Var handlar ni?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Självklart ser jag genom en akvarists ögon.

Vet inte vad du menade med vart Kents butik ligger...jag tycker det är mycket fascinerande att han har en såpass stor butik (källare) med sådan nischad sortiment och ligger i Nol...inte världens metropol direkt. Det ligger ändå bra till och är väl kanske en av få butiker som drar till sig kunder från hela Sverige. Det är ganska makabert hur långt en del åker för att komma till Kents butik. Det är inte enbart Kents butik som drar kunder från landets alla hörn men det är just sådana butiker som jag känner förtjänar all beröm.

Kommentar

• Gäst

Djurmazinet kan faktist vara mycket bra för våran hobby!! Men det är upp till oss akvarister/ciklidister att fånga upp och hjälpa i gång de nya akvarieägarna.Jag vågar även påstå att just de där tråkiga butikerna startar upp hiskeligt med akvarium kunde man då få över en bråkdel av dessa så skulle antalet ciklidister öka markant,och då utbud beror på tillgång och efterfrågan så kunde det leda till roligare butiker

Kommentar

• Cichlidaholic
        Användare
        • June 2005
        • 1103

Ursprungligen postat av Wilhelm
        Det finns vanliga djurbutiker som är värre än Djurmagazinet.
        Tyvärr så finns inte så många riktiga akvarieaffärer kvar.

Att "valvet" har dåliga fiskar kan jag inte heller hålla med om. All fisk jag köpt där lever fortfarande. De äldsta jag köpt där har jag haft i 7 år.

"Djurmagazinet i Ingelsta/Norrköping" har jag inte besökt ännu, får väl glutta där nästa gång jag besöker Norrköping.
        Länge sedan du köpte fisk på valvet Wilhelm? Jag har oxå haft problem med fisk därifrån =(
        Sen jag slutade köpa fisk där har dödsantalet på ett år sjunkit till 0 har inga fiskar alls kvar från honom. Tyvärr är det så.

Tips 1 köp av privatpersoner, och så ska man helst studera fisken först med så man inte ser några sjukhetstecken.

Senast jag var på valvet o handla "annat än fisk" kolla jag runt lite och det låg halvdöda o sjuka fiskar i var och varannat kar så visst det har tappat av det har det vilket är synd =( Därimot hade Aquarium Africa Bättre ordning och nästan lite mer o välja på med tyvärr för micke så gick det ju inget bra.

Tips 2 är att söka sig upp till Örebro finns mycket bra där, har en dryg timme dit för dig i norrköping tar det väll en 20min extra, Men snart har vi ju 110km/h motorväg mellan norrköping och finspång =P

Örebro Akvarielager
        Telefon: 019-133000
        Hertig Karls Allé 49
        703 40 ÖREBRO

Akvariekällaren
        Telefon: 019-187444
        Karlslundsgatan 19
        703 41 ÖREBRO

Aquarium Malawi AB
        Telefon: 019-179121
        Hertig Karls Allé 10
        703 40 ÖREBRO
        4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

Min Hemsida
        Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

På min Zoon
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

Kommentar

• dala
          Användare
          • November 2007
          • 154

Tack för tipsen. Får kolla på de ställena, akvariekällaren hade enhel del malar så dit blir det väl att åka och kolla.
          Måste dock försvara valvet lite, han kontaktade mig personligen idag och de tycker jag var en schysst gest.
          Så kanske blir att testa lite mer fisk därifrån och gå på eget omdöme

Kommentar

• malawijanne
            Banned
            • November 2005
            • 3217

Ursprungligen postat av dala
            Tack för tipsen. Får kolla på de ställena, akvariekällaren hade enhel del malar så dit blir det väl att åka och kolla.
            Måste dock försvara valvet lite, han kontaktade mig personligen idag och de tycker jag var en schysst gest.
            Så kanske blir att testa lite mer fisk därifrån och gå på eget omdöme
            Ja, det var ju kanon Dala att ni har en dialog du och valvet, sen tycker jag att man kan kritisera zooafärerna och självklart så ska man göra det.
            Men att nämna dom vid namn det tycker jag är fel.Janne

Kommentar

• Markus_A
              Användare
              • December 2005
              • 418

Ursprungligen postat av Malawe
              Självklart ser jag genom en akvarists ögon.

Vet inte vad du menade med vart Kents butik ligger...jag tycker det är mycket fascinerande att han har en såpass stor butik (källare) med sådan nischad sortiment och ligger i Nol...inte världens metropol direkt. Det ligger ändå bra till och är väl kanske en av få butiker som drar till sig kunder från hela Sverige. Det är ganska makabert hur långt en del åker för att komma till Kents butik. Det är inte enbart Kents butik som drar kunder från landets alla hörn men det är just sådana butiker som jag känner förtjänar all beröm.
              Det jag syftade på i meningen vart Kents butik ligger är att han (troligen) har en betydligt lägre kostnad för sin butik. Liksom flera andra välsorterade ciklidbutiker (t.ex. akvarielagret och akv. leasing). Har man butik där hyran är betydligt högre måste man tänka mer på vad som säljer mycket. Det är min uppfattning.

Kommentar

• Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9122

Ursprungligen postat av Peckers
                Länge sedan du köpte fisk på valvet Wilhelm? Jag har oxå haft problem med fisk därifrån =(
                Sen jag slutade köpa fisk där har dödsantalet på ett år sjunkit till 0 har inga fiskar alls kvar från honom. Tyvärr är det så.
                Är det samma affär vi pratar om? Alla ggr jag varit på Valvet,så fanns inga döa firrar i karen. Dessutom var alla kar välskötta.
                Detta skriver jag inte för att få +poäng utan att det är min uppfattning om den butiken, och jag har varit där många ggr.
                Senast redigerad av Wilhelm; 14 November 2007, 23:57.
                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• cf.akvarielagret
                  Användare
                  • April 2002
                  • 5028

Att en affär som har kanske 10000 fiskar i lager,
                  låt oss säga att han säljer 100 om dagen betyder det att dom finns i butiken ca 100 dagar,
                  men dom allra flesta sjukdommar bryter ut innom 2-4 dagar men någon enstaka kanske efter 10 dagar.
                  Detta borde betyda att Robban på Valvet inte har några fiskar kvar ?
                  till råga på allt så ser dom välmående ut och vissa förökar sig.
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Alexander Ylipää
                    Användare
                    • October 2003
                    • 3615

Den här förbenade kedjan "Djurmagasinet" är ju livsfarlig för hobbyn. Dyrt och plastigt är vad de satsar på och hund/katt överöser butikerna. Nej för akvaristiken och särskilt ciklidhobbyn så är det rena rama skräpet.

Så oerhört skönt att det finns Zoohandlare som gör bra ifrån sig för akvaristikhobbyn och ciklidhobbyn.
                    Du får gärna berätta hur många av dessa butiker du varit in på, vi är snart 40 butiker i landet och måste säga att det är ju helt vriden bild du har fått! Är det inte bara bra att det dyker upp fler butiker vilket ger en större konkurrens om kunderna? Hur hade det sett ut om det endast fanns special-butiker som sålde ciklider och malar plus några enstaka guppy? Hur skulle vi få folk att börja med hobbyn? Det är inte många som börjar att gå till ciklidlasse som har sin butik i källaren 5 mil i skogen. Det är i regel de större komersiella företagen som snappar åt sig nya hobbyiset, som sedan väljer att antingen hålla den på familjenivå, eller så utveckla sig till lite mer specialliserad inriktning.

Sluta kasta skit och hoppa ut ur tunneln....

Och som svar till Wilhelm, ja vi kan ta in VF scalarer. Både vanliga och Altum.
                    Mvh Alex

Kommentar

• Wilhelm
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9122

Ursprungligen postat av Alexander Ylipää

Jo jag vet, tänkte inte på det!
                      Det finns en del bra Djurmagazinet och speciellt de som har duktiga akvarister som jobbar där. Typ Luleå
                      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

Du får gärna berätta hur många av dessa butiker du varit in på, vi är snart 40 butiker i landet och måste säga att det är ju helt vriden bild du har fått! Är det inte bara bra att det dyker upp fler butiker vilket ger en större konkurrens om kunderna? Hur hade det sett ut om det endast fanns special-butiker som sålde ciklider och malar plus några enstaka guppy? Hur skulle vi få folk att börja med hobbyn? Det är inte många som börjar att gå till ciklidlasse som har sin butik i källaren 5 mil i skogen. Det är i regel de större komersiella företagen som snappar åt sig nya hobbyiset, som sedan väljer att antingen hålla den på familjenivå, eller så utveckla sig till lite mer specialliserad inriktning.

Sluta kasta skit och hoppa ut ur tunneln....

Kastar inte skit Alex utan det är vad jag tycker. Jag har väl varit på en 4-5 olika Djurmagasinet och anser att det inte är ett bra koncept helt enkelt. Om du tycker att det är bra så är vi av delade åsikter...men jag står verkligen för det jag tycker. Att kalla det för att kasta skit tycker jag är ganska hårt då jag inte pekat ut en enskild butik utan dragit hela konceptet med kedje"varuhus" inom Zoohobbyn.

Visst är det bra att det startas nya butiker, men så är faktiskt inte fallet med Djurmagasinet. Det är ofta redan existerande butiker som har anslutit sig till konceptet Djurmagasinet. Jag tycker det är kasst och det har verkligen inte varit bra i de butiker jag besökt. Om det nu är 40 butiker i hela landet så har jag besökt mer än 10% av dom...

Förresten..vad menade du med "Vi är snart 40 butiker"? Jobbar du på ett Djurmagasinet butik så kan man ju lätt säga att du är jävig i diskussionen och då förstår jag din reaktion på det jag skrev.
                        Senast redigerad av StefanL; 15 November 2007, 00:45.

Kommentar

• Alexander Ylipää
                          Användare
                          • October 2003
                          • 3615

Kastar inte skit Alex utan det är vad jag tycker. Jag har väl varit på en 4-5 olika Djurmagasinet och anser att det inte är ett bra koncept helt enkelt. Om du tycker att det är bra så är vi av delade åsikter...men jag står verkligen för det jag tycker. Att kalla det för att kasta skit tycker jag är ganska hårt då jag inte pekat ut en enskild butik utan dragit hela konceptet med kedje"varuhus" inom Zoohobbyn.

Visst är det bra att det startas nya butiker, men så är faktiskt inte fallet med Djurmagasinet. Det är ofta redan existerande butiker som har anslutit sig till konceptet Djurmagasinet. Jag tycker det är kasst och det har verkligen inte varit bra i de butiker jag besökt. Om det nu är 40 butiker i hela landet så har jag besökt mer än 10% av dom...

Förresten..vad menade du med "Vi är snart 40 butiker"? Jobbar du på ett Djurmagasinet butik så kan man ju lätt säga att du är jävig i diskussionen och då förstår jag din reaktion på det jag skrev.
                          De butiker som övergår till Djurmagazinet får oftast mycket bättre avtal med leverantörer, bättre priser och sedan dessutom 10 kampanj tillfällen. Skulle säga att det blir mycket bättre villkor för både butikerna och för kunderna. Vilka butiker brukar övergå till Detta koncept ? Inte är det Christer på akvarielagret iallafall.
                          Det är ju redan stora och små breda zoobutiker med exakt samma sortiment som de haft tidigare, fast då med lägre priser och lite annan inredning. Plastigt eller inte. Ser hellre att det är ljus och fint är mögligt och ostädat som de flesta andra butiker har..iallafall i luleå haft.

Kan inte förstå din kritik mot just Djurmagazinet som har som vision att kunna tillsammans trycka ner priserna på leverantörerna. Ensam är inte stark.

Jobbar på två av dessa butiker och är lika jävig som du.
                          Mvh Alex

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

De butiker som övergår till Djurmagazinet får oftast mycket bättre avtal med leverantörer, bättre priser och sedan dessutom 10 kampanj tillfällen. Skulle säga att det blir mycket bättre villkor för både butikerna och för kunderna. Vilka butiker brukar övergå till Detta koncept ? Inte är det Christer på akvarielagret iallafall.
                            Det är ju redan stora och små breda zoobutiker med exakt samma sortiment som de haft tidigare, fast då med lägre priser och lite annan inredning. Plastigt eller inte. Ser hellre att det är ljus och fint är mögligt och ostädat som de flesta andra butiker har..iallafall i luleå haft.

Kan inte förstå din kritik mot just Djurmagazinet som har som vision att kunna tillsammans trycka ner priserna på leverantörerna. Ensam är inte stark.

Jobbar på två av dessa butiker och är lika jävig som du.
                            Det är väl solklart att du är i jävsituation som jobbar på ställena Alex. Jag är bara en kund och har ingen agenda alls utan har bara beskrivit hur jag upplever konceptet med Djurmagasinet.

För det första så kanske det handlar om att trycka ned priserna, men då funderar man vart den nedtryckningen tar vägen när det är dubbla priser på akvarieprylar mot vad man ser på internet. Det är rakt uppåt väggarna att man ska betala 495kr för en sådan här grotta till karet...

Jag skulle få ge 465kr för ett PowerGlo rör...

Så inte tusan vet jag om man kan säga att det gynnar kunderna alltid...

Men men...det är olika uppfattningar och vi får båda acceptera att vara oense om det hela och att vi också kommer från olika håll. Du som arbetar där och jag som är kund..en ganska missnöjd sådan.

De butiker som jag varit in i har faktiskt varit de största zoobutikerna i respektive stad så inte är det så små som valt att gå samman.
                            Senast redigerad av StefanL; 15 November 2007, 01:11.

Kommentar

• Cichlidaholic
                              Användare
                              • June 2005
                              • 1103

Ursprungligen postat av Wilhelm
                              Är det samma affär vi pratar om? Alla ggr jag varit på Valvet,så fanns inga döa firrar i karen. Dessutom var alla kar välskötta.
                              Detta skriver jag inte för att få +poäng utan att det är min uppfattning om den butiken, och jag har varit där många ggr.
                              Har handlat där för 1000 tals kronor både tillbehör och fisk under många år så ja jag känner till butiken ganska väl =) Förr var det inga problem utan det är sista året som det vart si o så tycker jag med fisken, därför jag undrar om det var länge sedan du var där? Den ser inte frisk ut alla ggr =(

Sen har jag väldigt nära dit ca 20min men fisken jag köpt där har vid flertalet ggr vart död vid hemkomst allternativt är då att vattnet kan vara dåligt och att fisken nyss matats men han kör heller ingen syrgas i påsen trots att han vet att det är en liten resa iaf.. vet inte om han kör syrgas till någon? sedan så har jag vid flera tillfällen kommit halvägs och påsen varit tom (alltså nått hål i) och då är det inte kul. Numera så transporterar jag bara i mina boxar köper jag fisk av nån ser jag till att de är omatade har även själv införskaffat syrgastub och påsar av storlek xxl för att stoltsera med gott exempel då jag själv säljer till någon.

Har Pratat med Robban på valvet om att jag hade död fisk när jag kom hem men som han inte ville ersätta dock kunde jag få bra pris, men jag ville inte och reskera något igen.
                              4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

Min Hemsida
                              Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

På min Zoon
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

Kommentar

• Wilhelm
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9122

Ja jag vet inte riktigt vad jag ska svara på det.
                                Att fiskar dör under en 20 minuters resa tror jag knappast på. Syrgas behövs inte heller för en så kort resa. Och jag säger det igen att jag inte har haft nåt problem med fiskar från valvet what so ever.
                                mvh Wilhelm

Kommentar

Arbetssätt...