Projekt 310

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • June 2006
    • 1451

Nu är det på gång igen...bilder kommer senare i veckan. Men för en nybörjare som mig med bakgrunder så innebär ju varje moment en hel del tänk och - emellanåt - massor av frågor. Nu ikväll har jag i allfall nitatdit och siliconat nät för insug och ytavrinning samt ordnat utblås för PH. Blir lite trångt, men det ska nog gå - det får vila i natt och kanske, kanske blir det montering och påbörjad "sköljning" av karet imorgon innan jag bär upp det på plats.

Sen blir det skölja sand - eller kanske parallellt - för det är ju så skoj!

Nån som har nåt käckt tips när man väl ska montera bakgrunden för att inte få silocon i hela karet??

Och visst kan väl PH ligga på botten i filterfickan, eller sitta var som helst så länge det är på rätt sida av mattan (haha).

Håll tummarna kamrater
    MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• Gäst

Ser riktigt bra ut joe.Jag tror också att du ska lämna fritt bakom insuget,
      Jag har lämnat fritt från insuget och hela vägen upp. Har fått för mig att det kommer att samlas en hel del skit innanför där, då blir det ju lätt att suga upp det

Kommentar

• joe
        Användare
        • June 2006
        • 1451

Ja det händer inte så fort - men det händer. Nu är som sgat bakgrunden inlimmad på plats och imorgon ska jag ställa rätt akvariet på dess plats och ganska snart börja fylla vatten...Skickar några foton som kanske blir lite favorit? i repris - men ändå...
        MVH - joe

Kommentar

• joe
          Användare
          • June 2006
          • 1451

Mer kommer som sagt - kanske blier det en liten resumé över hela resan med lite praktiska kommentarer efterhand. Och sedan kvarstår det skojigaste - vilka ska få befolak detta kar. Det gäller att välja med omsorg, ingen överbefolkning.
          MVH - joe

Kommentar

• joe
            Användare
            • June 2006
            • 1451

Nu är det äntligen på plats - dock inget vatten etc i ännu. Nedan en bild på filterkammare (som kompletteras med ytterfilter - som ska monteras imorgon!) och sedan en - dålig, men dock - bild på det uppställda (tomma) karet på plats. "Bordet" ska få förhänge för att bl.a dölja ytterfilter och lite andra akvarieprylar. Sak också prova med digital termometer enligt DIY idé från Zoopet - siliconad givare nere i vattnet, givare på väggen.

Har lagt i några stenformationer som jag gärna hör åsikter om. Sand ska naturligtvis i också, men stenen först och då vill jag prova runt lite. Känns inte som om jag egentligen vill ha mer sten, det finns en rejäl grotta i bakgrunden och nu har jag skapat ytterligare 2-3 stycken. Tänker också växter dels i åtminstone en kant (t.h) och sedan nån anubias ovanpå grottan. Både platsen ovan grottan och nästa nivå/avsats kommer att få lite sand/grus och (hoppas jag) ska tilltala mina tilltänkta hästnosar!

Kommentarer/åsikter tas emot med glädje!!
            Senast redigerad av joe; 07 January 2008, 01:07.
            MVH - joe

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av joe
              Nu är det äntligen på plats - dock inget vatten etc i ännu. Nedan en bild på filterkammare (som kompletteras med ytterfilter - som ska monteras imorgon!) och sedan en - dålig, men dock - bild på det uppställda (tomma) karet på plats. "Bordet" ska få förhänge för att bl.a dölja ytterfilter och lite andra akvarieprylar. Sak också prova med digital termometer enligt DIY idé från Zoopet - siliconad givare nere i vattnet, givare på väggen.

Har lagt i några stenformationer som jag gärna hör åsikter om. Sand ska naturligtvis i också, men stenen först och då vill jag prova runt lite. Känns inte som om jag egentligen vill ha mer sten, det finns en rejäl grotta i bakgrunden och nu har jag skapat ytterligare 2-3 stycken. Tänker också växter dels i åtminstone en kant (t.h) och sedan nån anubias ovanpå grottan. Både platsen ovan grottan och nästa nivå/avsats kommer att få lite sand/grus och (hoppas jag) ska tilltala mina tilltänkta hästnosar!

Kommentarer/åsikter tas emot med glädje!!
              Ser fint ut det där Joe! Om du inte vill klabba med egen termometer så säljer de digitala akvarietermometrar på PWSS för 125 spänn, funkar kanon.

Kommentar

• Per A
                Användare
                • December 2007
                • 101

Ser kanon ut Joe...
                Jag gillar djupet i bakgrunden. Ska bli kul att se fler bilder när det är igång. Det blir bara snyggare ju längre den har varit i akvariet. Läste någonstans att man kan slipa lite lätt på lackade ytor med ett fint sandpapper (våtslippapper?)för att få algerna att fästa bättre och minimera blänk från bakgrunden, har aldrig gjort det själv dock, skulle vara intressant att höra om någon har erfarenhet av detta och hur det funkat. Har du funderat i dem banorna Joe? Fast det känns ju lite läskigt att börja slipa i något som ser så bra ut...
                Mvh Per
                Per Ask, Umeå
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
                salvelinusalpinus@hotmail.com

Kommentar

• tjornpatrik
                  Användare
                  • August 2006
                  • 830

Ursprungligen postat av Krille J-son
                  Ser fint ut det där Joe! Om du inte vill klabba med egen termometer så säljer de digitala akvarietermometrar på PWSS för 125 spänn, funkar kanon.
                  Undvik dessa bara, rena skiten enligt mig. Haft säkert 10 st och alla har gått sönder (hämtat nya på garanti).

Krille: visar dom någolunda rätt temperatur dom från PWSS?

Kul att det går framåt Johan!

Kommentar

• joe
                    Användare
                    • June 2006
                    • 1451

Projekt 310 - nästan klart - fiskfunderingar

Nu är allt på plats - ytterfilter också på plats, doppvärmare och termometer etc...sand i och sten så som jag tror att jag vill ha det. Fyller vatten imorgon, vill gärna ha det under uppsikt ett tag då och nu måste jag bara sova. Sedan ska det få stå till sig en god stund innan det blir fisk...

Ja, där kanske nån vill hjälpa till. Har ju talat lite om detta förut, men det var länge sedan. Har fortfarande funderingar på en liten Victoria/tanganyika combo med hästnosar -Irsacae - från den senare sjön. Victorior är för tillfället bara "rock kribensis" Makobe som simmar i en annan burk här hemma...

Men har på sistone funderat på att lyfta över även mina Nyererei "Ruti island" och avvyttra deras sällskap Victoria zebror för att frigöra ett kar. I det karet simmar också en stor gibbiceps som jag är i valet och kvalet om. Antingen sätta över eller sälja (är dom säljbara?? ca. 25 cm stor)

Nå - ös på¨nu då så får vi se och inom kort kommer bilder på en "bubblande" burk!! Go´natt!
                    MVH - joe

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av patriks155

Krille: visar dom någolunda rätt temperatur dom från PWSS?
                      Jajjamen funkar klockrent, har förvisso bara använt den i två månader men än så stämmer den.

Kommentar

• joe
                        Användare
                        • June 2006
                        • 1451

Nu är det vatten i karet!!! Och pumparna går för fullt - ett powerhead på
                        1200 l/tim och ett Fluval 305 ytterfilter. Lite dimmigt fortfarande, trots att jag tvättade sand/grus noga. Bakom stenarna i mitten tänkte jag mig lite vallisneria, i högra hörne också detta (eller nåt annat passande) samt ovan på grottan (t.h) första avsatsen 1-2 anubias...vad tror ni om det?

Fiskar i karet är inte 100 bestämt - får vänta lite men snart åker några ancistrus i som testpiloter. Funderar sedan på - som kompisar till minaParalabidochromis Rock Kribensis "Makobe" - att ha ett par T.irsacae, några julidochromis marlieri och ett par A.calvus "shell" som skulle "bo" i höger kanten...sen är det kanske fullt. Eller så blir det fler victorior istället. Ha gärna åsikter om detta också - fler än sist jag frågade i allafall
                        MVH - joe

Kommentar

• tjornpatrik
                          Användare
                          • August 2006
                          • 830

Ser jätte bra ut Johan! De jag hade gjort är att hänga ngt svart tyg eller likanande runt bordet och ner för att dölja tekniken.

Ska du ha stor Anubias så vet jag att Nol Kent hade riktigt rejäla inne förra veckan jag var inne (typ som 4-5 vanliga i storlek).

Kommentar

• joe
                            Användare
                            • June 2006
                            • 1451

Ursprungligen postat av patriks155
                            Ser jätte bra ut Johan! De jag hade gjort är att hänga ngt svart tyg eller likanande runt bordet och ner för att dölja tekniken.

Ska du ha stor Anubias så vet jag att Nol Kent hade riktigt rejäla inne förra veckan jag var inne (typ som 4-5 vanliga i storlek).
                            OK! Tack för tipset och kommentaren - det svarta/alt. sandfärgade tyget är redan tänkt - glömde nämna det i mina kommentarer. För, precis som du säger Patrik, tekniken vill jag inte se och jag hade tänkt ställa en del annat därunder också!

Har du (eller nån annan) nån fiskkommentar - eller är det bara icke afrikaner som gäller för dig??
                            MVH - joe

Kommentar

• tjornpatrik
                              Användare
                              • August 2006
                              • 830

Ursprungligen postat av joe
                              OK! Tack för tipset och kommentaren - det svarta/alt. sandfärgade tyget är redan tänkt - glömde nämna det i mina kommentarer. För, precis som du säger Patrik, tekniken vill jag inte se och jag hade tänkt ställa en del annat därunder också!

Har du (eller nån annan) nån fiskkommentar - eller är det bara icke afrikaner som gäller för dig??
                              Bara CA & SA som gäller för mig, nåt annat kan jag inte

Kommentar

• Wilhelm
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9122

Det blir snyggt med ett gäng nigripinnis som "klättrar" utefter väggen!
                                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

Arbetssätt...