Karplus?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pontus
    Användare
    • October 2003
    • 514

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
    Vet inte vad det var
    Det var tråkigt vi gillar fiskar
    ja det tycer jag med.
    Passenger on Planet Earth:
    Pet.macro nsumbu
    Pet.moshi ikola
    Pet.Trewavasae
    Pet.Bulu-Point "Red"
    Pet.orthognathus tricolor mvuna
    Pet.Longola
    Tr.Ilangi
    Tr.Muzi
    Tr.Katonga
    Neo.Leleupi

Kommentar

• Mattias777
      Användare
      • November 2006
      • 1493

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
      Är detta en tråd Gud glömde men antalet visningar i detta ämne är 1 ????
      Du återkommer ofta till GUD. Hur har du det med GUD egentligen ? Det står ju att du är ateist men GUD florerar ofta i dina inlägg, kul tycker jag iallafall

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

Kommentar

• Gäst

Hej, Mike_Noren kan vara inne på rätt spår!
        Hålen som lössen gör kan ge upphov till sår som lätt infekteras med svamp/bakterier. Går Gulperna själva i ett kar hos dig? Gjorde de det i butiken ochså? Det jäkligaste skulle kunna vara om lössen suttit på sjuka fiskar innan de riktade in sig på dina...(spekulationer...)
        Har aldrig haft karplöss själv i mina kar så jag kan inte rekomendera ngn ev medicin men om jag ej minns fel så förekommer dessa löss bara i söt/bräck -vatten. Så borttagning med pincett samt saltning av kar kunde eventuellt ha effekt?!?

Mvh/Andreas.

Kommentar

• Lutt
          Användare
          • October 2005
          • 1919

Ursprungligen postat av A C-son
          Hej, Mike_Noren kan vara inne på rätt spår!
          Hålen som lössen gör kan ge upphov till sår som lätt infekteras med svamp/bakterier. Går Gulperna själva i ett kar hos dig? Gjorde de det i butiken ochså? Det jäkligaste skulle kunna vara om lössen suttit på sjuka fiskar innan de riktade in sig på dina...(spekulationer...)
          Har aldrig haft karplöss själv i mina kar så jag kan inte rekomendera ngn ev medicin men om jag ej minns fel så förekommer dessa löss bara i söt/bräck -vatten. Så borttagning med pincett samt saltning av kar kunde eventuellt ha effekt?!?

Mvh/Andreas.
          Jo ja det var ungefär så jag menar att lusen kan ha bitit firrarna och i sin tur blivit infekterade (svartvattensfisk är ju känsliga mot angrepp)
          De går med några guppys. Vet inte om de gick med några andra firrar i butiken men när jag köpte dem så hade precis kommit in i butiken iaf på deras lista.
          Salta gör jag helst inte för det är inte så bra för malar.

Skall iaf ringa och snacka med butiken.

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av Lutt
            Jo ja det var ungefär så jag menar att lusen kan ha bitit firrarna och i sin tur blivit infekterade (svartvattensfisk är ju känsliga mot angrepp)
            De går med några guppys. Vet inte om de gick med några andra firrar i butiken men när jag köpte dem så hade precis kommit in i butiken iaf på deras lista.
            Salta gör jag helst inte för det är inte så bra för malar.

Skall iaf ringa och snacka med butiken.
            Nä, jag menar ju att du kanske kan salta karet tillfälligt utan malarna (eventuellt dör då de tidigaste utvecklingstadierna av lössen som inte ses med blotta ögat så lätt..?) Hittar du fler löss på fiskarna så kan ju de tas bort för hand (med pincett). Möjligtvis lite bökigt men å andra sidan tycker jag nog att det bör finnas preparat mot sån där ohyra, så det är nog under alla omständigheter bäst att höra dig för med butiken som du skrev. Hoppas det löser sig, intressanta fiskar de där!
            Mvh/Andreas.

Kommentar

Arbetssätt...