Projekt 310

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • June 2006
    • 1451

Ursprungligen postat av Malawe
    Jag tycker det ser bra ut. Bakgrunden blir mörkare när du lackar.
    OK - det är vad jag också hört och det är lätt att överarbeta. Jag vill ju rulla igång karet också - det är för mycket annat som tar tid, typ. jobbet!

Nån mer än Malawe som har nån åsikt?
    MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av joe
      OK - det är vad jag också hört och det är lätt att överarbeta. Jag vill ju rulla igång karet också - det är för mycket annat som tar tid, typ. jobbet!

Nån mer än Malawe som har nån åsikt?
      Ja! Det är alltid lätt att ha åsikter om andras bakgrunder...
      Jodå, det är väldigt lätt att överarbeta och många är gångerna då jag själv borde stannat upp och bara varit nöjd med mina egna kreationer (gjort ett flertal bakgrunder sedan 1986 och gjorde faktiskt några rejäla tabbar i början.). MEN!!! När bakgrunden väl är färdiglackad och akvariet körts igång så kan man ibland reta sig på saker som man kunde gjort bättre, men då är det ju försent! Så det är bättre att ta det väldigt lugnt istället för att vara efterklok senare till ingen nytta. Börjar man att tröttna på bakgrunden redan innan den är färdigställd så kommer man aldrig att bli nöjd med den...

Hursomhelst så kan jag inte se någon direkt anledning till att du inte skall känna dig nöjd med din bakgrund, den tycks ju ochså uppfylla dina krav när det gäller att dölja teknik osv.

När det gäller "ytbehandlingen" så kan jag dock ge dig några råd...
      Nyanser i själva "berget" tycker jag inte är så viktigt och det är nog svårt att veta vad slutresultatet blir efter lackningen. Den blir dock alltid mörkare som Malawe mkt riktigt skrev så om du vill öka kontrastverkan bör du endast "mörka" fördjupningarna, då kan man lätt få t.ex sprickor att se djupare ut än vad de faktiskt är. Det skall isåfall göras med måtta för blir kontrasten för stor så ser det just målat ut...Lyset påverkar ochså detta skuggspel såklart och effekten kan markant förändras genom att man (om det går) flyttar ljuskällan fram/bak.

Glöm heller inte algerna, de kan faktiskt göra underverk när det gäller att naturalisera bakgrunder!

Jag antar att du lackar mer än ett lager... Tänk då på att låta lacken härda igenom fullständigt mellan behandlingarna! Det kan ta lång tid i sänkor där lacken har en tendens att ansamlas i större mängd. Är lacken inte genomhärdad så kan den reagera genom att vitna precis så som ofta sägs angående lackens första kontakt med vatten.

(Hoppas inte du tycker att jag skrev för mkt/långt nu...)
      Lycka till!!!

Mvh/Andreas

Kommentar

• joe
        Användare
        • June 2006
        • 1451

Hej Andreas! Inte alls nån fara - jag tar gärna emot kommentarer och konstruktiv kritik. Särskilt när du säger att det inte verkar finnas nån anledning för mig att inte vara nöjd med det som hittills gjorts.

Ska fundera en sväng till - det där med att skynda långsamt - på om jag vill ha i nått rödaktigt OCH jag ska ta god tid på mig mellan lacklagren (2 blir det nog). Inom kort hoppas jag kunna visa upp färdig resultat här på forumet (och efterhand också lite fiskar där i resultatet!)

Tack!
        MVH - joe

Kommentar

• joe
          Användare
          • June 2006
          • 1451

Nu har jag införskaffat de första innevånarna till 300 litern - 9 stycken små (jättesmå än!) yngel av Paralabidochromis sp. "Rock kribensis" - Makobe.
          Endymion hade med dem till Göteborg (i samband med ´GCG:s super akution)och nu simmar de i en 90 liter här hemma för att växa sig stora och starka.

Har också lackat bakgrunden en! gång - det var lite pyssligt, att dels komma åt överallt och dels INTE ha för mycket lack. Men nu när härdningen verkar OK så ser det faktiskt riktigt bra ut - nästan så man tänker att jag lackar inte en gång till...men det ska jag. Den som väntar...

Jag lägger upp bilder när det börjar dra ihop sig till start av hela karet!

Först ska jag bara rodda iordning efter diverse fiskfångande i helgen etc.
          MVH - joe

Kommentar

• joe
            Användare
            • June 2006
            • 1451

Det går långsamt fram...men det går framåt. Nu är det lackat för andra gången - svårt detta att inte lägga på för tjock. Jag hoppas verkligen att det inte är det så jag får en vit bakgrund...det återstår att se.

Bilden är efter första lackomgången - mellansonen (och den mest akvarieintresserade) får vara med på ett hörn. Han vet precis vad som ska göras och hur det fungerar - vad månde bliva.

Imorgon eller så ska jag näta insug och "överrinningskanaler" och sedan det stora provet - att placera bakgrunden i karet utan att få silicon överallt.

Håll tummarna!

I det lilla karet som skymtar bakom går 9 st pyttesmå Victorior (sp. Rock kribensis "Makobe island") som är de första fixade innevånarna. Tillsvidare får de dväljas i ett 90 -liters kar , nu tillsammans med ca. 50 Nyerereiyngel som togs om hand häromkvällen.
            MVH - joe

Kommentar

• Malawi Micke
              Användare
              • October 2006
              • 167

Tycker det ser väldigt bra ut... najs grej det där med grottan som du har gjort...
              synd att inte btn sattsar på nån modul eller bakgrund med en najs grotta i...
              Hur som helst tummen upp
              malawi 4 life

Kommentar

• joe
                Användare
                • June 2006
                • 1451

Ursprungligen postat av Malawi Micke
                Tycker det ser väldigt bra ut... najs grej det där med grottan som du har gjort...
                synd att inte btn sattsar på nån modul eller bakgrund med en najs grotta i...
                Hur som helst tummen upp
                Tackar, tackar. Gott med lite positiv feedback - när det går lite trögt...
                MVH - joe

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

Snyggt Joe! Hoppas att det blir perfa i karet...

Kommentar

• LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

Tackar, tackar. Gott med lite positiv feedback - när det går lite trögt...
                    Snyggt joe

Jo du har helt rätt, det piggar upp när man harvar runt och man har en känsla av att det där skulle ha gjort för tre veckor sedan.
                    Tänk om man fick tio extra timmar till sin hobby i månaden. Det vore ju superduper. Fast å andra sidan så kanske intresset dalat fortare då.

Men du gör helt rätt joe, för att när väl bakgrunden är ditlimmad o karet är igångkört med fisk o allt så ska det mycket till innan man tömmer karet för att fixa en detalj. Precis som A C-son säger så kommer algerna att fixa pricken över i:t.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• joe
                      Användare
                      • June 2006
                      • 1451

Jag antar att du lackar mer än ett lager... Tänk då på att låta lacken härda igenom fullständigt mellan behandlingarna! Det kan ta lång tid i sänkor där lacken har en tendens att ansamlas i större mängd. Är lacken inte genomhärdad så kan den reagera genom att vitna precis så som ofta sägs angående lackens första kontakt med vatten.

(Hoppas inte du tycker att jag skrev för mkt/långt nu...)
                      Lycka till!!!

Mvh/Andreas[/QUOTE]

Läste igenom en del inlägg igen - och så SKÖNT när jag insåg att det var just härdningen och inte tjockleken i påmålningen (primärt) som kunde göra att det hela vitnar....oerhört lättad för är det något jag gjort är det att låta det hela ta tid (dvs annat har tvingat mig till detta - men inget ont utan att det har något gott med sig)
                      MVH - joe

Kommentar

• joe
                        Användare
                        • June 2006
                        • 1451

Stått still och stampat länge nu - och längre blir det kanske - ledigt lite runt jul, då kanske det kan bli färdigt???

MEN - en fråga till nån/några därute. Tänkte sätta tunt myggnät för insugen (på bakgrundens baksida!) och skippa "färdiga" raster. Borde kunna fungera - nån kommentar?!

Sedan är frågan om jag ska lämna utrymme innanför eller "bulla" i så mycket blå filtermatta jag bara kan direkt bakom nätet? Anledningen till att lämna utrymme är i min tanke att insuget då fördelas över en större yta än just bara vid insugningshålen... Nån som förstår??
                        MVH - joe

Kommentar

• Thor
                          Användare
                          • January 2007
                          • 106

Sedan är frågan om jag ska lämna utrymme innanför eller "bulla" i så mycket blå filtermatta jag bara kan direkt bakom nätet? Anledningen till att lämna utrymme är i min tanke att insuget då fördelas över en större yta än just bara vid insugningshålen... Nån som förstår??
                          blir nog bäst att lämna en del öppen
                          akvarium/myggnät/behållare/filtermatta

hr inte läst hela tråden har du ordnat med ytöverrinning

Kommentar

• joe
                            Användare
                            • June 2006
                            • 1451

Ursprungligen postat av Thor
                            blir nog bäst att lämna en del öppen
                            akvarium/myggnät/behållare/filtermatta

hr inte läst hela tråden har du ordnat med ytöverrinning
                            Tack för svar - ytavrinning är ordnad x 2, en på varje sida. Då tror du som jag vad gäller filtermatte istoppandet...känns ju bra. Då kör jag på det och i värsta fall är det ju inte så svårt att åtgärda senare.
                            MVH - joe

Kommentar

• lofeman
                              Användare
                              • November 2007
                              • 54

vilket trevligt projekt!

har just läst igenom hela tråden och jag tycker du har fått till en riktigt bra bakgrund, ska bli spännande att se det färdiga resultatet!

härligt att det fått ta lite tid och att du hållt dig till en så stram budget som möjligt (inspirerande för en nybliven student).

ska hålla koll under jul om det kommer upp lite nya bilder!

/Arvid

Kommentar

• joe
                                Användare
                                • June 2006
                                • 1451

Ursprungligen postat av lofeman
                                vilket trevligt projekt!

har just läst igenom hela tråden och jag tycker du har fått till en riktigt bra bakgrund, ska bli spännande att se det färdiga resultatet!

härligt att det fått ta lite tid och att du hållt dig till en så stram budget som möjligt (inspirerande för en nybliven student).

ska hålla koll under jul om det kommer upp lite nya bilder!

/Arvid
                                Tackar - budgeten blev väl inte den allra stramaste - men helt OK. Jag ska försöka få igång det hela till jul/nyår. Fotar under vägen men låter tråden vila så länge...
                                MVH - joe

Kommentar

Arbetssätt...