Vådan av nya alkottar...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Vådan av nya alkottar...

Tja, så har jag samlat nya alkottar. Välkonditionerat vatten, lite växtgödning, ok ljus och oskållade kottar - då kan man börja odla al!!
    Ingen fisk har läst böckerna.
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

Härligt med alskog i akvariet. Vad är det gröna på botten för nåt (första bilden)
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

Coolt

Är det dörrmatta du har i karet? Du är bra listig
      Tony Englund

Kommentar

• Robin
        Användare
        • January 2003
        • 4526

Coolt, genialiskt! Patrik, ditt bottensubstrat är inte att leka med.
        Mvh
        Robin

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Tja, så har jag samlat nya alkottar. Välkonditionerat vatten, lite växtgödning, ok ljus och oskållade kottar - då kan man börja odla al!!
          Får man fråga vad syftet är? Prova på att odla för kul...eller projekt med planering?

Riktigt kul grej och mycket fyndigt!

Kommentar

• malawijanne
            Banned
            • November 2005
            • 3217

Ursprungligen postat av Malawe
            Får man fråga vad syftet är? Prova på att odla för kul...eller projekt med planering?

Riktigt kul grej och mycket fyndigt!
            Ja där rör det sig mycket mellan dom örorna
            Och som jag ser det är det bara positiva saker, som framförallt gynnar våran hobby.Janne

Kommentar

• Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9122

Ursprungligen postat av Robin
              Coolt, genialiskt! Patrik, ditt bottensubstrat är inte att leka med.
              Haha, det va kul!
              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

Kommentar

• PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

Det gröna är dörrmatta, helt sant. Perfekt som lekraster, fast det var en del tester innan jag vågade använda den. Har hittills kört tigerbarb, rosentetra och galaxy "på dörrmatta", och det funkar fint. Av olika anledningar (läs "mitt eget slarv") så bidde det inga yngel på barberna och tetrorna, men lekte gjorde de så det sjöng om det. Ska snarast sättas till lek igen.

Alkottar kör jag för att de avger bra grejer till vattnet, så det var alls inte meningen att odla al. Blev själv helt paff när det började gro... men, men, nu klurar jag på att spara en liten planta och låta den växa upp över vattnet. Lär gå rätt fort för den att nå maxhöjd så att den bränns mot lysrören, men då får jag väl kasta den och starta om!!

Hilsen,

P

Kommentar

• Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9122

Då behöver du ju inte gå så långt för att hämta alkottar,
                  mvh Wilhelm

Kommentar

• daniel_i_malmö
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1338

Hehe, kör du EI eller Walstad? Nog för att jag har sett olämpliga växter i säljas affärernas akvarier men det här tar nog priset.

Men jag undrar vad som gjort att det börjat gro den här gången? Massor av akvarister, inklusive jag själv, använder alkottar men jag har aldrig hört något om att de skulle kunna gro.
                    Tjugofem år med ciklider.
                    http://www.malmoakvarieforening.se
                    Centralamerika 2006
                    Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• MAkke
                      Användare
                      • December 2004
                      • 34

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      Det gröna är dörrmatta, helt sant. Perfekt som lekraster, fast det var en del tester innan jag vågade använda den.
                      Fiffigt! Vill du avslöja exakt vilken modell på dörrmatta du använder och var du köpt den (IKEAs Råsunda, måhända)? Det skulle kännas tryggt att använda samma som du redan testat. Annars skulle jag dra mej för att använda plast som inte är avsedd för matvaror eller liknande.

Mikael

Kommentar

• PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                        Hehe, kör du EI eller Walstad? Nog för att jag har sett olämpliga växter i säljas affärernas akvarier men det här tar nog priset.

Men jag undrar vad som gjort att det börjat gro den här gången? Massor av akvarister, inklusive jag själv, använder alkottar men jag har aldrig hört något om att de skulle kunna gro.
                        Varken EI eller Walstad, mitt eget koncept för att få växter i lekburkar att växa... sedan är de INTE till salu, annat än för mycket högt pris!! Fast sagan är redan slut, möblerade om lite så kotten/skottet åkte ner till Hyalellorna - som har sådan frisk aptit så tom kotten börjar decimeras. Jag tror det var en kombo som gjorde att det började gro. Kottarna är från denna säsong och de är oskållade. Var mängder med frön i dem. Lite näring och hyfsat ljus (samt mjukt vatten) gjorde troligen resten.

Mattan är köpt på Hornbach, och jag instämmer i att jag också drar mig för att använda plast som inte är avsedd för livsmedelsbruk. Idén var dock så bra att jag var tvungen att testa. Har inte hunnit prova den svarta än, kanske är det olika material i dem. För övrigt verkar den vara lite för vass/hård för vissa firrar, de trivs inte helt med den. Tigerbarberna (honan) var rätt trasig efter lekförsöket, men nu driver de ju rackarns också. Annat upplägg vid nästa försök.

Hilsen,

P

Kommentar

Arbetssätt...