisk och växter.Janne

              Kommentar

              • Lundensis
                Användare
                • March 2004
                • 2262

                #8
                För en del år sen i en annan zooaffär kom det in en kund när jag stod och pratade med butiksinnehavaren. Kunden var nybörjare och ville köpa akvariefisk och började peka ut vilka. Det blev neontetror, platy/svärdbärare, glasmal och till sist pekar kunden på en ganska stor zebraciklidhane (CA-zebra). Javisst säger butiksinnehavaren och håvar upp den. Packetterar in fiskarna åt kunden som glad i hågen beger sig hem.

                De kommer antagligen i morgon och hänger dig, säger jag till butiksinnehavaren.
                Varför det, säger han.
                Jo, sa jag, efter att zebracikliden ätit upp de andra fiskarna.
                Tror du det, säger han.

                Kommentar

                • endymion

                  #9
                  Va inne i en Zooaffär i Göteborgsområdet. Hör då hur en kund frågar personalen hur man ser skillnad på könen på slöjstjärtar. Svaret kommer blixtsnabbt att hanen har två stjärtar och honan har en.

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3217

                    #10
                    jag frågar en zoohandlare, om han vill köpa fisk, ja det vill jag göra men ta dom största, jamen då får du bara hannar.
                    Ja precis jag vill bara ha hannar, för att det säljer mycket bättre för att det är mer färg på domJanne

                    Kommentar

                    • Gabbi
                      Användare
                      • April 2002
                      • 897

                      #11
                      Ursprungligen postat av LN
                      Det är fritt fram gabbi
                      -Hej. Jag hämtade mitt specialbyggda akvarium hos er igår.
                      -Så trevligt.
                      -Nej inte särskilt. Ni har byggt det fel.
                      -Jaha, ojdå? Vad är fel?
                      -Jo, hela ena långsidan saknas ju.
                      -Va, har den gått sönder?
                      -Nej, den saknas.
                      -ok....?
                      -och där uppe på toppen, där man ska hälla i vattnet, där har nån dum jävel byggt för!
                      www.akvarielagret.se/akvarieboken

                      Kommentar

                      • Lutt
                        Användare
                        • October 2005
                        • 1919

                        #12
                        Ursprungligen postat av Lozer
                        Händelsen:

                        Var i en butik och såg att han hade en lapp där det stod VF Ancistrus. Det tyckte jag var fräckt, men har alltid hört, bl a här på forumet, att ancistrusen inte är helt fastställd om den är en naturlig variant eller en blandning. Fräckt var det och jag kände mig tvungen att fråga om lappen stämde då jag aldrig hört talas om det tidigare. Lappen stämde sa han och tyckte inte alls att det var konstigt. Ok tyckte jag, så jag kände mig tvungen att fråga vilken sort det var. Och svaret blev "DEN VANLIGA".
                        Kan mycket väl ha varit en VF Ancistrus, finns ju bara ca 100 Ancistrus arter. Det ända felet jag kan se det är att personalen sa "den vanliga", för den är akvarieodlad och finns inte i naturen

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Ursprungligen postat av Lundensis
                          För en del år sen i en annan zooaffär kom det in en kund när jag stod och pratade med butiksinnehavaren. Kunden var nybörjare och ville köpa akvariefisk och började peka ut vilka. Det blev neontetror, platy/svärdbärare, glasmal och till sist pekar kunden på en ganska stor zebraciklidhane (CA-zebra). Javisst säger butiksinnehavaren och håvar upp den. Packetterar in fiskarna åt kunden som glad i hågen beger sig hem.

                          De kommer antagligen i morgon och hänger dig, säger jag till butiksinnehavaren.
                          Varför det, säger han.
                          Jo, sa jag, efter att zebracikliden ätit upp de andra fiskarna.
                          Tror du det, säger han.

                          Kunden kanske var en rivstartande nybörjare som dragit igång mer än ett kar på samma gång?

                          Mvh/Andreas.

                          Kommentar

                          • Lozer
                            Användare
                            • March 2007
                            • 54

                            #14
                            Ursprungligen postat av Malawe
                            Du får ursäkta mig lite nu, men när jag läste detta första gången så undrade jag lite vem som skrattar mest. Är det du som tyckte det var roligt med butiksinnehavaren svar/okunskap eller är det butiksinnehavaren som drog en vals och fick dig att köpa en vanlig ancistrus extra dyrt för att han satt VF framför namnet?

                            Lite mer seriöst...hur ser de ut och vad fick du ge för dom? Skiljer dom sig något från "vanliga" ancistrus man ser i butiken som odlade?
                            Dom ser ut som mina vanliga ancistrus som jag köpt i andra butiker. Kostade inte mkt typ en 50-lapp. Köpte dom som sagt för nöjes skull. När man har VF tycker jag att det skulle vara bra om man vet det riktiga, vetenskapliga, namnet. Kunde mkt väl varit VF, men tror inte det bl a på priset. Tyckte bara att hans svar var lustigt.

                            Och till Gabbi säger jag bara kör på. Självklart hör ni som jobbar i butik förmodligen ännu roligare kommentarer. Bara kul att höra.
                            "ALLT är värt ett försök"

                            Kommentar

                            • Gabbi
                              Användare
                              • April 2002
                              • 897

                              #15
                              Ursprungligen postat av Lozer
                              Dom ser ut som mina vanliga ancistrus som jag köpt i andra butiker. Kostade inte mkt typ en 50-lapp. Köpte dom som sagt för nöjes skull. När man har VF tycker jag att det skulle vara bra om man vet det riktiga, vetenskapliga, namnet. Kunde mkt väl varit VF, men tror inte det bl a på priset. Tyckte bara att hans svar var lustigt.
                              VF ancistrus kan mkt väl kosta runt en 50 lapp ut om det inte är någon märkvärdig art. Tyvärr är inte alla exportörer så vetenskapliga, utan en lista kan lätt se ut ungefär så här.

                              Catfish- Ancistrus sucker 7,33 (dollar) 100 (i lådan)

                              Utifrån det är det svårt att säga så mkt mer än just VF Ancistrus. Sedan kanske "den vanliga" inte var helt korrekt, men den kan ju inte varit särskilt ovanlig heller för det priset om man säger så.
                              www.akvarielagret.se/akvarieboken

                              Kommentar

                              Arbetssätt...