Projekt 310

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • June 2006
    • 1451

Projekt 310

Hej! Håller på med mitt projekt 310 liters kar för...ja, jag hoppas några nya victorior och kanske också ett par hästnosar i kombo (har också funderat på en liten grupp snäcklekare, men kanske inte).

Gör just nu bakgrund i frigolit - har ännu inte husfixat och lackat. Men jag tänkte ev. ta er med på färden...OM jag lyckas lägga upp foton.

Detta är en test alltså OCH om någon har bra tips till en datanovis (läs bildbehandlingsnovis) hur man gör för att "förminska" bilder så att de blir "tillåtna" på NCS så är jag tacksam. Jag antar att jag inte har så värst avancerade verktyg - fotar med en Olympuskamera (digital 500 = 5 Mpixel) och försöker göra något i denna kameras "lagringsprogram".

Nå vi får se hur detta går - utfaller det så ska jag med det närmaste fylla på tråden vidare med foton allteftersom.
    MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • joe
    Användare
    • June 2006
    • 1451

Nå - bilden kunde ju vara större. Gör strax ett nytt försök.
    MVH - joe

Kommentar

• joe
      Användare
      • June 2006
      • 1451

Kanske detta blir bättre???
      MVH - joe

Kommentar

• joe
        Användare
        • June 2006
        • 1451

Det är bara att erkänna - jag vet inte hur man gör. Ju större bild dess sämre skärpa etc. Den senare är ju helt kass...och den första är ju så liten att man knapp ser. Kan nån ge ett / eller helst fler handfasta tips.
        MVH - joe

Kommentar

• tjornpatrik
          Användare
          • August 2006
          • 830

Hej Johan!

Kul att se vad som händer med akvariet! Hoppas du är nöjd! Själv har jag flyttat till Uddevalla.

Ska följa projektet med spänning

/ Patrik fd Tjörnbo

Kommentar

• malawijanne
            Banned
            • November 2005
            • 3216

Ursprungligen postat av joe
            Nå - bilden kunde ju vara större. Gör strax ett nytt försök.
            Har du windows xp, så ligger det ett fotoprogram i office paketet.
            gå in på alla program sedan microsoft office sedan mikrosoft offie verktyg sedan microsoft office picture manager,
            Där är ett svenskt lättförståligt program.
            Förminska till 500 x350 så funkar det.Janne

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10777

Ursprungligen postat av joe
              Det är bara att erkänna - jag vet inte hur man gör. Ju större bild dess sämre skärpa etc. Den senare är ju helt kass...och den första är ju så liten att man knapp ser. Kan nån ge ett / eller helst fler handfasta tips.
              Kolla i din kamera så att du inte har inställt på liten storlek på foton du tar. Om du har liten storlek så blir fotona oftast oskarpa när man förstorar dom.

Kommentar

• joe
                Användare
                • June 2006
                • 1451

Ursprungligen postat av malawijanne
                Har du windows xp, så ligger det ett fotoprogram i office paketet.
                gå in på alla program sedan microsoft office sedan mikrosoft offie verktyg sedan microsoft office picture manager,
                Där är ett svenskt lättförståligt program.
                Förminska till 500 x350 så funkar det.Janne
                Hej igen och tack för tips - men tyvärr verkar just denna funktion/program finnas i min variant av Office...typiskt.

Jag tror jag helt enkelt ger upp för tillfället - med bilder och tråd alltså, inte projektet - och kanske i en framtid har jag fattat bättre eller "fått" bättre grejor. Tack också Malawe, men inte heller detta tror jag är problemet.

Vi höres kanske!
                MVH - joe

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10777

Du får gärna maila mig fotot så kan jag lägga upp det åt dig...

Kommentar

• Robin
                    Användare
                    • January 2003
                    • 4526

Jag kanske ska tillägga att det inte går att förstora redan förminskade foton. Då du bara förstorar pixlarna och skapar inte fler (som behövs för att göra bilden skarp).
                    Obs, för er som tycker jag pratar i nattmössan - detta är inte fackmannamässig förklaring men den är lätt att förstå.

www.xnview.com är ett utmärkt program för att förminska bilder. Det är gratis också!
                    Mvh
                    Robin

Kommentar

• malawijanne
                      Banned
                      • November 2005
                      • 3216

Ursprungligen postat av Robin
                      Jag kanske ska tillägga att det inte går att förstora redan förminskade foton. Då du bara förstorar pixlarna och skapar inte fler (som behövs för att göra bilden skarp).
                      Obs, för er som tycker jag pratar i nattmössan - detta är inte fackmannamässig förklaring men den är lätt att förstå.

www.xnview.com är ett utmärkt program för att förminska bilder. Det är gratis också!
                      ja där tror jag också var problemet att det blev sudddigt på andra kortet.
                      Man kan lätt koll kolla hur stor bild man har bara genom att lägga musen på kortet, alltså hur många mega bite det är och om du tittar på dina ursprungskort så kan du se hur mycket du har från början.
                      Och det kan vara så som Stefan säger att kameran är inställd på sämre bildkvalite från början.Janne

Kommentar

• joe
                        Användare
                        • June 2006
                        • 1451

Tack för tappra försök till hjälp - jag ska ta nya tag imorgon kväll för att försöka förstå lite till av bildhanteringens värld och kanske få bättre bild/er för alla att följa.

Har idag iallafall hunnit karva lite till i bakgrunden. Den är nu tvådelad för att få ner i karet (vill inte ta bort mittsga och återmontera) och två delningen har också gjort det hela mer lättarbetat. Hittills är jag nöjd - känns som om frigolit är både skitmaterial (det skitar just ner) och toppenmaterial att arbeta i - hur lättarbetat som helst, har i princip bara använt en vass filékniv.

Det som oroar mig nu är att jag ska kunna ge strukturen - som känns naturtrogen - ett fortsatt naturtroget utseende med fix & färg. Det känns som en större utmaning. Men jag får lov att hejda mig en aning - måste jobba lite nu innan morgondagen.

Som sagt - jag återkommer.
                        MVH - joe

Kommentar

• joe
                          Användare
                          • June 2006
                          • 1451

Nytt försök - skam den som ger sig. Så här såg det ut i förrgår - nu har jag karvat lite till. Funkar detta ska jag göra en utförlig beskrivning och lägga med mer bilder. Håll tummen.
                          MVH - joe

Kommentar

• joe
                            Användare
                            • June 2006
                            • 1451

Jippie - tycker åtminstone jag. Fråga mig inte för noga hur jag gjorde. Jag ska försöka rekapitulera det nu och återkommer snart med mera bilder - nu är tråden ett faktum vare sig ni vill eller inte. God natt!
                            MVH - joe

Kommentar

• joe
                              Användare
                              • June 2006
                              • 1451

Bara några bilder till - nu när jag tror jag förstått hur jag gör...
                              Skåran upptill på bakgrunden är utblåset för ytterfiltret - dolt framifrån.
                              MVH - joe

Kommentar

Arbetssätt...