Mäta nitrat med dropptest!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rauken
    Användare
    • January 2007
    • 310

    Mäta nitrat med dropptest!!!

    Jag mäter ibland mina kar för att kolla nitratvädena. Använder Tetra's dropptest. Tycker inte jag får någon större variation mellan t.ex. efter 1 veckas vattenbyte eller efter 2 veckor. Värdet ligger i regel någonstans mellan 12.5 och 25 (svårt att avgöra med färgerna). Nu till mina frågor:
    1. Hur pass pålitliga är dessa tester?
    2. Jag har ganska mycket växter för att vara Malawi/Tanganyika. Kan det vara det som håller nitraten i schack?
    När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #2
    Vad jag greppat så mäter dropptest för nitrat även ammonium/nitrit, så det kan finnas ett visst "övervärde". Växterna gör en hel del för nitrathalterna, och ammonium äter de snabbt upp. Man ska inte heller lita för mycket på tester, om fisken trivs, äter och leker så är det oftast bra.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

      #3
      Har provat en del tester. Tycker att Tetras är bäst.
      Helt kass är dock klyvetten. Det enda man behöver vara riktigt noga med är utslagstiden. Håller man tiden o läser av i rätt tid så är det testet mest tillförlitligt.
      Sen att värdera resultatet är lite knepigt. Men en tumregel som ja kör med är att om värdet är över 40 byt 50% vatten.
      Växter är kanon att hålla nitratnivåerna låga. Får dom bara lite TMG och kanske lite Bikarbonat (läs kol) titt som tätt så är det ännu mera toppen.
      Växten käkar amonium eller nitratet. Vilket fall som helst så begränsar de slutmängden Nitrat.
      Det som kan hända om man "väntar" för länge är att fosfathalten stiger i karet. Det är därför ja alltid gör stora vattenbyte (för att förindra anrikning), ja om ja nu behöver göra vattenbyte.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • Hagge
        Användare
        • January 2003
        • 432

        #4
        Lär inte vara ammonium i ett Malawi/Tanganyika-kar med tanke på pH, ammoniak däremot! Det gillar inte växterna. När det så småningom (och förhoppningsvis) blivit nitrat däremot så...

        EDIT: stvavning (hoppsan, stavning skulle det vara)
        Senast redigerad av Hagge; 13 November 2007, 14:13.
        /Fredrik

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

          #5
          Nu beskrev inte Rauken vilket ph han hade.
          Men har för mig att ph kan vara rejält lågt i bottenmaterialet oavsett ph i vattnet. Dessutom så är det så att både amoniak och amonium kan existera i samma vatten. Men vi är inne på rackarns små teknikaliteter
          Om det nu är så att växterna käkar upp amoniumet så är ju det riktigt kanon för att då riskerar man ingen (skadlig) nitrit i karet.
          Men som ja skrev så är det viktigaste att inte få en hög anrikning av nitrat om man vill att firrana ska ha det optimalt.
          Tyvärr är det så med många akvariefiskar att dom är mycket mera tåliga än för sitt bästa så att man kan ha riktigt mycket nitrat i vattnet innan dom ramlar av pinnen.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Rauken
            Användare
            • January 2007
            • 310

            #6
            pH ligger på ca. 8.2 men eftersom karen är väl inkörda är jag inte orolig för ammoniak.
            När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

            Kommentar

            Arbetssätt...