Yngel akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snurbo
    Användare
    • February 2007
    • 86

    Yngel akvarie

    Har precis startat upp två st 222l kar, skall använda dessa till yngel kar.
    Men sitter nu & funderar på lite inredningar.... Nån som har lite tips ??
    Har sand & blåmålad bakgrund i än så länge.....Dom som ska bo där i är Tropheops sp. Chilumba .....

    Mvh Magnus
  • Hagge
    Användare
    • January 2003
    • 432

    #2
    Ett tips är att ha mycket sparsamt med sand/grus och annan inredning när man skall driva upp yngel! Rejäl pump och filteryta! Detta för att underlätta för dig själv vid underhållet!

    Jag brukade ha ett tunt lager grus i mina yngelkar, knappt så det täcker botten, för att lätt kunna se överblivna matrester och skit som annars riskerar bli liggande kvar och förpesta vattnet (i värsta fall ammoniakförgiftning). Och möjligtvis kunde jag ha en (1) sten eller dylikt för trivselfaktorn. Det finns ju inget behov av grottor och dylikt när man driver upp yngel, utan det ställer bara till bekymmer.
    /Fredrik

    Kommentar

    • Snurbo
      Användare
      • February 2007
      • 86

      #3
      Ursprungligen postat av Hagge
      Ett tips är att ha mycket sparsamt med sand/grus och annan inredning när man skall driva upp yngel! Rejäl pump och filteryta! Detta för att underlätta för dig själv vid underhållet!

      Jag brukade ha ett tunt lager grus i mina yngelkar, knappt så det täcker botten, för att lätt kunna se överblivna matrester och skit som annars riskerar bli liggande kvar och förpesta vattnet (i värsta fall ammoniakförgiftning). Och möjligtvis kunde jag ha en (1) sten eller dylikt för trivselfaktorn. Det finns ju inget behov av grottor och dylikt när man driver upp yngel, utan det ställer bara till bekymmer.

      Hej. Ok, så yngel kar behöver inte ha massa gömställen m.m ??
      Ska man ha nån mal som rensar lite i burken ???

      Kommentar

      • Hagge
        Användare
        • January 2003
        • 432

        #4
        Ursprungligen postat av Snurbo
        Hej. Ok, så yngel kar behöver inte ha massa gömställen m.m ??
        Ska man ha nån mal som rensar lite i burken ???
        Nej, det tycker jag inte behövs när man driver upp dem. Ställer bara till problem vid ev. storleksgallring och rengöring, samt förhindrar god insyn för att se överblivna matrester o dyl. Detta eftersom man brukar mata hårt i yngelkar!

        Vissa malar tar yngel, andra inte. Men hursom så gör de ingen större nytta i ett yngelkar som jag ser det....
        /Fredrik

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

          #5
          Jag tycker att en gibbiceps som du flyttar runt med någon veckas mellanrum är bra. Dom käkar inge yngel och dom käkar upp all övebliven mat inkl. mat som börjat mögla (om du nu skulle råka få det) o rensar karet från alger. Dom gnuffsar även i sig allt bös på filtermattan och rensar ur alger. Ingen anledning att ha en gibb. gåendes kontinuerligt men däremot så får du karet ordentligt rengjort då o då. Se bara till att byta ordentligt med vatten ett par dar efter isättningen av gibben för att nitrathalten kan om karet varit ordentligt skitigt rusa i höjden.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • endymion

            #6
            Annars funkar äppelsnäckor kanon för att städa i yngelkar.

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

              #7
              Jodå dina funkar kanon hemma hos mig

              Men i ett yngelkar så behöver yngel en hel del tid att kunna konsumera maten som ligger på botten, så att köra med "städmaskin kontinuerligt är inte helt optimalt.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • Hagge
                Användare
                • January 2003
                • 432

                #8
                Som "LN" skriver kan det vara en sak att ha en "städare" i karet emellanåt, och det är inget fel i det. Personligen ser jag dock till att det aldrig blir rester liggande kvar någon längre tid samt mycket täta vattenbyten. Det skall inte finnas synliga gamla rester från mat och annat i karet. Men det är upp till dig att avgöra och det ena behöver inte utesluta det andra, se bara till att "städaren" inte blir en ursäkt för mindre frekvent underhåll från din sida!
                /Fredrik

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Det skall såklart inte behöva ligga mögliga matrester framme heller bara för att man har en sk städare i karet!

                  1. En liten gibbe kan omöjligt hålla efter alla alger samt allt bös i ett kar.
                  2. En stor gibbe bryr sig oftast inte om alger över huvud taget.
                  3. Gibbar brukar skita lika mkt som de andra fiskarna tillsammans.

                  Mvh/Andreas.

                  Kommentar

                  • endymion

                    #10
                    Apropå att ha städare i karet. Den person som jag vet som har absolut bäst tillväxt på sina fiskar. Han kör med äppelsnäckor och ancistrus i alla sina kar och byter vatten var sjätte dag. Utom på ancistrus yngel där han byter varje dag. Dessutom har han väldigt små kar, tror inte han har ett enda yngelkar som är större än 100 liter. Dessutom inga konstiga former eller dåliga färger för det.

                    Personligen kör jag också med äppelsnäckor i alla kar och har inte märkt någon minskad tillväxt för det. Utan snarare tvärt om.

                    Kommentar

                    • Snurbo
                      Användare
                      • February 2007
                      • 86

                      #11
                      Ursprungligen postat av endymion
                      Apropå att ha städare i karet. Den person som jag vet som har absolut bäst tillväxt på sina fiskar. Han kör med äppelsnäckor och ancistrus i alla sina kar och byter vatten var sjätte dag. Utom på ancistrus yngel där han byter varje dag. Dessutom har han väldigt små kar, tror inte han har ett enda yngelkar som är större än 100 liter. Dessutom inga konstiga former eller dåliga färger för det.

                      Personligen kör jag också med äppelsnäckor i alla kar och har inte märkt någon minskad tillväxt för det. Utan snarare tvärt om.

                      Kommer en dum fråga nu.... Äppelsnäcka... e det en slags snigel ???

                      Kommentar

                      Arbetssätt...