Var handlar ni?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • April 2002
    • 1823

Hej!

Kostnaden på hobbyn avgör man själv. Av egen mångårig erfarenhet vet jag att det går att utöva den här hobbyn till mycket små kostnader. 25 000 tror jag inte att jag bränt på akvarierna under de senaste 10 åren. Det är ju som med allt annat ens tillgångar och ens efterfrågan som styr hur mycket man vill lägga ut.

mvh

olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• Robin
      Användare
      • January 2003
      • 4526

Malawe och Nils, håll er till ämnet och provocera inte varandra.
      Mvh
      Robin

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

Ursprungligen postat av nils42
        Fråga till Ola Svensson, vår forumsvärd.
        Vad har denna fråga, att göra med sydamerikanska ciklider.
        Upplys mig och gör mig klokare.
        Hälsn Nils
        Sorry - missade det helt. Så kan det gå när man går direkt in från första sidan
        Får skylla lite på att jag inte var först med att låta ämnet spåra ur

Kommentar

• Risberg
          Användare
          • September 2007
          • 15

Alltså, dom handlarna som väljer att gå med i "kedjor" har ju bedrivit sin verksamhet en längre tid? eller i alla fall de flesta

för att dom blir en kedjebutik, innebär inte att dom blir "plastiga" över en natt

tror också dessa kedjor gynnar oss akvarister, konkurens är bra för oss kunder =)

ang webbutik vs irl butik, så är det löjligt att säga att man har samma lokalkostnader, dvs om inte inte webbutiks-innehavaren väljer att nyttja en butikslokal med bra läge som lager, alt ha en alldels för stor lagerhålling

butikslokal 10 000-40 000kr normalt källarlager 1500-4000kr

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

olof,
            så sant att man själv väljer vad man vill lägga ut på sin hobby. En tradig grej är dock att om man vill köra verkligt billiga kar så behöver man kunskap - och den verkar vara på återgång i butikerna generellt. Det behöver nog inte kosta mer än ett par-tre hundringar att sätta upp 10 småburkar med rätt roliga djur. Ta 10 st godislådor från någon kedjebutik (lådorna brukar faktiskt vara gratis) och man har 10 perfekta småbaljor. De är som sagt gratis, håller livsmedelskvalitet och avger inget till vattnet, håller om man tappar dem i golvet samt kommer med täckglas. Införskaffa några små par killis, lite räkor, någon liten dvärgrasbora eller liknande samt enkla växter, typ javamossa. Ställ hela rasket i ett fönster eller iaf nära, och kör igång med odlingen...

Kruxet är iaf att folk generellt inte tror att det går att köra akvarium på det sättet, och kedjebutikerna lär inte tipsa om det om de vet det eftersom de vill/måste sälja. Småfirrarna som utmärkt klarar en sådan tillvaro är inte heller vanliga i butikerna.

Hilsen,

P
            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Robin
              Användare
              • January 2003
              • 4526

Ursprungligen postat av Risberg
              ang webbutik vs irl butik, så är det löjligt att säga att man har samma lokalkostnader, dvs om inte inte webbutiks-innehavaren väljer att nyttja en butikslokal med bra läge som lager, alt ha en alldels för stor lagerhålling

butikslokal 10 000-40 000kr normalt källarlager 1500-4000kr
              Här i stockholm får man nog sätta dit en nolla till men ja, det är ju självklart dyrare att ha en butik än en mörk lokal någonstans.
              Senast redigerad av Robin; 16 November 2007, 10:08.
              Mvh
              Robin

Kommentar

• Hagge
                Användare
                • January 2003
                • 432

Intressant läsning, förutom en del urartade uttalanden....

Man kan tycka vad man vill om internethandel, stora butikskedjor o dylikt men faktum är att det är dagens verklighet och något som finns här för att stanna. Och detta är något som både handlare som vill överleva på den fria marknaden och konsumenterna får lov att anpassa sig till oaktat vad man tycker om det. I slutändan är det ju också vi konsumenter som styr utvecklingen i viss mån och avgör vilka som lever kvar och hur utbudet och formerna för försäljningen ser ut.

Och skall man vara realist så finns det ju INTE kundunderlag i Sverige för mer än ett fåtal nischade företag inom den här branschen! Bor man som mig i "tjottahejtan" (tror Kjell uttryckte det så) så är man glad OM det finns en närliggande butik som har mer än ex. 6-8 små akvarium, och ni kan ju gissa hur fiskutbudet ser ut i sådana butiker. Det finns flera hobbyister i området som har betydligt fler kar än så bara för sitt eget höga nöjes skull.... Jag var tidigare själv en av dem (hade runt 50kar tillsammans med en likasinnad i en källarlokal om ca 40m2) och sålde garanterat mångdubbelt fler ciklider än den lokala butiken, vilket då innebär att jag faktiskt själv bidrog till att försvåra dennes verksamhet! Skall jag åka någonstans där jag tycker att det finns lite fiskutbud på det område jag önskar så får det bli Örebro och dit torde jag ha minst 20mil! För mig är ju då internethandel ett lysande komplement i vissa fall! Många av dessa nischade "fysiska affärer", säljer ju även de över internet för att bredda kundunderlaget!

Jag kan förstå din ståndpunkt till viss del "Malawe", men är samtidigt fullt medveten om att vi konsumenter (du och jag) till viss del får de butiker vi förtjänar! Men visst tycker jag att det är en tråkig utveckling när väldigt många små "källaraffärer" försvinner, den trenden kan man tydligt se på små orter, där inga kedjor har för avsikt att etablera sig heller för den delen, där blir vi i princip utan butiker inom akvaristiken... Samtidigt är det ju ofta ett utslag av för klent kundunderlag och att den lilla kundkretsen idag är "otrogen" och dålig på att utnyttja den lokale handlaren! För även om denne bara har ett magert utbud av ex. fisk så lovar jag att han/hon gladeligen skulle betälla vad helst kunden önskade om kunden bara efterfrågade varan!

Vad jag egentligen vill ha sagt är att vi skall vara rädda om de lokala butiker vi har kvar (om vi vill ha dem kvar) och försöka att hjälpa dem att bli bättre, och att som kund bli bättre på att efterfråga vad vi önskar, och att vi inte skall vara "dumsnål" (delvis för att billigast inte alltid är mest ekonomiskt i det långa loppet och i det stora hela).

Angående påståeenden om vissa butikers dåliga kvalite på fisk, och en massa fiskdöd! INGEN näringsidkare överlever på sikt om de säljer "undermåliga" varor, och jag tror inte att någon medvetet säljer "dålig" fisk eller andra undermåliga produkter... det förlorar de bara själva på och det vet de om! Fiskar är dock levande djur och dör tyvärr ibland på grund av olika omständigheter, och det vanligaste är ju att det händer i samband med transport och vid andra miljöombyten. Är det så att man är missnöjd med en handlare (fått fiskar som dött under transport el. likande, oaktat de varit sjuka eller man har haft "otur" eller vad orsaken nu må vara) så bör man prata med handlaren mellan fyra ögon och se om man kan komma överens, de allra flesta brukar vara måna om sina kunder!
                Senast redigerad av Hagge; 16 November 2007, 12:00.
                /Fredrik

Kommentar

• nils42
                  Användare
                  • January 2003
                  • 931

Uppenbarligen är det kanske så, att;
                  det kanske vore på plats , att frånse den egna stingsligheten och den egna betydelsen, när det gäller akvaristik.
                  att oavsett min eller någon annans personlighet, lär den fortsätta
                  att allt som skrives, absolut inte måste ha en specifik mottagare, om inte så anges
                  att allt inte måste tagas personligt, när så inte anges
                  meddelar en veterligen inte " förstådd " Nils

Kommentar

• malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3217

det kanske vore på plats , att frånse den egna stingsligheten och den egna betydelsen, när det gäller akvaristik.
                    att allt som skrives, absolut inte måste ha en specifik mottagare, om inte så anges
                    Ja ,jag kanske heller inte är förstådd, och ibland blir jag irriterad.
                    Men så säger jag till mig själv; lägg inte någon prestige i detta, det är ju bara ett forum som vi nördar kan ventilera olika åsikter i.Janne

Kommentar

• cf.akvarielagret
                      Användare
                      • April 2002
                      • 5028

pesonligen tycker jag att det är bättre med att säga namnet på en butik eller privatperson.
                      Ta ett ex om man ska gnälla på en affär i Bromma,
                      då tror alla att det automatiskt är Akvarielagret men det finns faktiskt flera affärer här, då ska jag säga att det inte är min affär.
                      Samtidigt som jag anser att hänga ut affären tycker jag också att personen som gör det ska ha ett riktigt namn
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Robin
                        Användare
                        • January 2003
                        • 4526

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                        Samtidigt som jag anser att hänga ut affären tycker jag också att personen som gör det ska ha ett riktigt namn
                        Det står i reglerna att man måste ha ett korrekt för och efternamn i profilen.

§1 Vid registrering skall Du ALLTID ange korrekt för- och efternamn, samt e-postadress i profilinformationen. Du har möjlighet att använda ett alias för inloggning och visning i forumet, men vi ser med fördel att du använder ditt verkliga namn samt e-postadress synbart i forumet.
                        Mvh
                        Robin

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

Ursprungligen postat av Robin
                          Det står i reglerna att man måste ha ett korrekt för och efternamn i profilen.
                          Det är det nog inte många som har av de medlemmar som finns på forumet. Jag ser inte det på din profil heller Robin...(även om man kan läsa sig till ditt namn via din hemsidelänk och email).

Kommentar

• cf.akvarielagret
                            Användare
                            • April 2002
                            • 5028

Ursprungligen postat av Malawe
                            Det är det nog inte många som har av de medlemmar som finns på forumet. Jag ser inte det på din profil heller Robin...(även om man kan läsa sig till ditt namn via din hemsidelänk och email).
                            Det stör mig inte så mycket när det är en mjukisgrabb som Robin eller helt vanliga inlägg.
                            Men om man har en djupare diskussion vill man gärna veta vem man pratar med.
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor

Kommentar

• Wilhelm
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9122

Robins för och efternamn syns väl klart och tydligt, Malawe!
                              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• cf.akvarielagret
                                Användare
                                • April 2002
                                • 5028

skulle vilja säga att Robin är ett föredömme som presenterar sig med sin hemsida o allt (saknar bilden med haklapp)
                                jag är Ateist
                                men Gud talade till mig
                                Gud är stor

Kommentar

Arbetssätt...