Ja då är vi tillbaka i den gråvardagen igen. Var verkligen en kanon resa med kanon bra mat bra väder och inte minst två kanon guider (Felipe och Alejandro) som verkligen tog bra hand om oss (undra hur less dom var på våra ständiga frågor om samma saker otroligt mycket nytt att ta in. Det blev verkligen kaos i huvudet när man försökte ta in allt på en gång). Det är helt otroligt hur mycket fisk det finns över allt där och så mycket som desutom kan lämpa sig för akvarier. Först kommer man till en lite bäck eller kopöl och man hittar fullt med ciklider tetror malar osv osv och hur mycket som helst som man vill ta hem och studera närmare sen kommer man till nästa och där är det helt andra arter och dessa vill man självklart även ta hem ja ni förstår säkert att det var jobbigt att prioritera vad man skulle ta hem även om vissa var självklarar för en själv. Tyvär var jag så upptagen med fångandet och att se vad dom andra fångade så jag glömde i princip helt av att fota men mina två resekamrater var betydligt bättre på detta så förhopnings vis kommer det väll någon bild från dom så småning om.
Uruguay resa
Kollaps
X
-
-
-
Känner igen det där med att det är mycket nytt att ta in haha. Skall bli roligt att se era foton
Hälsningar
FredrikKommentar
-
-
-
Klart värt priset! Blev förstås lite dyrare att dela på bensinkostnaden för oss som bara var tre personer, än det skulle bli för större grupper. Vi fick ut massor av vår resa tack vare två utomordentliga guider och hann resa i en stor del av landet.
Kostnader:
1950 USdollar per person för vistelsen i Uruguay. (ca 12 300 kr)
9 000 kr kostade flyget mellan Luleå och Uruguay.
Tillkommer gör några tusen för gränsveterinär i Sverige, vaccination och fickpengar (behövs inte mycket på en resa som vår).
Jag fick hem 83 vildfångade fiskar som nu lugnt simmar omkring i akvarierrna hemmavid och på jobbet, dessutom blir denna resa ett minne för livet. Hur ofta har man annars tid att ägna sig helt åt hobbyn i två veckor i sträck utan störande moment i vardagen, som arbete, matlagning etc...?/ StefanKommentar
-
Tillsammans så fick vi med oss hem en hel del ciklider faktiskt.
Gymnos:
Gymnogeophagus balzanii, australis, gymnogenys "maldonado", labiatus "sureno", "Big lips" Cuaro, "Big lips" Cuareim, "High dorsal".
Gäddor:
Crenicichla missionera, C. celidochilus, C.scotti, C. cf. lepidota (2 varianter), C. vittata, C. minuano
Apistos:
Apistogramma borelli
"Chichlasoma":
C. pusillum, Australoheros "Red breast" Cuaro
+ en del tetror, malar och annat jox.
Det mest fantastiska är att de ser jättepigga ut!Kommentar
-
-
Kommentar
-
-
Det var ju inte så farligt. Dags för mig att börja spara.
EDIT: Var borellina "yellowhead" eller "opal" (dvs med rött på huvudet) eller bägge typerna blandade?Kommentar
-
Klart värt priset! Blev förstås lite dyrare att dela på bensinkostnaden för oss som bara var tre personer, än det skulle bli för större grupper. Vi fick ut massor av vår resa tack vare två utomordentliga guider och hann resa i en stor del av landet.
Kostnader:
1950 USdollar per person för vistelsen i Uruguay. (ca 12 300 kr)
9 000 kr kostade flyget mellan Luleå och Uruguay.
Tillkommer gör några tusen för gränsveterinär i Sverige, vaccination och fickpengar (behövs inte mycket på en resa som vår).
Jag fick hem 83 vildfångade fiskar som nu lugnt simmar omkring i akvarierrna hemmavid och på jobbet, dessutom blir denna resa ett minne för livet. Hur ofta har man annars tid att ägna sig helt åt hobbyn i två veckor i sträck utan störande moment i vardagen, som arbete, matlagning etc...?Kommentar
-
Tillsammans så fick vi med oss hem en hel del ciklider faktiskt.
Gymnos:
Gymnogeophagus balzanii, australis, gymnogenys "maldonado", labiatus "sureno", "Big lips" Cuaro, "Big lips" Cuareim, "High dorsal".
Gäddor:
Crenicichla missionera, C. celidochilus, C.scotti, C. cf. lepidota (2 varianter), C. vittata, C. minuano
Apistos:
Apistogramma borelli
"Chichlasoma":
C. pusillum, Australoheros "Red breast" Cuaro
+ en del tetror, malar och annat jox.
Det mest fantastiska är att de ser jättepigga ut!
Kul att ni hittade Ap. Borellii också!! Var hittade ni dem? Vad det i närheten av Artigas? eller mer västerut?
Jag har aldrig sett bilder på Borelliis fångade så långt söderut som i Uruguay.
Så det skulle vara kanon om du kunde visa några bilder på hanarna.
De borde vara av den mer ockra gula varianten som dominerar i Rio Uruguays flodsystem. Men naturligtvis så finns det även Opal färgade hanar i detta område också, Borellii är ju en polykromatisk art.
Wolfgang Staeck har publicerat en del bilder på Borelliis fångade längre norrut på den Brasilianska sidan. Vid staden Sao Borjas. Och de fiskarna var av "Rio Uruguay typen"
Såg ni till några Apistogramma Commbrae? De har ju fångats tidigare av medlemmar i Felipes fångst tripper i norra Uruguay.
Mvh/Kommentar
-
Kommentar
-
Jag kunde dock inte skanna den i färg.
Läs den, och sedan kan vi diskutera vidare
Du har ett PM !
Mvh/Kommentar
Kommentar