Att döda en myt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    • April 2002
    • 14633

Ursprungligen postat av malawijanne
    Ja jag tar upp denna tråden igen, för att jag tycker att det verkar som skröner blir till sanningar, om det bara finns folk som skriver skrönerna tillräckligt många gånger.
    Nr 1, ni måste mörklägga baljan när ni ska lägga ner troffar i en balja.
    Ja jag har aldrig läst något sådant trams, men tydligen har det fått gehör hos nybörjare.
    Hur går det när ni tar bort skynket, tror ni inte att det blir problem då.
    Skröna nummer 2 nls är säkert ett kanonfoder, men som vissa verkar tro att fodret gör så att troffarna som har sjukdomssymtom, ja att fodret gör att troffarna blir botade från sin sjukdom, nej det är ju klart att dom inte gör.
    Skröna nr 3, det är det så kallade dundermedlet easylife, det verkar vara just nu på forumet att man inte klarar sig utan easylife, vilket sjävlvklart fel.
    Jag har sysslat med troffar, både som VF och odlat.
    Jag har aldrig någonsin använt mig utav dom skrönerna som jag, skrev innan.
    Ja då har jag ändå tagit in 4 grupper VF troffar med 30 fullvuxna i varje låda direkt från sjön.Janne
    Men om du aldrig "använt mig utav dom skrönerna" hur vet du då att det inte ligger något i dem? Att det kan vara bra att mörklägga när man har i ny fisk är knappast en skröna, men att man MÅSTE göra det är det definitivt liksom.

Jag tog mig friheten att stryka under själva skrönorna i ditt inlägg
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

Nr 1, ni måste mörklägga baljan när ni ska lägga ner troffar i en balja.
      Ja jag har aldrig läst något sådant trams, men tydligen har det fått gehör hos nybörjare.
      Hur går det när ni tar bort skynket, tror ni inte att det blir problem då.
      .Janne
      Inte helt mörklägga men med svag belysning är faktiskt det sätt som stora importörer tar hand om sin inkommande fisk på så det är kanppast någon skröna.
      Finns också en bok som transport och inkoppning etc. av akvariefisk och som har utgivits av OFI (den organsiation där världens samtliga stora fisk import och exportföretag är medlemmar) och i den rekommenderas "mörkläggning"

Kommentar

• malawijanne
        Banned
        • November 2005
        • 3216

Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Men om du aldrig "använt mig utav dom skrönerna" hur vet du då att det inte ligger något i dem? Att det kan vara bra att mörklägga när man har i ny fisk är knappast en skröna, men att man MÅSTE göra det är det definitivt liksom.

Jag får väl försöka att förklara det lite närmare, jag har ju läst en del inlägg här på forumet som gäller just att mörklägga baljorna när dom köper lite yngel av tropheus.
        Jag håller inte riktigt med om att mörklägga baljorna i dom fallen.
        Jag själv som har köpt en del odlat och VF tropheus har gjort på ett annat sett.
        Först och främst nu pratar jag om att stoppa ner en hel grupp samtidigt i baljan.
        Då hade jag tagit ur all inredning, matat väldigt försiktigt dom första veckorna.
        I och med att man har tagit ut inredningen så ser du med en gång om någon drar sig undan eller spottar ut maten, och i och med att det inte finns någon inrednig så är inte troffarna lika benägna på att ta revir, mindre stress.
        Så har jag gjort alla gånger när jag köpt nya troffar och jag har aldrig lyckats att få någon sjuk eller ihjäljagad. Ja inte dom första veckorna i alla fall, sedan att troffar jagar ihläl en och annan det drabbar nog alla.Janne

Kommentar

• malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3216

När det gäller easylife, som just ny verkar vara på tapeten.
          Så tycker jag att det låter likadant nu som när Arnold introducerade aquasafe, det tar bort det mesta från vattnet som är farligt för våra fiskar.
          Men just nu så tycker jag att kloraminet är det störta problemet, och det tar väl inte easylife bort? eller har jag fel.
          Nej köp ett kolflter istället, det kostar 600 kr komplett med kopplingar, så får ni ett filter som tar bort tungmetaller och kloramin, och ni slipper springa till zooaffärer och köpa en massa vattenberedningsmedel som ändå inte hjälper mot kloramin.Janne

Kommentar

• malawijanne
            Banned
            • November 2005
            • 3216

Ja fodret orkar jag inte ta debatt om, det har vi gjort i så många andra trådar.
            Jag vet var jag står där, och jag vet att det funkar för mig.
            Och vill ni istället betala mera pengar för ett annat foder så är det upp till er.Janne

Kommentar

• Orppo
              Användare
              • September 2004
              • 518

En myt som jag har hört.

Världen var Svart/Vit innan färgteven dök upp.

Kommentar

• Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9104

Ursprungligen postat av Orppo
                En myt som jag har hört.

Världen var Svart/Vit innan färgteven dök upp.
                Ja, o satte man en nylonstrumpa över huvudet, så såg man allt i färg!
                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Ola Svensson
                  • April 2002
                  • 14633

Men just nu så tycker jag att kloraminet är det störta problemet, och det tar väl inte easylife bort? eller har jag fel.
                  Jag tror att du har fel (men vet inte). Orsaken till att det varit att slänga pengarna i sjön tidigare är att vi haft så bra vatten. Koraminet har ändrat situationen en del. Någon som vet kan ju gärna tala om ifall vattenberedningsmedel fixar kloramin.
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3216

Jag tror att du har fel (men vet inte). Orsaken till att det varit att slänga pengarna i sjön tidigare är att vi haft så bra vatten. Koraminet har ändrat situationen en del. Någon som vet kan ju gärna tala om ifall vattenberedningsmedel fixar kloramin.
                    Ja, jag vet att vi har diskutterat detta med vattenberedningsmelel och kloramin i andra trådar,
                    Men jag tycker att det fortfarande är aktuellt, framförallt när man läser att det kommer nya dundermedel som zoohandlarna ska tjäna pengar på.
                    Jag har ju förklarat vilka hemska problem jag hade med mitt vatten. i min tråd.(hur man bygger en energisnål odling).
                    Jag testade citronsyra, aquatan, auasafe och ett par andra vattenberedningsmedel som jag inte kommer ihåg namnet på, inget hjälpte.
                    Det var bara ett kolfilter som hjälpte.(investeringskostnad 600 kr).
                    Sedan om det var kloramin koppar eller tungmetaller som var problemet med mitt vatten, det spelar ingen roll, för att kolfiltret tog bort alla problem.
                    Jag har även köpt ett litet kolfilter på mitt nya ställe där jag bor, inte för att jag tyckte jag hade några större problem jag ville bara testa.
                    Och vilken skillnad det blev när jag började med kolfitret.Janne

Kommentar

• Mattias777
                      Användare
                      • November 2006
                      • 1493

Kan man fästa ett kolfilter tex på kranen till köket? Är det mycket pyssel att sätta dit det?

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

Kommentar

• Ola Svensson
                        • April 2002
                        • 14633

Jag testade citronsyra, aquatan, auasafe och ett par andra vattenberedningsmedel som jag inte kommer ihåg namnet på, inget hjälpte.
                        Sedan om det var kloramin koppar eller tungmetaller som var problemet med mitt vatten, det spelar ingen roll, för att kolfiltret tog bort alla problem.
                        Jag har även köpt ett litet kolfilter på mitt nya ställe där jag bor, inte för att jag tyckte jag hade några större problem jag ville bara testa.
                        Rent spontant låter det bättre att ta bort skiten än att binda upp det och låta det falla ut i gruset, det håller jag helt med om. (Och detta även om Aqua Safe od varit lika bra som kolfilter)
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• malawijanne
                          Banned
                          • November 2005
                          • 3216

Ursprungligen postat av Mattias777
                          Kan man fästa ett kolfilter tex på kranen till köket? Är det mycket pyssel att sätta dit det?
                          Nej det är inga större problem, men det är enklare att sätta den på slangen som du har till dina vattenbyte.
                          Lägger ut en bild på hur jag gjorde,jag satte in filtret samtidigt som jag monterade min blandare, så att jag fick in lite vatten i min lilla lokal, lite enklare att byta vatten då.
                          Jag tittade på hur mycket det kostade med filtret, det kostar 395 kr komplett med insats med kol, nyckel och fäste, köpta på claes Olsson. Kopplingarna köpte jag på Bauhaus 80 kr för dom fyra kopplingarna.Janne

Kommentar

• Mattias777
                            Användare
                            • November 2006
                            • 1493

Nej det är inga större problem, men det är enklare att sätta den på slangen som du har till dina vattenbyte.
                            Lägger ut en bild på hur jag gjorde,jag satte in filtret samtidigt som jag monterade min blandare, så att jag fick in lite vatten i min lilla lokal, lite enklare att byta vatten då.
                            Jag tittade på hur mycket det kostade med filtret, det kostar 395 kr komplett med insats med kol, nyckel och fäste, köpta på claes Olsson. Kopplingarna köpte jag på Bauhaus 80 kr för dom fyra kopplingarna.Janne

Tack för infot. Det tåls att tänka på. Tar det bort all skit så fort? Jag menar på den korta stunden det paserar genom kolfiltret?

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

Kommentar

• malawijanne
                              Banned
                              • November 2005
                              • 3216

Ursprungligen postat av Mattias777
                              Tack för infot. Det tåls att tänka på. Tar det bort all skit så fort? Jag menar på den korta stunden det paserar genom kolfiltret?
                              Jag drog in 15 mm rör till blandaren, och nu går det fort att byta vatten, och det funkar, men skulle man vilja ha mer effekt av kolet använd då bara halva vattentrycket.Janne

Kommentar

• specmats
                                Användare
                                • December 2004
                                • 3060

Ja, jag vet att vi har diskutterat detta med vattenberedningsmelel och kloramin i andra trådar,
                                Men jag tycker att det fortfarande är aktuellt, framförallt när man läser att det kommer nya dundermedel som zoohandlarna ska tjäna pengar på.
                                Jag har ju förklarat vilka hemska problem jag hade med mitt vatten. i min tråd.(hur man bygger en energisnål odling).
                                "Easylife Symbiont Filtermaterial.

Symbiont består av helt porösa pellets där miljarder aeroba och anaeroba bakterier
                                kan utvecklas positivt för att bryta ned ammonium, nitrit och nitrat.
                                Det är en mycket säker,inert och effektivt biologiskt filter som sparar en
                                hel del plats i filtret. Symbiont görs av bidraget sintrat glas och har en överlägsen
                                yta tillgänglig för bakterier. Den fungerar intensivt och under lång tid.

- Tar bort ammonium, nitrit och nitrat.
                                - Minskar alla vattenlevande sjukdomar.
                                - Minskar behovet av vatten förändringar.
                                - Gör det möjligt att hålla mer fisk.
                                - Ersätter alla andra former av biologisk filtrering.
                                - Är pH, KH och GH neutral.
                                - Sparar filtret.
                                - Passar alla akvarier och dammar.

300 gram symbiont renar upp till 900 liter sötvatten
                                eller 450 liter saltvatten.
                                artikelnummer: AP-8320.

1000 gram symbiont renar upp till 3000 liter sötvatten
                                eller 1500 liter saltvatten."

-Men det kanske är en myt!?
                                Tropheus Duboisi halembe, so
                                Melanochromis Auratus, vf
                                Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

Arbetssätt...