tropheus spottkar eller töming

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • shreek
    Användare
    • December 2006
    • 367

    tropheus spottkar eller töming

    Jag e ny ganska ny på tropheus men nu e de så att mina Livua och ikola har börjat tugga.
    så jag skulle vilja ha några råd på vad ja ska göra
    tex hur går de till med spottkar? när plockarman ur honan hur stort bör karet vara? för och nackdelar ..
    eller tömning för och nackdelar???
    de ska kanske tillägas att jag har 2 compricepser går med mina livua stl xl
    och 2 calvus stl S med mina ikola
    (ska flytta dem därifrån så fort plats finnes i annat kar)
    Ja hellt enkel hur skulle ni göra ?? tacksam för alla råd och tips...
    Provar på saltbalja för tillfället
  • malawijanne
    Banned
    • November 2005
    • 3217

    #2
    Ursprungligen postat av shreek
    Jag e ny ganska ny på tropheus men nu e de så att mina Livua och ikola har börjat tugga.
    så jag skulle vilja ha några råd på vad ja ska göra
    tex hur går de till med spottkar? när plockarman ur honan hur stort bör karet vara? för och nackdelar ..
    eller tömning för och nackdelar???
    de ska kanske tillägas att jag har 2 compricepser går med mina livua stl xl
    och 2 calvus stl S med mina ikola
    (ska flytta dem därifrån så fort plats finnes i annat kar)
    Ja hellt enkel hur skulle ni göra ?? tacksam för alla råd och tips...
    Hej och välkommen till forumet.
    ja jag hade väntat i ca tre veckor och sedan hade jag fångat upp honan och låtit henne spotta eller alternativt tagit en hårnål och öppnat underkäken så att hon spottar ut ynglen.
    Jag tycker det inte är bra att lägga honan i ett spottkar och sedan när hon har spottat ut ynglen i spottkaret.
    Det är då problemen kommer när jag skall lägga tillbaka honan, då har rangordningen ändrats i gruppen, och då uppfattas hon som ny i gruppen och alla kommer att vara på henne, det tycker jag är ett onödigt stressmoment.
    Och om hon blir utsatt för stress så blir hon mera mottaglig för sjukdomar

    Kommentar

    • aldo
      Användare
      • December 2006
      • 175

      #3
      Hej.
      Jag lägger mina honor i spottkar. Storleken på karen är 60*30*30 ibland har jag två honor med avdelare i ett sånt kar. Tror inte storleken är så viktig men det ska vara god cirkulation, finnas gömmställen så att honan är trygg gärna täckning på sidorna.
      Det kan variera när jag flyttar honan men bäst enligt mig är på fjärde dagen.
      Honan få gå kvar med ynglen tills hon tröttnar på dom vilket brukar vara tre veckor efter att hon släppt ut dom första gången.
      Fördelen med detta är att det är naturligt för honan att vårda sina yngel, honan får även tillfälle att äta upp sig lite efter kullen.
      Största nackdelen är som Janne skriver aggressionen när man flyttar tillbaks honan, men det brukar gå att trixa till det. Bäst är att lägga tillbaks flera honor samtidigt man kan aven möblera om i karet så dom får lite annat att tänka på.

      Jimmy

      Kommentar

      • Falköping Andreas
        Användare
        • February 2006
        • 1214

        #4
        oj va smidigt det lät Det där med att flytta henne så tidigt förstår jag inte riktigt.... ja menar går hon kvar i gruppen så kan hon ju ändå gå och stoppa i sig lite smuler vid matning och hon får bra vatten i det stora karet. Hon behåller sin rang i truppen samt sitt revirs område i karet. tar man upp honan efter 23-25 dagar ca så är ynglena het fullt utvecklade och honan spottar dom ganska lätt. Hon får då endast 5 minuters frånvaro i karet och man slipper problem mm. Hon kommer sedan få chansen att äta upp sig på ett bättre sätt i det stora karet då man kan mata mera där än i ett litet 4 liters typ. Leker gör hon inte förs hon är mogen ändå. Detta är min åsikt och vad jag anser bäst för honan och skapar minst problem för henne och gör även gruppen bättre och lugnare.
        http://www.skovdeaf.se/

        Kommentar

        • aldo
          Användare
          • December 2006
          • 175

          #5
          Ne smidigt är det inte, men det är så jag gör.
          Det går bra att mata i spottkaren också, och givetvis ska man ha filter i.
          Vattenkvalitén har jag inte haft några problem med, men med 4 liters kar så kan jag förstå om det blir problem.
          Jag har haft flera honor som inte gått tiden ut i huvudkaret, sist var det en som höll på att bli ihjälslagen i tredje veckan det blev ett yngel kvar. Ett annat problem jag har är att dom dominanta honorna blir aggressivare under ruvningen och slåss så mycket så att kullen blir väldigt liten.
          Därför plockar jag ut honan tidigt så blir det lugnare i huvudkaret.

          Enklast är självklart att tömma honorna, har man mycket fisk o säljer yngel så spar man både tid o plats. Men är det enbart ett intresse och en hobby så missar man en del.

          Jimmy

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #6
            Ursprungligen postat av Falköping Andreas
            oj va smidigt det lät Det där med att flytta henne så tidigt förstår jag inte riktigt.... ja menar går hon kvar i gruppen så kan hon ju ändå gå och stoppa i sig lite smuler vid matning och hon får bra vatten i det stora karet. Hon behåller sin rang i truppen samt sitt revirs område i karet. tar man upp honan efter 23-25 dagar ca så är ynglena het fullt utvecklade och honan spottar dom ganska lätt. Hon får då endast 5 minuters frånvaro i karet och man slipper problem mm. Hon kommer sedan få chansen att äta upp sig på ett bättre sätt i det stora karet då man kan mata mera där än i ett litet 4 liters typ. Leker gör hon inte förs hon är mogen ändå. Detta är min åsikt och vad jag anser bäst för honan och skapar minst problem för henne och gör även gruppen bättre och lugnare.
            Detta förefaller ju vara det bästa alternativet, om nu inte honan spottat före och den risken finns ju vilket kanske en del vill undvika.

            Personligen så skulle jag tömt honan på ynglen som jag gjort tidigare med mina fiskar (Malawi) och ser ingen skillnad i att göra likadant med Tropheus. Återinsätta honan direkt efter tömning till gruppen och hon har inte gått hela tiden vilket då ger henne en bättre kondition än om hon hade gått hela tiden.

            Kommentar

            • Cutekid
              Användare
              • January 2003
              • 3368

              #7
              Ursprungligen postat av malawijanne
              Hej och välkommen till forumet.
              ja jag hade väntat i ca tre veckor och sedan hade jag fångat upp honan och låtit henne spotta eller alternativt tagit en hårnål och öppnat underkäken så att hon spottar ut ynglen.
              Jag tycker det inte är bra att lägga honan i ett spottkar och sedan när hon har spottat ut ynglen i spottkaret.
              Det är då problemen kommer när jag skall lägga tillbaka honan, då har rangordningen ändrats i gruppen, och då uppfattas hon som ny i gruppen och alla kommer att vara på henne, det tycker jag är ett onödigt stressmoment.
              Och om hon blir utsatt för stress så blir hon mera mottaglig för sjukdomar
              Jag har ofta kört spottkar till mina honor och har inga som helst problem med att släppa tillbaka honorna till gruppen. Se till att släppa över honan på kvällen/natten när karet är släckt och de andra fiskarna sover.
              Carl

              Besök petrochromis.com´s forum:

              http://petrochromis.com/phpbb3/

              Kommentar

              • shreek
                Användare
                • December 2006
                • 367

                #8
                soptkar eller inte ?

                Ja tack för alla goda råd och synpunkter ...
                Jag tror ja hoppar över spottkaret den här gången då de verkar både enklare och bättre för fisken . Men jag ska nog prova någon gång för att få se hela processen.


                Provar på saltbalja för tillfället

                Kommentar

                Arbetssätt...