Jag har två egna brunnar. En djupborrad med ett mycket klart och basiskt vatten, denna används för dagligt bruk i hushållet och passar dessutom till många arter av fiskar . Men jag har även en ytlig källa som jag har tillgång till, hade en fundering/förhoppning om att det vattnet kunde passa väl till Dvärgciklider, vilka jag är lite förtjust i! Har liten erfarenhet själv på just det området... men skulle vilja pröva att ha ex. M. ramirezi, kanske A. agassizi och dylika firrar i någon medelstor burk!
Källvattnets beskaffenhet:
pH 5,5 upp till maximalt 6 (beroende av årstid)
vattnet är klart med ett färgtal på 6, ingen grumlighet
Hårdhet 1,2 dH
Klorid 8,2 mg/l
Järn och manganförekomsten är relativt hög
Vad tror ni om vattnet, ni som har erfarenhet av dvärgciklider!? Nu kommer väl de två jag nämner inte direkt från samma område och har kanske inte samma typ av vatten... Skall väl kanske tillägga att jag provat med några dvärg tidigare, lyckades inget vidare dock. Hade på den tiden kommunalt vatten och det verkade vara så buffrat att det var svårt att få till det...
Källvattnets beskaffenhet:
pH 5,5 upp till maximalt 6 (beroende av årstid)
vattnet är klart med ett färgtal på 6, ingen grumlighet
Hårdhet 1,2 dH
Klorid 8,2 mg/l
Järn och manganförekomsten är relativt hög
Vad tror ni om vattnet, ni som har erfarenhet av dvärgciklider!? Nu kommer väl de två jag nämner inte direkt från samma område och har kanske inte samma typ av vatten... Skall väl kanske tillägga att jag provat med några dvärg tidigare, lyckades inget vidare dock. Hade på den tiden kommunalt vatten och det verkade vara så buffrat att det var svårt att få till det...
Kommentar