Mina Tanganicodus irsacae "Moba"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falköping Andreas
    Användare
    • February 2006
    • 1214

    #16
    En kass bild på den hona som ruvar... hon är mot bakrutan och det är en meter till henne från kameran typ så svårt o få skärpa o färger som gör henne rättvis men man kan se tugget iaf.
    http://www.skovdeaf.se/

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

      #17
      Köpte mina hos Johan vår lokala affär. Han har nog 6st kvar tror ja.
      VF är dom. Johan har sina tentakler ute och plockar hem sån fisk som han tror kan passa i mitt blivande stora kar.

      Ja har 6st i ett 130 liters. Tättbevuxet o gott om gömtälle.
      Dessutom har ja nyss petat i ytterliggare sten så att dom får lite plana lekytor.
      Ska försöka låna hem en bättre kamera ida o ta lite bättre blider på firrana

      Har oxå hört om deras humör men ja känner att mina är inte mera aggro än någon annan tang.ciklid.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • Stephan E
        Användare
        • February 2005
        • 307

        #18
        Svårigheten med att bestämma kön på hästnosar

        Är det någon mer än jag som tycker att det är skitsvårt att könsbestämma hästnosar. Även när fisken är vuxen är det svårt, om den är "olekt", att bedöma kön av könsöppningen.


        Bifogar en taskig bild av en hästnos som försöker rå på en Callochromis
        Senast redigerad av Stephan E; 15 November 2007, 08:34.
        Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

        Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

          #19
          Jo ja håller med att det är riktigt svårt att könsbestämma fisken.
          När ja t.e.x beskrev att fisken på bilden är en hona så la ja in en massa variabler som mycket väl kan vara osanna.
          "Hon" kilar stadigt med den största hästnosen, båda men framförallt "hanen" smäller på de andra med stor beslutsamhet.
          "Hanen" är betydligt större än "honan"
          Hanen har en mera markerad fläck mitt på ryggfenan (har hört att det ska vara ett tecken på "moba" hanfisk.
          De uppvisar uppskattning för varandra. Just nu ligger dom vilar på gruset 2cm ifrån varandra.

          Så att ja enligt min uppfattning så är den lilla = hona o den stora = hane.
          Men helt säker kanja absolut inte va
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Falköping Andreas
            Användare
            • February 2006
            • 1214

            #20
            eretmodusar har ju inte de där mörka fläckarna i ryggfenan som irsacaen har men är de fullvuxna så är hanen större och klart mycke tuffare än honan. Nu så ruvar min hane på hästnosarna iaf så det ser ut att lyckas denna gång.
            http://www.skovdeaf.se/

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

              #21
              Japppp. Då finns det minst ett par i gruppen. Har en Moba som går på tugg.
              Känns skönt att man inte har enbart honor eller hanar i karet.
              Trodde först att en var sjuk, den är betydligt ljusare och tillbakadragen. Men minsann om inte en väl avtecknad påse syns
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • Stephan E
                Användare
                • February 2005
                • 307

                #22
                Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                eretmodusar har ju inte de där mörka fläckarna i ryggfenan som irsacaen har men är de fullvuxna så är hanen större och klart mycke tuffare än honan. Nu så ruvar min hane på hästnosarna iaf så det ser ut att lyckas denna gång.
                Är det så att om de har väl markerade mörka fläckar på ryggfenan ,så är det hanar (gäller spathodus och irsacaen)?

                Köpte eretmodusen från Kasanga för 2 år sedan och naturligtvis så är det bara hanar som jag fått, suck!!
                Senast redigerad av Stephan E; 16 November 2007, 15:52.
                Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                Kommentar

                • Stephan E
                  Användare
                  • February 2005
                  • 307

                  #23
                  Ursprungligen postat av LN
                  Jo ja håller med att det är riktigt svårt att könsbestämma fisken.
                  När ja t.e.x beskrev att fisken på bilden är en hona så la ja in en massa variabler som mycket väl kan vara osanna.
                  "Hon" kilar stadigt med den största hästnosen, båda men framförallt "hanen" smäller på de andra med stor beslutsamhet.
                  "Hanen" är betydligt större än "honan"
                  Hanen har en mera markerad fläck mitt på ryggfenan (har hört att det ska vara ett tecken på "moba" hanfisk.
                  De uppvisar uppskattning för varandra. Just nu ligger dom vilar på gruset 2cm ifrån varandra.

                  Så att ja enligt min uppfattning så är den lilla = hona o den stora = hane.
                  Men helt säker kanja absolut inte va
                  Har både Eretmodusen och Tangicodusen från Moba hemma och det är stört omöjligt att dra några slutsatser vilket kön dessa har. Storleken är blandad så jag får hoppas att det blir något par av resp sort.

                  Grattis till den tuggande honan. Ska du separera hanen efter det han tagit över tugget?

                  Hur går det med aggressionerna mellan hästnosarna i en så pass "liten" burk?
                  Mina Spathodus är riktigt elaka om de får den möjligheten. Hästnosarna från Moba går tillsammans med troffar så de dämpas en del pga detta.
                  Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                  Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

                    #24
                    Tänker låta firren gå kvar.
                    Karet är regällt tätt i bottenskiktet av stubbar,stenar, grottor, rötter och växter.
                    Hoppas att när det är dax att släppa ut yngel så väljer föräldern att göra det i bottendelen. Om det blir så så har yngel en riktigt bra chans att överleva.
                    Jag gillar att hålla mycket fisk i karen. Tycker att det ger mer o dessutom så brukar aggresioner minska.
                    Så även i detta fallet. Alla 6 är hela o välgödda. Det dominanta paret styr o ställer men är/har inget superaggrobeteende.

                    Det roliga i kråksången är att det är inte alfaparet som lekt utan de mest undanskuffade som gjort det. Kanske domineringen gör att dom helt enkelt inte hinner utan all tid går åt att hålla rent
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • December 2004
                      • 4744

                      #25
                      Här kommer ett foto utan blixt med en bättre kamera, men ja är hopplöst usel som fotograf
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • Stephan E
                        Användare
                        • February 2005
                        • 307

                        #26
                        Ursprungligen postat av LN
                        Här kommer ett foto utan blixt med en bättre kamera, men ja är hopplöst usel som fotograf
                        Den är riktigt snygg den här tangicodusen från Moba. Funderar själv på att utöka min hästnos uppsättning med eretmodusen från Ikola. Har aldrig sett den själv så det kan bli spännande.
                        Ska försöka få 5-6 olika hästnosar som komplement till mina troffar.
                        Mina Kasanga får jag nog ta bort då det känns som slöseri med mat om det inte blir ett par av dem.

                        Går honan fortfarande och tuggar?
                        Senast redigerad av Stephan E; 22 November 2007, 21:29.
                        Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                        Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                        Kommentar

                        • colinthecorgi
                          Användare
                          • July 2007
                          • 31

                          #27
                          Jag har också 4 VF Moba som går tillsammans med mina 8 kongolesiska snäcklekare. Jag har dessa i ett 300-kar med bra bottensubstrat (tror jag) bestående av blästersand och ett gäng Tanganyikasnäckor. Karet är mycket väl utrustat med bakgrunder och formationer, men jag tror att jag behöver lägga i mer sten i ena änden och låta snäckisarna nöja sig med 60% av bottenytan, för den stora hästnoshannen är verkligen på hugget.

                          Kent i Nol hade själv stora bekymmer att med någon klarhet könsbestämma, så det blev att lägga i några av de minsta tillsammans med de två största. Håller tummarna för att det inte bara är hannar/honor
                          Senast redigerad av colinthecorgi; 23 November 2007, 00:26. Anledning: saknad info

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • December 2004
                            • 4744

                            #28
                            Ursprungligen postat av Stephan E
                            Går honan fortfarande och tuggar?
                            Nä avbrutet tugg, Bättre lycka nästa gång hoppas ja på
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • December 2004
                              • 4744

                              #29
                              Ursprungligen postat av colinthecorgi
                              Jag har också 4 VF Moba som går tillsammans med mina 8 kongolesiska snäcklekare. Jag har dessa i ett 300-kar med bra bottensubstrat (tror jag) bestående av blästersand och ett gäng Tanganyikasnäckor. Karet är mycket väl utrustat med bakgrunder och formationer, men jag tror att jag behöver lägga i mer sten i ena änden och låta snäckisarna nöja sig med 60% av bottenytan, för den stora hästnoshannen är verkligen på hugget.

                              Kent i Nol hade själv stora bekymmer att med någon klarhet könsbestämma, så det blev att lägga i några av de minsta tillsammans med de två största. Håller tummarna för att det inte bara är hannar/honor
                              Ja jo inte kul om man får enbart honor eller enbart hannar.
                              Har dina börjat färga än?
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              • colinthecorgi
                                Användare
                                • July 2007
                                • 31

                                #30
                                Prickarna är riktigt fina mot grundfärgen, och lyser riktigt. Vill gärna se mer färg i ränderna, men jag tror som sagt att det får bli lite ilskna Kongoleser som får släppa till yta. så jag kan fixa fler gömställen och ytor till hästnosarna. Sedan hoppas jag på mer färg i randningen.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...