akvarieaffärer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils42
    Användare
    • January 2003
    • 931

    akvarieaffärer

    Hej!
    Under sydamerikanska ciklider står en del om var vi handlar våra fiskar.
    Vi, som akvarister får ju inte bättre service än vi förtjänar.
    Så var handlar ni era fiskar;
    där det är billigast?
    där ni får service?
    där ni kan reklamera, när något går fel?
    där ni har möjlighet, att kunna beställa fisk, som inte finns inne nu?
    Jag har själv hållit på med akvaristik i bra många år och köpt i " källarlokaler "
    nära där jag bor och fått en fantastisk service, för där har jag varit KUND.

    Glömmer vi bort det som är oss nära, misstänker jag, att akvaristiken kommer att bli en aning utarmad, och att vi inte har möjlighet, att kunna beställa de fiskar vi vill ha.
    Hälsn Nils ( utan ekonomiskt intresse nu eller då i zoohandel )
  • nils42
    Användare
    • January 2003
    • 931

    #2
    Det må väl vara min valhänta hantering av datorn, men det verkade inte som om mitt inlägg hamnade, där det skulle.
    Hälsn Nils

    Kommentar

    • Micke Jarhl
      Användare
      • April 2002
      • 2277

      #3
      Hej Nils! Jag köper fisk i Åled ibland men mest kör jag ner till Södra sandby det är affären nr1 för mig när det gäller CA iaf men där finns det mesta om man har lite flyt tillgången skiftar ju + även i stoby men det var ganska längesen jag köpte någonting där sen handlar man ju en del av privat personer åxo blir oftare så nuförtiden speciellt om man är ute efter lite ovanliga fiskar.Tycker utbudet är helt klart bäst i södra sandby annars har inga speciella krav på affären känner ägarna sen långtid sällan problem med fiskarna men man aktar sig för misstänkta sjuklingar typ eller märkligt beetende typ,,
      Senast redigerad av Micke Jarhl; 16 November 2007, 20:14.
      Micke Jarhl Med akvarium!

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

        #4
        Den personliga kontakten tycker jag är viktig. Sortimentet och kunnandet är så klart också viktigt, men det mesta hänger ändå som sagt på en personlig relation.

        Tyvärr har min personliga kontakt försvunnit i den butiken som jag brukar handla i så nu känner jag mig lite vilsen :C. Det känns inte riktigt lika kul att åka dit längre för en del av grejen var ju att snacka lite skit också. Nu kan jag åka till någon annan lika gärna... Det är inte så att jag inte gillar butiken, den är lika bra som tidigare. Nu är det bara det där lilla x-tra som saknas.

        Kommentar

        • nils42
          Användare
          • January 2003
          • 931

          #5
          Så otroligt sant!
          För mig har att köpa fisk aldrig varit bara att få en påse hem, utan det har också varit mer.
          Tack för att du tog upp det.
          Hälsn Nils

          Kommentar

          • kaj.p
            Användare
            • April 2002
            • 2294

            #6
            Tror de flesta kan ta hem. Däremot är det få som är villiga o betala vad det kostar. Problemet är väl att man stirrar sig blind på värstingfiskbiderna på internet o sedan räknar man med o hitta samma fisk i butiken för en spottstyver.
            Senast redigerad av kaj.p; 16 November 2007, 23:26.
            Diskussällskapet
            www.diskusforum.se

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3217

              #7
              Ursprungligen postat av nils42
              Hej!
              Under sydamerikanska ciklider står en del om var vi handlar våra fiskar.
              Vi, som akvarister får ju inte bättre service än vi förtjänar.
              Så var handlar ni era fiskar;
              där det är billigast?
              där ni får service?
              där ni kan reklamera, när något går fel?
              där ni har möjlighet, att kunna beställa fisk, som inte finns inne nu?
              Jag har själv hållit på med akvaristik i bra många år och köpt i " källarlokaler "
              nära där jag bor och fått en fantastisk service, för där har jag varit KUND.

              Glömmer vi bort det som är oss nära, misstänker jag, att akvaristiken kommer att bli en aning utarmad, och att vi inte har möjlighet, att kunna beställa de fiskar vi vill ha.
              Hälsn Nils ( utan ekonomiskt intresse nu eller då i zoohandel )
              Ja nu är jag malawifantast, men jag kanske är kvailficerad ändå.
              Jag har under mina alla år som odlare köpt mina fiskar från odlare, det vill säga att jag har inte köpt så mycket VF.
              Ja självklart är det billigare att köpa av odlare, men å andra sidan får man se hur föräldrardjuren ser ut.
              Ja service, ja det har jag väl fått, men det tror jag inte har spelat så stor roll när det gäller mig, jag har för det mesta vetat vad jag vill ha.
              Jo jag har reklamerat fisk, men det har jag gjort inom ett dygn och framförallt så har tagit upp det med den som har sålt fisken till mig. Och som jag har sysslat med medimport, så får man reklamera till dom som levererade fisken, och det är ju lite längre ifrån, men å andra sidan om man går med på medimport så får man nog ta den risken själv, det är ju lite med saken medimport att man tar bort ett led i kedjan
              Ja nILS sen är jag bortskämd med leverantörer , för att det finns ju en del att välja på i och runt Götebrg. men som sagt det gäller malawi och tanganyika och inte sydameriska ciklider. fast vem vet det kanske är lika lätt att få tag i sydameriska ciklider i göteborg. stavar jag fel heter sydameriska.Janne

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • November 2005
                • 3217

                #8
                Ursprungligen postat av kaj.p
                Tror de flesta kan ta hem. Däremot är det få som är villiga o betala vad det kostar. Problemet är väl att man stirrar sig blind på värstingfiskbiderna på internet o sedan räknar man med o hitta samma fisk i butiken för en spottstyver.
                Klockrent Kaj.Janne

                Kommentar

                • jarinen
                  Användare
                  • April 2003
                  • 1888

                  #9
                  Eftersom jag håller på med Centralamerikanska ciklider främst så blir det varsomhelst, där de finns. Priset är oftast helt ovidkommande när det gäller fisk. Jag förstår inte ens de diskussioner som förekommer kring pris på fisk.

                  När det gäller utrustning så är priset ett kriterie och då blir det gärna en webbutik som inte nämns vid namn .

                  Mvh Jari

                  Kommentar

                  • cf.akvarielagret
                    Användare
                    • April 2002
                    • 5028

                    #10
                    Ursprungligen postat av Erik Österlund
                    Den personliga kontakten tycker jag är viktig. Sortimentet och kunnandet är så klart också viktigt, men det mesta hänger ändå som sagt på en personlig relation.

                    Tyvärr har min personliga kontakt försvunnit i den butiken som jag brukar handla i så nu känner jag mig lite vilsen :C. Det känns inte riktigt lika kul att åka dit längre för en del av grejen var ju att snacka lite skit också. Nu kan jag åka till någon annan lika gärna... Det är inte så att jag inte gillar butiken, den är lika bra som tidigare. Nu är det bara det där lilla x-tra som saknas.
                    Förstår vad du menar men ibland måste man vandra vidare Anställda är inte slavar tack gode gud)

                    och servicen beror nog på vilken tid och hur mycket folk vi har i affären

                    avsluten i affärerna tror jag vi är bra på ?

                    kritik är skitbra kom med lösningar ? Maila mig om du vill

                    att snacka skit i affären (förstå mig rätt) visst det är bra men ibland kanske ingen anställd har samma intressen.

                    kaj.p Tror de flesta kan ta hem. Däremot är det få som är villiga o betala vad det kostar. Problemet är väl att man stirrar sig blind på värstingfiskbiderna på internet o sedan räknar man med o hitta samma fisk i butiken för en spottstyver.

                    du har säkert rätt, jag har varit med ganska länge
                    vi tar bara hem fiskar som går att sälja
                    enda undantaget
                    om vi gillar fiskarna vilket är skit ofta
                    Christer tar hem fiskar som han gillar alla blir förvånade
                    Gabbi tar hem fiskar ingen märker något förrän fakturan kommer
                    Magnus beställer Ödlor som ej går in i terrarierna
                    Arne beställer från fel grossist
                    Thomas drar till Norge
                    nu är alla glada
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

                      #11
                      Ursprungligen postat av nils42
                      Hej!
                      Under sydamerikanska ciklider står en del om var vi handlar våra fiskar.
                      Vi, som akvarister får ju inte bättre service än vi förtjänar.
                      Så var handlar ni era fiskar;
                      där det är billigast?
                      där ni får service?
                      där ni kan reklamera, när något går fel?
                      där ni har möjlighet, att kunna beställa fisk, som inte finns inne nu?
                      Priset är relativt ointressant (om det inte gräver för stora hål i plånboken förstås).
                      Service är för mig rätt ointressant.
                      Jag skulle aldrig reklamera en fisk - är jag så dum att jag köpt en fisk som är i dålig kondition får jag skylla mig själv. Är fisken i bra kondition och stryker med så är det mitt fel.
                      Nja, jag beställer inte gärna hem fiskar. Man vet ju inte vad det är som kommer då.

                      Jag handlar där jag kan hitta de fiskar jag är ute efter och där kvalitén är bra på fisken. Så hög kvalitet och intressant utbud är det avgörande för MIN del.

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

                        #12
                        Jag handlar mina fiskar där jag vet att utbudet är bra för mitt intresseområde samt att butiken har kunnig personal. Handlar helst ifrån butik som ser organiserad och välskött ut.

                        Priset är inte överhängande viktigt. Service bryr jag mig inte så mycket om men visst är det alltid extra trevligt om man blir bemött på ett sätt att man trivs i butiken. Jag ska dock inte köpa personalen utan köpa fisk så denna del tycker jag inte har någon större betydelse.

                        Jag beställer ogärna fisk nu, men det har hänt ett antal gånger att jag fått fisk skickat till mig och jag har varit nöjd med fiskarna och servicen.

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Jag tillhör de som saknar källarbutikerna med en ägare som har stort akvarieintresse och hellre lite skit i hörnen och kartonger på golven att gå i kring och slangar och vatten.Än de nya fina butikerna där allt är kliniskt rent men djuren i sämre skick och personalen inte kan svara på vad fisken kostar eller inte ens vet vad man pratar om,huvva

                          Kan tillägga att jag är så vrång att jag inte handlar gärna på hemorten utan helst åker 7mil till en butik med bra sortiment och bra djur men trivs med butiken. Ska jag vara hundra ärlig så köper jag nog den mesta fisken via auktioner eller via bekanta odlare.

                          Kommentar

                          • nils42
                            Användare
                            • January 2003
                            • 931

                            #14
                            Tyvärr;
                            kanske för klockrent
                            Hälsn Nils

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

                              #15
                              Jag handlar från lite olika håll; i nuläget är det så att där jag hittar den fisk jag vill ha och om det är bra kvalitet så slår jag till. Jag beställer dock ogärna fisk, enbart några få som jag litar på där (dvs att kvaliteten är bra och att det är den art jag ville ha). Föredrar absolut att se fisken innan jag slår till. Priset är inte lika viktigt, men visst blir jag glad om det är billigt och bra (sällsynt kombo).

                              Tillbehör köper jag från lite olika håll också, ibland via webb och ibland via butiker. Handlar inte bara om pris där heller, jagar ju till och från fatt i en del märkliga grejer och då får man helt enkelt köpa där det finns. Om jag nu ändå ska beställa från webben kan jag dock passa på att köpa lite extra prylar. Har lite olika butiker för olika saker, t ex köper jag allt i PVC från Akvarieudstyr i Köpenhamn - de har stort sortiment hemma, och jag trivs med att kunna gå och spana på prylarna för att kunna klura ut om mina lösningar verkligen fungerar som jag tänkt.

                              Stödjer definitivt några butiker i mitt närområde, varav en är verkligt bra och där man kan tjöta lite också, den andra är väl i normalklass men utan "tjötservice". Handlar även en del grejer, ffa fisk, från föreningsmedlemmar och en enskild förening. Spontaninköp kan det också bli när föreningen är ute på sina butiksrundor - vi besöker gemensamt olika butiker i södra Sverige eller Köpenhamn med jämna mellanrum. Var dock ett tag sedan jag var med på sådana rundor.

                              Kör på samma sätt som Kjell, reklamerar aldrig fisk. Har jag köpt kass fisk står jag mitt kast. Kan dock inte påminna mig att jag köpt kass fisk någonsin, och de som har dött ändå är enten mitt eget fel eller så har det varit känsliga arter. En verkligt sur erfarenhet var att köpa Kilesa (välskötta och fina), som jag tog en chansning på och packade för trångt trots att jag hade hört om deras transportkänslighet. Köpte ca 15 firrar och fem dog inom ett dygn. Blir det fler Kilesa är det singelpackning som gäller för mig!!

                              Nå, jag tror jag hör till de akvaristerna som i vart fall drar mitt strå till stacken för att några mindre butiker ska bli kvar.

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...