Ytterfilter från vattenliv!??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ganders
    Användare
    • October 2007
    • 11

    Ytterfilter från vattenliv!??

    Tjena!

    Har fått upp mina ögon för ytterfiltrerna från www.vattenliv.nu, närmare bestämt Ytterfilter AE-806.

    Är det någon här som har provat detta filter (eller 808:an) och kan dela med sig lite erfarenheter??

    MVH
    Anders
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #2
    Någon vet jag provar det kinesiska märket SunSun, så det borde finnas underlag för en kommentar.

    Jag är också intresserad av att veta om det är någon som har provat detta eller fått reda på ytterfiltrens kvalitet genom någon annans erfarenhet...

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

      #3
      Hej Anders,
      och välkommen till detta eminenta forum.
      Jag vet inget om detta ytterfilter, men det ser ut att fungera bra om man läser beskrivningen och billigt verkar det oxå vara.

      Det är säkert någon som har detta filter och hör av sig här.
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Markus_A
        Användare
        • December 2005
        • 418

        #4
        Kan inte uttala mig om just detta filter, men vi har beställt andra pumpar från Vattenliv till Universitet där jag jobbar och dom har fungerat bra. Det finns framförallt utrustning för större system än vad de klassisk akvarietillverkarna gör. Kan tillägga att leveranstiden alltid har vart kort.

        Kommentar

        • ganders
          Användare
          • October 2007
          • 11

          #5
          Tackar för det Wilhelm och alla andra!

          Jag vet att det är en kille på Zoopet som precis har beställt ett, så jag får avvakta och se vad han tycker och tänker om det helt enkelt!

          Verkar onekligen jävligt prisvärt måste jag säga!

          Kommentar

          • endymion

            #6
            Kolla effektförbrukningen bara, för ibland är det dumt att vara dumsnål. 10 Watt kostar cirka 100 kr att driva per år.

            Kommentar

            • patrickeriksson
              Användare
              • October 2007
              • 355

              #7
              Jag känner till det filtret men har inte provat det själv. Dock blev jag rekommenderad att inte köpa det av mer än en person så jag avstod. Tyvärr kommer jag inte ihåg anledningen. Det drar litet väl mycket ström i förhållande till kapacitet tycker jag.
              Patrick Eriksson

              Kommentar

              • Alexander Ylipää
                Användare
                • October 2003
                • 3615

                #8


                Köpte detta filter nyligen här i luleå. Klockrent och smidig att använda. Kristallklart vatten på ett par dygn! Tom. billigare än på sidan, 395:- pröjsade jag.
                Mvh Alex

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9122

                  #9
                  Jag har oxå ett sådant filter. Själva filterdelen som består av nåt skummgummiaktigt filter storlek ungefär 20cm x 5 cm x 1cm, får man göra rent en gång om dagen om man börjar med ett "skitigt" akvarium.
                  Annars så är det helt ok . Billigt UV.
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9122

                    #10
                    Ursprungligen postat av patrickeriksson
                    Jag känner till det filtret men har inte provat det själv. Dock blev jag rekommenderad att inte köpa det av mer än en person så jag avstod. Tyvärr kommer jag inte ihåg anledningen. Det drar litet väl mycket ström i förhållande till kapacitet tycker jag.
                    30W är väl inte mycket?
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • Flipper
                      Användare
                      • March 2005
                      • 143

                      #11
                      Skummgummiaktigt?

                      Hmm...är det neopren (som används för tillverkning av dykdräkter) ?

                      Kommentar

                      • endymion

                        #12
                        Det var såna filter jag köpte för ett år sedan. De har funkat bra dock har de väldigt liten filtervolym. Och sedan det dåliga, de drar dubbelt så mycket ström som ett Fluval av motsvarande kapacitet. Och jämför man det som pumpar 1000 l/h, kostar Fluval:s filter 31 kr mer på pwss. Men då kostar Resunfiltret 100 kr mer per år i elräkning. Plus att det behövs rengöras dubbelt så ofta. Så för min del gör dessa fakta att det blir lätt att välja filter.

                        Kommentar

                        • Mattias777
                          Användare
                          • November 2006
                          • 1493

                          #13
                          Ursprungligen postat av endymion
                          Det var såna filter jag köpte för ett år sedan. De har funkat bra dock har de väldigt liten filtervolym. Och sedan det dåliga, de drar dubbelt så mycket ström som ett Fluval av motsvarande kapacitet. Och jämför man det som pumpar 1000 l/h, kostar Fluval:s filter 31 kr mer på pwss. Men då kostar Resunfiltret 100 kr mer per år i elräkning. Plus att det behövs rengöras dubbelt så ofta. Så för min del gör dessa fakta att det blir lätt att välja filter.
                          Kul att du tagit reda på vad 10w kostar på ett år. Vet du om det stämmer att lysrör drar 80% mindre ström än tex en glödlampa, om man har ett 36W rör drar det bara 20% av 36W eller??


                          http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                          Kommentar

                          • patrickeriksson
                            Användare
                            • October 2007
                            • 355

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mattias777
                            Kul att du tagit reda på vad 10w kostar på ett år. Vet du om det stämmer att lysrör drar 80% mindre ström än tex en glödlampa, om man har ett 36W rör drar det bara 20% av 36W eller??
                            Nej, 36W är 36W oavsett om det är en glödlampa eller lysrör. Vad man menar med 80% mindre ström är att generellt så krävs ett lysrör på bara ca 20W för att åstadkomma samma ljusstyrka som en glödlampa på 100W. Nu är det inga exakta siffror men det är vad som menas med att det drar mindre ström.
                            Patrick Eriksson

                            Kommentar

                            • Mattias777
                              Användare
                              • November 2006
                              • 1493

                              #15
                              Ursprungligen postat av patrickeriksson
                              Nej, 36W är 36W oavsett om det är en glödlampa eller lysrör. Vad man menar med 80% mindre ström är att generellt så krävs ett lysrör på bara ca 20W för att åstadkomma samma ljusstyrka som en glödlampa på 100W. Nu är det inga exakta siffror men det är vad som menas med att det drar mindre ström.
                              Tack! nu har jag äntligen fått den konstiga ekvationen ur huvudet.


                              http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                              Kommentar

                              Arbetssätt...