Kungens tråd...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

Ursprungligen postat av Mattias777
    Mina är ca 7cm den ena hanen håller på o färga ut, blir båare o. blåare, Janne brukar det gula försvinna eller?
    Den kan få en gul ton av någon anledning som jag inte kommit på ännu, jag har flyttat en hane tex och sen har den visat en gul ton som har senvisar sig vit senare igen när den är dominant.
    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Mattias777
      Användare
      • November 2006
      • 1493

Ursprungligen postat av deelay
      Den kan få en gul ton av någon anledning som jag inte kommit på ännu, jag har flyttat en hane tex och sen har den visat en gul ton som har senvisar sig vit senare igen när den är dominant.
      Tack deelay, mer forskning till de behövande

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

Kommentar

• deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

Tack deelay, mer forskning till de behövande
        Jag ska faktiskt testa att ta en dominant hane i morgon och lägga han där han inte kommer kunna ha ett revir bara för att se om det blir någon gul ton i den. Sen så flyttar jag tillbaka den för att se om bläsen vitnar vilket jag e ganska säker på att den isf kommer att göra
        http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Markus_A
          Användare
          • December 2005
          • 418

Jag köpte en fryeri med vit bläs i Danmark, som var dominant i det karet. Där fanns andra hanar med bläs som gick i gult men ej på den jag valde. Hemma hos mig är han dominant, men har börjat uppvisa gula skiftningar i vissa vinklar. Konstigt är det.

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Verkar vara ene roliga galningar det där Har du dom går ensamma eller finns det några andra galenpanner i burken?
            De är mina "soptunnor", dvs fisk som inte håller måttet hamnar där (det blir alltid någon eftersläntrare/kass fisk om man drar upp många yngel). De går med en Ancistrus (den största jag har), och den har för brett huvud för att de ska vilja ge sig på den - men de smakade lite på fenorna när jag släppte i den. Igår fräste Ancistrusen ifrån för första gången, och jagade faktiskt undan honan från foder på botten. Hon såg mest fundersam ut över hur det kunde gå till och var strax tillbaks vid fodret.

Det är fräcka firrar, helt klart - men lite väl tuffa för sällskapskar. De landar på ca 20 cm som fullvuxna, och det är mycket krut i dem. Jag fattar inte hur folk vågar hålla de större ormhuvudsfiskarna - tar de sats och drar upp i täckglaset så flyttar de med säkerhet både glas och ramp. Hos mig är det dels ett "hoppavstånd" på en dryg dm till täckglaset och ovanpå ligger det sten. Som yngel måste de kunna kila sig fast mellan täckglas och akvarie och slingra sig ut, jag begriper annars inte hur de har kommit ut ur karet. Värre än killis på att hoppa och rymma. Kanske föds ynglen med glasborr...

Vid matning för några månader sedan hade jag täckglaset öppet någon millisekund för länge, och honan hoppade ut ur karet i en lång fin båge. För en gångs skull hade jag riktig röta, så handen åkte ut och fick fatt i henne innan hon slog i golvet. Hade man plats vore det verkligt skoj att ha dem i ett akvaterrarie med någon halvmeter upp till täckglaset, och ha mycket grenar/rötter som går ut över vattenytan. Mata med insekter - då skulle det bli akrobatik!!

Hilsen,

P
            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Mattias777
              Användare
              • November 2006
              • 1493

Hade man plats vore det verkligt skoj att ha dem i ett akvaterrarie med någon halvmeter upp till täckglaset, och ha mycket grenar/rötter som går ut över vattenytan. Mata med insekter - då skulle det bli akrobatik!!

Hilsen,

P[/QUOTE] Kamikaze fisk halvmeter till täckglaset ifrån vattnet, det blir ett högt akvarium det.

Kommentar

• Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9104

Alldeles för få bilder på akvariets konungar!

här är konungen i ett av mina t-kar
                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• joe
                  Användare
                  • June 2006
                  • 1451

Ursprungligen postat av palleh
                  Undrar vad det är för bakgrunsplansch du har där och vart man får tag på den?
                  Sorry - länge sedan denna tråd var uppe, men..

Vaddå plansch?? Menar du min orange/röda tapet?? Det är ett kar som varit upp en tid - ser ingen anledning att ta ner det, men det var innan jag till fullo begrep, eller ville ha, detta med bakgrund etc. Tapeten går säkert att få tag i på nån färghandel
                  MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• hanna
                    Användare
                    • April 2002
                    • 118

Kungen i mitt vardagsrumsakvarium, en taiwan red-hane. Vinkeln är väl inte den bästa om man vill se kroppsform och så, men jag tyckte det blev en kul bild när han vände sig om för att se vad jag höll på med.
                    Mvh Hanna

Kommentar

• Wilhelm
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9104

Ursprungligen postat av hanna
                      Kungen i mitt vardagsrumsakvarium, en taiwan red-hane.
                      Ja, den är snygg! Får nog kanske,kanske starta ett kar med fisk från Malawiträsket igen, men bara dessa riktigt färggranna. Inga mbunas nån mer gång.
                      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Wirre
                        Användare
                        • November 2006
                        • 50

Kungen i mitt akvarium är en röd påfågel som va mindre än dom andra men när dom andra började leka så växte han ikapp och började bestämma. Nu terroriserar han dom andra Påfåglarna genom att äta deras ägg.
                        720 L SA/CA. 222 L barber/botior.

Kommentar

• Micke Jarhl
                          Användare
                          • April 2002
                          • 2277

Ursprungligen postat av jarinen
                          Min C. Pearsei hane. Han är en auktoritet som ingen ifrågasätter i det kar han går i. Han ser också till att min Bifasciata och Managuense hane inte går till överdrift när de sinsemellan mäter storlek och färgprakt, en skön kombo helt enkelt.
                          Just denna Pearsei hane har alltid varit boss i sitt liv.

Mvh Jari
                          hehe det känner jag igen Jari =) här kommer en bild på farsan till din som jag åxo har lite extra koll på när man har fingrarna i karet börjar så smått bli en sur gammal gubbe som gärna ger tjyvnyp utan anledning om han får chansen =)
                          tar även med en bild när mina bråkstakar drabbar samman ..händer nästan dagligen så gnabbas det
                          Senast redigerad av Micke Jarhl; 19 May 2009, 09:17.
                          Micke Jarhl Med akvarium!

Kommentar

• JohanP
                            Användare
                            • September 2006
                            • 118

Protomelas steveni "Mbamba"

Här kommer en som jag med stor sannolikhet tror kan bli en riktig "kung". Är det någon som haft/har Protomelas steveni "Mbamba" och kan bidra med ett foto på en vuxen? Denna hane är en av de tre jag har och för att bara ha kommit upp i en storlek på 7-8 cm tycker jag han är riktigt snygg.

Kommentar

• Mattias777
                              Användare
                              • November 2006
                              • 1493

YIIAHHH säger jag bara! Om du får yngel på den hör av dig... Har aldrig sett denna variant. Var köpte du den?

Kommentar

• JohanP
                                Användare
                                • September 2006
                                • 118

Jag har en kull redan på 24 st och de kommer att vara klara till sommaren någon gång.
                                Mina 3+3 har jag köpt av en privatodlare i Danmark som bor söder om Ålborg.

Kommentar

Arbetssätt...