Silikon/fylla tömma akvariet???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Penti
    Användare
    • October 2007
    • 14

    Silikon/fylla tömma akvariet???

    God förmiddag!!!

    Nu ska BTN-Rocky in. Har förberett bakgrunden så gott jag kan. Har en filterhörna varifrån ena pumpen kommer att skicka vattnet bakom bakgrunden tyckte det verkade bra för att få cirkulation.

    Men! till frågan

    Har ju använt en del silikon för att få fast nät på utblås och kommer bli mer då jag sätter fast bakgrunden. Och jag ska ha ner alla fiskar i en plast-balja med ett litet filter under jobbet. Sen ska jag skicka resten av akvarievattnet i badkaret.
    Jag kommer plocka ut dom stora stenarna men låta sanden ligga kvar i karet... får skyffla fram det mot framrutan.

    Behöver jag fylla upp karet med rent vatten en gång och sedan tömma den för att bli av med silikonrester??? och sedan fylla på med akvarievattnet från badkaret? eller ska det gå lika bra att fylla upp med det vattnet direkt och inte skölja eller nått sånt?

    och om ni rekomenderar sköljning tror ni att bakterier i sand osv kommer att ta stor skada av det rena vattnet?

    Tack på förhand! Och tack för det fina välkommnandet jag fått av flera av er Kul att komma tillbaka till hobbyn efter långa år av studier och utan akvarium.

  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

    #2
    Ursprungligen postat av Penti
    God förmiddag!!!

    Nu ska BTN-Rocky in. Har förberett bakgrunden så gott jag kan. Har en filterhörna varifrån ena pumpen kommer att skicka vattnet bakom bakgrunden tyckte det verkade bra för att få cirkulation.

    Men! till frågan

    Har ju använt en del silikon för att få fast nät på utblås och kommer bli mer då jag sätter fast bakgrunden. Och jag ska ha ner alla fiskar i en plast-balja med ett litet filter under jobbet. Sen ska jag skicka resten av akvarievattnet i badkaret.
    Jag kommer plocka ut dom stora stenarna men låta sanden ligga kvar i karet... får skyffla fram det mot framrutan.

    Behöver jag fylla upp karet med rent vatten en gång och sedan tömma den för att bli av med silikonrester??? och sedan fylla på med akvarievattnet från badkaret? eller ska det gå lika bra att fylla upp med det vattnet direkt och inte skölja eller nått sånt?

    och om ni rekomenderar sköljning tror ni att bakterier i sand osv kommer att ta stor skada av det rena vattnet?

    Tack på förhand! Och tack för det fina välkommnandet jag fått av flera av er Kul att komma tillbaka till hobbyn efter långa år av studier och utan akvarium.

    Jag hade nog kört utan att skölja... jag skulle bara spolat av bakgrunden innan jag limmade den men icke senare igen.
    Bakerierna kommer ju såklart ta lite skada.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Cichlidaholic
      Användare
      • June 2005
      • 1103

      #3
      När jag kompleterat med moduler eller satt bakgrunder har jag haft andra kar att låta fisken gå i, se till att de har ordentlig plats i baljan "kolla till dem" Sedan har arbetet fått ske i lugn och ro. Kom ihåg att siliconet ska torka 24tim sedan brukade jag köra i vatten o låta det gå en halv dag för o se att det funkar som det ska, Pumpar sedan över akvarievatten från ett annat kar 50% flyttar tillbaka filtermassa o så i med 50% nytt vatten. Funkar kanon =)
      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

      Min Hemsida
      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

      På min Zoon
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

      Kommentar

      Arbetssätt...