Att döda en myt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • November 2005
    • 3217

Ursprungligen postat av Robin
    Koi är växtätare. Vete är en sorts växt. Så som Christer säger så är nog denna "skröna" ingen skröna utan sanning.
    Ja får väl förtydliga mitt svar ang Koifoder, Fodret jag matade mina troffar var haifeng pellets avsett för dammfiskar, alltså det fodret som Kjell började med här i sverige. Och det var den billigaste varianten och dom var förpackade i 15 kilos säckar. ett kanon foder om man ville mata upp sina fiskar för att få dom i lek.
    sedan om fodret innehöll vete eller inte, det har jag ingen aning om, för jag läste aldrig innehållsdeklarationen.
    Men fiskarna växte bra på det fodret så något vad det i fodret som gjorde att dom växte.janne

Kommentar

• malawijanne
      Banned
      • November 2005
      • 3217

Ursprungligen postat av Wilhelm
      Vill du att man ska få ett snyggt diplom, ?
      Varför tycker du att dom ska få ett diplom Wilhelm?
      Är det för att du tycker att det är bra att man dementerar skröner, eller tycker du att det är dåligt att man dementerar skrönor.Janne

Kommentar

• tege
        Användare
        • February 2005
        • 2753

Fiskar typ rödzebra blir RÖDARE av groluxljus
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

Ursprungligen postat av malawijanne
          Ja får väl förtydliga mitt svar ang Koifoder, Fodret jag matade mina troffar var haifeng pellets avsett för dammfiskar, alltså det fodret som Kjell började med här i sverige. Och det var den billigaste varianten och dom var förpackade i 15 kilos säckar. ett kanon foder om man ville mata upp sina fiskar för att få dom i lek.
          sedan om fodret innehöll vete eller inte, det har jag ingen aning om, för jag läste aldrig innehållsdeklarationen.
          Men fiskarna växte bra på det fodret så något vad det i fodret som gjorde att dom växte.janne
          Koifodren innehåller mycket grönt och funkar därför ofta bra för herbivora malawi. Jag blir alltid lite irriterad när jag ser foder säljas som "Ciklidfoder" - det finns extremt carnivora ciklider och det finns extremt herbivora ciklider och dessa skall inte ha samma mat.

Se där en myt till -
          Ciklidfoder passar för alla ciklider
          Malfoder passar för alla malar etc. etc.
          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 18 November 2007, 14:44.

Kommentar

• Wilhelm
            Användare
            • April 2002
            • 9122

Ursprungligen postat av malawijanne
            Varför tycker du att dom ska få ett diplom Wilhelm?
            Är det för att du tycker att det är bra att man dementerar skröner, eller tycker du att det är dåligt att man dementerar skrönor.Janne
            Det skulle väl vara kul att få dela ut ett fint/fult diplom till den som har avslöjat den värsta myten inom akvaristiken.
            Och vilken myt är värst? Det får kanske en jury avgöra.
            mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9122

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Se där en myt till -
              Ciklidfoder passar inte för alla ciklider
              Malfoder passar inte för alla malar etc. etc.
              hmmm ska det inte vara
              Se där en myt till -

????
              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

Ursprungligen postat av Lundensis
                En till myt: Laxfoder är skadligt för varmvattenfiskar.
                Beror på vilket laxfoder du menar. Förr gjordes ofta laxfoder av proteiner/fetter hämtade från däggdjur och det var inte lämpat för akvariefisk. Nu har jag dock för mig att detta har förbjudits (det gav skador även på laxen) och därför funkar dagens laxfoder bättre.
                Det är dock fortfarande ett extremt kraftigt foder för att snabbt dra upp fisk till slaktstorlek och det är väl inte direkt syftet med akvariefiskuppfödning så därför är det väl ofta OK som tillskott i t.ex. räkmix, men att köra med det som huvudfoder tycker jag är fel.

Så en myt till: Laxfoder är alltid bra som akvariefiskfoder

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

Ursprungligen postat av Wilhelm
                  hmmm ska det inte vara
                  Se där en myt till -

????
                  Tack för det - tur att någon är vaken

Den vanligaste fiskmatmyten:
                  Bara för att en fisk gillar ett foder är det ett bra foder för dom.

Kommentar

• Lundensis
                    Användare
                    • March 2004
                    • 2262

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Beror på vilket laxfoder du menar. Förr gjordes ofta laxfoder av proteiner/fetter hämtade från däggdjur och det var inte lämpat för akvariefisk. Nu har jag dock för mig att detta har förbjudits (det gav skador även på laxen) och därför funkar dagens laxfoder bättre.
                    Det är dock fortfarande ett extremt kraftigt foder för att snabbt dra upp fisk till slaktstorlek och det är väl inte direkt syftet med akvariefiskuppfödning så därför är det väl ofta OK som tillskott i t.ex. räkmix, men att köra med det som huvudfoder tycker jag är fel.

Så en myt till: Laxfoder är alltid bra som akvariefiskfoder
                    Jag har CA-ciklider och mina SKA bli stora. Jag har matat ciklider med mycket laxfoder under många år och aldrig märkt att de tagit skada. Förresten, det där med proteiner och fetter från däggdjur, är det så skadligt egentligen, med tanke på att många föder upp sina diskus på oxhjärta???

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

Ursprungligen postat av Lundensis
                      Jag har CA-ciklider och mina SKA bli stora. Jag har matat ciklider med mycket laxfoder under många år och aldrig märkt att de tagit skada. Förresten, det där med proteiner och fetter från däggdjur, är det så skadligt egentligen, med tanke på att många föder upp sina diskus på oxhjärta???
                      Man kan ju alltid ställa sig frågan om hur man skall veta om en fisk "tar skada" eller inte. De flesta fiskar vi har blir ju rundare i akvarium än i naturren, men när går gränsen när de blir för runda. Feta fiskar sägs vara mindre produktiva - men jag vet inte eftersom jag aldrig har gjort någon undersökning i ämnet. Utan här går jag nog mest efter regeln att fet mat i längden inte är nyttig, vare sig för människor eller djur.
                      Oxhjärtediskussionen är en helt annan - här handlar det ju inte om fet mat utan om mat som har en annan smältpunkt (däggdjursfetter) än vad som är normalt för akvariefisk. Kanske för att kompensera detta som man skall hålla diskus i akvarium varmare än vad de går i naturen, kanske därför som det är nästintill omöjligt att hålla "oxhjärtematade" diskus i inredda akvarier - vad vet jag.
                      Intressanta diskussioner men kanske inget som man skall gå djupare in på i denna tråd utan istället fram med fler myter.
                      Apropå det där med diskus får jag väl plussa på med några myter till då
                      Diskus måste ha oxhjärta
                      Diskus måste gå i varmare vatten i akvarium än vad de gör i naturen

Kommentar

• Wilhelm
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9122

Ja, som sagt var, fler myter! O slira inte iväg nu.
                        mvh Wilhelm

Kommentar

• LN
                          Användare
                          • December 2004
                          • 4744

Myt 50:

Långa trådar (över 12sidor) innehåller något nyttigt.

Myt 51:

Callochromis är en snäll sill från Tanaganyikasjön.

Myt 52:

Täta vattenbyte är alltid bra.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• LN
                            Användare
                            • December 2004
                            • 4744

Myt 53:

Min fisk leker, därför lever den optimalt i mitt akvarium.

Myt 54:

Ja har haft samma kommunala kranvatten i de senaste 30 åren.

Myt 55:

Vattenberedningsmedel behövs aldrig.

Kommentar

• LN
                              Användare
                              • December 2004
                              • 4744

Myt 56:

En Discus ska alltid ha 50liter vatten/fisk.

Myt 57:

Rötter sänker ph (vet int ok ni haft den innan)

Myt 58:

Bikarbonat är enbart för att höja PH.

Myt 59:

Har man gjort 1849 inlägg på Ciklid forummet så kan man något om fiskar

Kommentar

• LN
                                Användare
                                • December 2004
                                • 4744

Korrigerar Myt 59 till 1850 inlägg

Kommentar

Arbetssätt...