Borra Fast dubbelställning i väggen Ja/Nej

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cichlidaholic
    Användare
    • June 2005
    • 1103

    Borra Fast dubbelställning i väggen Ja/Nej

    Har en Åleds våningsställning i alu för 2st 540L akvarium, 6 ställbara fötter räcker det att ställa den i lod eller ska jag borra fast den i väggen med? Dock är det bara en gipsvägg med isolering imellan På andra sidan är badrummet med kakel på gipskivorna.. Kanske ska köra utan o borra? Blir det stadigt ändå?
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

    Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

    På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #2
    Beror väl lite på hur golvet är konstruerat. Är det rent betonggolv borde det bli stadigt ändå, är det annat golv kan ju karen svaja lite. Bara som säkerhet kan du ta ett snickarband eller någon stark rem och dra runt ställningen på båda sidor. Håller inte för verkligt våld, men stabiliserar lite. Så har jag gjort med en egenbyggd ställning till 2 st 375r, och det är enbart spånplatta att fästa i.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Cichlidaholic
      Användare
      • June 2005
      • 1103

      #3
      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Beror väl lite på hur golvet är konstruerat. Är det rent betonggolv borde det bli stadigt ändå, är det annat golv kan ju karen svaja lite. Bara som säkerhet kan du ta ett snickarband eller någon stark rem och dra runt ställningen på båda sidor. Håller inte för verkligt våld, men stabiliserar lite. Så har jag gjort med en egenbyggd ställning till 2 st 375r, och det är enbart spånplatta att fästa i.

      Hilsen,

      P
      Det är armerat betonggolv inget svaj .. Borde tåla en hel del, band kan ju vara bra o ha tack för tipset
      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

      Min Hemsida
      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

      På min Zoon
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • November 2005
        • 3217

        #4
        Ursprungligen postat av Peckers
        Har en Åleds våningsställning i alu för 2st 540L akvarium, 6 ställbara fötter räcker det att ställa den i lod eller ska jag borra fast den i väggen med? Dock är det bara en gipsvägg med isolering imellan På andra sidan är badrummet med kakel på gipskivorna.. Kanske ska köra utan o borra? Blir det stadigt ändå?
        Det finns vinkeljärn att köpa på vanliga bygghandel, dom är 8x8 cm i varje vinkel och med 4-5 förborrade hål i dom.
        använd 3 eller 4 mollyskruv i gipsväggen för varje vinkeljärn.
        Sedan dra strips på andra sidan vinkeljärnet och runt ställningen, det sitter som berget.Janne
        Senast redigerad av malawijanne; 13 November 2007, 15:14.

        Kommentar

        • endymion

          #5
          Jag kör mina ställningar med en trä kloss mellan väggen och ställningen. Billigt och enkelt och karen blir väldigt stadiga.

          Kommentar

          • Styrsö
            Användare
            • November 2004
            • 343

            #6
            fäst inte i väggen. Du har bra golv och om du drar i väggen så kan du äventyra tätheten i ditt våtrum.

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3217

              #7
              Ursprungligen postat av Styrsö
              fäst inte i väggen. Du har bra golv och om du drar i väggen så kan du äventyra tätheten i ditt våtrum.
              Vad har det med tätheten av våtrummet på andra sidan väggen, om du sätter i några molly, han ska väl inte flytta på väggen.janne

              Kommentar

              • Oden70
                Användare
                • January 2007
                • 869

                #8
                Byråkrati

                Ursprungligen postat av malawijanne
                Vad har det med tätheten av våtrummet på andra sidan väggen, om du sätter i några molly, han ska väl inte flytta på väggen.janne
                Klart han inte skall flytta på väggen! Men om han öppnar upp större hål på andra sidan av en fuktspärrad vägg och desutom har karen vid den väggen så kommer vi till en annan sak.. - Enligt lagar och paragrafer anngående fuktspärrade väggar så kommer han att vid eventuel fuktskada få problem men sitt försäkringsbolag. Om fukt uppstår i nämnd vägg kommer försäkringsbolaget att neka ersättning oavsett vilken sida av väggen fukten uppkomigt från då du brutigt väggens ytskikt. Vilket resulterar i att OM fukt skulle uppstå så har svarandes handhavande av väggens konstruktion brutigt mot dom regler som finns och då utfaller ingen ersättning oavsett vilket ytskikt fukten uppståt igenom. Om du däremot har akvariumen mot en vägg men INTE har gjort åverkan på ytterskikt så kommer ersättning att utfalla oavsett om det e 1 akvarium som läckt eller det på något sätt funnits brister i det tätskikt som behörig person har utfört i badrummet! -Kontentan e att om du gör hål i en vägg som grännsar mot badrum eller annat våtutrymme som kräver bahandling av certifierad fackman så e det kört.. Oavsett om du har kar eller inte...
                Petrochromis is da shit8)8)

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3217

                  #9
                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  Det finns vinkeljärn att köpa på vanliga bygghandel, dom är 8x8 cm i varje vinkel och med 4-5 förborrade hål i dom.
                  använd 3 eller 4 mollyskruv i gipsväggen för varje vinkeljärn.
                  Sedan dra strips på andra sidan vinkeljärnet och runt ställningen, det sitter som berget.Janne
                  lägger ut lite bilder hur jag har förankrat mina 4 st 315 liters akvarium med måtten längd 150cm djup 60cm höjd 35cm.
                  aluminiumställningen var lite vinglig innan, så jag var tvungen att förankra den i väggen.
                  Sedan tycker jag att det är fantastiskt att inte dom tre övre karen inte rämnar, för att dom hänger i luften, dom har bara stöd längst ut i knutarna.
                  det blir ju nästan 1500 kilo på dom ställbara fötterna.
                  Och eftersom jag känner mig lite snäll idag , så får jag väl lägga in lite smygreklam, det är akvarilagrets aluminiumrör och knutar.
                  som för övrigt såldes genom ncs rabatterat förra året.
                  Så det lönar sig att vara medlem i ncs.Janne

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3217

                    #10
                    Ursprungligen postat av Oden70
                    Klart han inte skall flytta på väggen! Men om han öppnar upp större hål på andra sidan av en fuktspärrad vägg och desutom har karen vid den väggen så kommer vi till en annan sak.. - Enligt lagar och paragrafer anngående fuktspärrade väggar så kommer han att vid eventuel fuktskada få problem men sitt försäkringsbolag. Om fukt uppstår i nämnd vägg kommer försäkringsbolaget att neka ersättning oavsett vilken sida av väggen fukten uppkomigt från då du brutigt väggens ytskikt. Vilket resulterar i att OM fukt skulle uppstå så har svarandes handhavande av väggens konstruktion brutigt mot dom regler som finns och då utfaller ingen ersättning oavsett vilket ytskikt fukten uppståt igenom. Om du däremot har akvariumen mot en vägg men INTE har gjort åverkan på ytterskikt så kommer ersättning att utfalla oavsett om det e 1 akvarium som läckt eller det på något sätt funnits brister i det tätskikt som behörig person har utfört i badrummet! -Kontentan e att om du gör hål i en vägg som grännsar mot badrum eller annat våtutrymme som kräver bahandling av certifierad fackman så e det kört.. Oavsett om du har kar eller inte...
                    Ja han skulle väl inte göra hål på ytskiktet till badrummet, man får väl hoppas att det sitter reglar som är minst 45mm och luft i mellan, så den gipsskiva som han sätter mollyn är den på andra sidan väggen, dvs den gipsskivan har inte med badrummets täthet att göra.Janne

                    Kommentar

                    • Cichlidaholic
                      Användare
                      • June 2005
                      • 1103

                      #11
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      lägger ut lite bilder hur jag har förankrat mina 4 st 315 liters akvarium med måtten längd 150cm djup 60cm höjd 35cm.
                      aluminiumställningen var lite vinglig innan, så jag var tvungen att förankra den i väggen.
                      Sedan tycker jag att det är fantastiskt att inte dom tre övre karen inte rämnar, för att dom hänger i luften, dom har bara stöd längst ut i knutarna.
                      det blir ju nästan 1500 kilo på dom ställbara fötterna.
                      Och eftersom jag känner mig lite snäll idag , så får jag väl lägga in lite smygreklam, det är akvarilagrets aluminiumrör och knutar.
                      som för övrigt såldes genom ncs rabatterat förra året.
                      Så det lönar sig att vara medlem i ncs.Janne
                      Det var en pampig ställning =) Tyckte min såg stor ut med 2st 540L kar blir ju lite drygt 1,80 Högt.. Kanske skulle göra något liknande med vinkeljärn, är skruvat i väggen förut så det finns allt lite luft i mellan.. Det jag menade var om nått skulle hända o det rammla kanske det skulle slita med sig väggen o då blir det genast dyrt..
                      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                      Min Hemsida
                      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                      På min Zoon
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • November 2005
                        • 3217

                        #12
                        Ursprungligen postat av Peckers
                        Det var en pampig ställning =) Tyckte min såg stor ut med 2st 540L kar blir ju lite drygt 1,80 Högt.. Kanske skulle göra något liknande med vinkeljärn, är skruvat i väggen förut så det finns allt lite luft i mellan.. Det jag menade var om nått skulle hända o det rammla kanske det skulle slita med sig väggen o då blir det genast dyrt..
                        Ja klart nu vet jag inte vad du och dina kompisar sysslar med, men med ett(normalt) vanligt svensson liv, så lär inte väggen rasa in bara för att du bultar fast din ställningen i väggen.Janne

                        Kommentar

                        Arbetssätt...