Att döda en myt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • October 2003
    • 3615

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
    Bra svar
    men var det vänligt hmm vi får diskutera detta vidare

Vänligt och med glimten i ögat som du ser på min avatar.
    Mvh Alex

Kommentar

• malawijanne
      Banned
      • November 2005
      • 3217

Dåligt svar -1 p
      Ja då får jag väl lägga en till eftersom ni inte är nöjda.
      Ja som jag läser i många böcker att man måste ha en varierad kost, typ levande mygglarver, artemia, krill,och F.n vet allt.
      jag har kört med min räkmix och enbart räkmix i, ja jag tror det är en ca 15 år och mina fiskar frodas och leker.
      Så det med varierad kost det är också en skröna, ja Lennart nu får jag nog huka mig ännu mer.Janne

Kommentar

• deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

Ursprungligen postat av malawijanne
        Jag tycker att det börjar bli tunt med skrönor.
        så får jag väl komma med en till.
        Tropheus måste ha mycket grönfoder på grund utav att dom har så långa tarmar, och samtidigt så jämför man med kossor, vad har kor med fiskar att göra.
        Nej det är självklart fel, ger du troffar dom rätta betingelse, så kan du mata troffar i princip vad som helst, bara du vänjer dom sakta vid det nya fodret.
        Jag har själv matat med det billigaste fodret som jag vet, koifoder.
        Och jag har aldrig sett, så många honor som tuggade , som det blev när jag matade med koifoderJanne
        vete är bra gympa för troffarnas magar, förmodligen bättre än ärtor så det e klart det funkade =)
        http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3217

Ursprungligen postat av deelay
          vete är bra gympa för troffarnas magar, förmodligen bättre än ärtor så det e klart det funkade =)
          Härligt att vi är överens Niklas det var ju ett tag sen.Janne

Kommentar

• Wilhelm
            Användare
            • April 2002
            • 9122

Till nästa ciklidstämma tycker jag att bästa "akvarie myth buster" borde belönas med ett fult diplom.
            mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Gäst

Ja då får jag väl lägga en till eftersom ni inte är nöjda.
              Ja som jag läser i många böcker att man måste ha en varierad kost, typ levande mygglarver, artemia, krill,och F.n vet allt.
              jag har kört med min räkmix och enbart räkmix i, ja jag tror det är en ca 15 år och mina fiskar frodas och leker.
              Så det med varierad kost det är också en skröna, ja Lennart nu får jag nog huka mig ännu mer.Janne
              Ja Janne men nu är du väl redan nere på golvet

Kommentar

• deelay
                Användare
                • September 2002
                • 5394

Varför tycker du det, jag tycker faktiskt tvärtom, att man ska belöna dom som har erfarenheter, och faktiskt vågar gå emot strömmen, plus att jag vet utav egna erfarenheter, att dom skrönerna som står i gamla böcker, det ger jag inte mycket för.Janne
                Myth buster = att avslöja en myt, dvs gå i mot strömmen(dom som tror på myter), så ni pratar om samma sak =)
                http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3217

Dåligt svar -1 p
                  Ja motivera att det är ett dåligt svar.Janne

Kommentar

• PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

Myt XX: "alla växter klarar sig på fiskskit. Växer de inte, kör mer ljus."

Kund: mina växter växer inte.
                    Butiksanställd: göder du dem?
                    Kund: vad är det för något?

Myt XXX: "det bästa fodret man kan ge sina fiskar är egenhändigt fångat levandefoder." Jomenvisst, om man inte får med någon sjukdom som slår ut alla fiskar i akvariet (egen erfarenhet).

Myt XXXX: "den här arten hoppar aldrig." Senast igår hittade jag en Neolamprologus caudopunctatus på golvet, som verkligen ansträngt sig för att hitta den pyttelilla glipa som fanns i täckglaset. Naturligtvis den grannaste hannen i ett av lekparen. Ska de verkligen hoppa? Har de inte läst böckerna, fiskjäklarna?

Myt XXXXX: "man kan inte hålla Malawiciklider ihop med Tanganyikaciklider, eller för den delen med någon fisk som inte kommer från respektive sjö." Firrar med samma vattenkrav går utmärkt att hålla ihop, om man bara tar hänsyn till arternas beteende.

Håller inte med om att alla skrönor är skrönor, en del funkar fint fast med tillägg...

Hilsen,

P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Robin
                      Användare
                      • January 2003
                      • 4526

Tropheus måste ha mycket grönfoder på grund utav att dom har så långa tarmar, och samtidigt så jämför man med kossor, vad har kor med fiskar att göra.
                      Nej det är självklart fel, ger du troffar dom rätta betingelse, så kan du mata troffar i princip vad som helst, bara du vänjer dom sakta vid det nya fodret.
                      Och jag har aldrig sett, så många honor som tuggade , som det blev när jag matade med koifoderJanne
                      Koi är växtätare. Vete är en sorts växt. Så som Christer säger så är nog denna "skröna" ingen skröna utan sanning.
                      Mvh
                      Robin

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

Myt: Troffar behöver vara i vatten - bara man vänjer dom sakta vid den nya miljön så kan dom leva på land och så småningom också gå ut och hämta morgontidningen ur brevlådan åt husse.

Kommentar

• Wilhelm
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9122

Ja nu tycker jag att det är ett friskhetstecken att gå emot strömmen, för om alla säger ja och tack till alla förändringar, så lär det inte bli så mycket utveckling.
                          Så det som Wilhem nämner att dom som vågar gå mot strömmen ska få ett fult diplom på våran kära ciklidstämma.
                          Och jag tycker självklart tvärtom.Janne
                          Vill du att man ska få ett snyggt diplom, ?
                          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• nils42
                            Användare
                            • January 2003
                            • 931

Hej!
                            Vadå myt Kjell?
                            Vill du låna min, kan du ha honom någon vecka för posthämtning.
                            Hälsn Nils

Kommentar

• Guy_P
                              Användare
                              • April 2002
                              • 301

Lokal myt 1
                              Man kan inte starta upp ett akvarium utan bottenfilter
                              Lokal myt 2
                              Man kan inte ha ett akvarium utan ram
                              Guy

Kommentar

• Lundensis
                                Användare
                                • March 2004
                                • 2262

En till myt: Laxfoder är skadligt för varmvattenfiskar.

Kommentar

Arbetssätt...