If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Sedär! Nu börjar det komma foton...hehe...bra jobbat! Har du kollat in Maltandis projekt tidigare?
Ser bra ut...men hur stor plats har du bakom för pumpar?
Jag har kollat in Maltandis projekt (men mitt kar är för litet för min hustru!) och jag har kollat och läst x antal trådar om bakgrundsbygge. Jag har lärt mig massor den vägen - även om det finns en del motsatta åsikter så att man till slut bara måste prova själv. Men de värsta misstagen kan man nog undvika.
Vad gäller filter tror jag nog att de får plats - jag ska redogöra mer noggrant senare ikväll när jag karvat - målat och fotat lite till.
MVH - joe
Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
Här startar jag om tråden - kanske skulle det varit en ny? - men nu blir det i allafall så här och jag tror inte att den ska bli alltför lång. Då gör jag/vi en ny senare i så fall.
Projekt 310
Utgångspunkt har varit att få åtminstpone ett kar med lite storlek - handlar om plats här hemma. I arbetsrummet finns en yta/bänk på 125x60 och det begränsar till 310 liter (standardmått) skulle kunna fixat ett djupare (60 cm) men då jag fann ett billigt begagnat 310 så avgjorde det saken. För liten ekonomi i hela projektet är också en parameter.
Dessutom var ett begagnat perfekt att prova bakgrundsbyggande på - något jag aldrig gjort förut.
Sedan akvariet fixades så har det mest stått still - fixade frigolitskivor 2 st. 120x60x10 cm i och för sig. Sedan bytte jag till mig en heltäckande ramp hos
Kent i Nol (mot fiskar) och då började det klia i fingrarna. Nu är bakgrundsdelarna färdigkarvade - 2 stycken moduler som ska fogas i till en hel bakgrund. Där all teknik ska döljas.
Bakom den "biffigare" för vänstersidan tänker jag mig ett ytterfilter (Fluval 305 - redan fixat) insug inne i grottan bakom ett tunt förfilter av blå matta som blir innervägg i grottan - utblås i "skrevan" mot mitten.
Bakom den andra filtermatta och cirkulationspump typ 1000-1200 l/tim med filtermatta. Två insugshål - täckta av finmaskigt myggnät på baksidan - på ca. 5 cm i diameter borde väl räcka. Två små överrinnings urtag är också karvade - ett på var sida. Imorgon börjar målningsarbetet hoppas jag.
Kommentera gärna och kom med förslag - jag lyssnar/läser men kanske inte förljer alla råd...
En fråga/fundering har jag också - inte målara man väl baksidan av bakgrunden också? Jag tänker att det räcker med allt som är framåt och som ska lackas?? Visst är det så?
MVH - joe
Och - det viktigaste - vilka fiskar ska då få bo i detta hem...
Jag har länge tänkt skaffa nån Hästnosciklid och nu har jag bestämt - inspirerad av LN på forumet. 1 par T. irsacae "moba". Det finns en liten ytlig hylla för dem att släppa sina telningar - där ska det också odlas extra mycket alger har jag tänkt.
Dessutom vill jag ha en eller två arter Victoria - det blir ju inte riktigt renodlat då, men vad gör man om akvariernas antal är begränsat.
De victorior jag funderar på är Paralabidochromis sp. Rock Kribensis "Makombe island" och Mbipia lutea. Säg i grupper på 2+3 - men fördelningen är jag inte alls säker på och kanske räcker det med en Victoria.
Ytterligare en fundering är att låte ett hörn bli lite avskärmat och ha en koloni med snäcklekare där - men jag vet inte om det överhuvudtaget är möjligt.
Några malar blir det ju förståss också - inte minst min stora Gibbiceps som måste få ett nytt hem.
Kommentera gärna - skrik ut i panik om sammansättningen verkar helt tokig.
MVH - joe
Och - det viktigaste - vilka fiskar ska då få bo i detta hem...
Jag har länge tänkt skaffa nån Hästnosciklid och nu har jag bestämt - inspirerad av LN på forumet. 1 par T. irsacae "moba". Det finns en liten ytlig hylla för dem att släppa sina telningar - där ska det också odlas extra mycket alger har jag tänkt.
Dessutom vill jag ha en eller två arter Victoria - det blir ju inte riktigt renodlat då, men vad gör man om akvariernas antal är begränsat.
De victorior jag funderar på är Paralabidochromis sp. Rock Kribensis "Makombe island" och Mbipia lutea. Säg i grupper på 2+3 - men fördelningen är jag inte alls säker på och kanske räcker det med en Victoria.
Ytterligare en fundering är att låte ett hörn bli lite avskärmat och ha en koloni med snäcklekare där - men jag vet inte om det överhuvudtaget är möjligt.
Några malar blir det ju förståss också - inte minst min stora Gibbiceps som måste få ett nytt hem.
Kommentera gärna - skrik ut i panik om sammansättningen verkar helt tokig.
Det enda jag jag känner med kombinationen, är att Mbipia lutea med lätthet blir 20 cm och rockkribensis kanske 12-14. Men du lär ju åtminstone kunna se om det skulle bli hybrider
Det enda jag jag känner med kombinationen, är att Mbipia lutea med lätthet blir 20 cm och rockkribensis kanske 12-14. Men du lär ju åtminstone kunna se om det skulle bli hybrider
Storleken är ju en sak - och kanske känns Mbipia lutea aningen stor...
Men är risken stor för hybridisering tror du? Eller inte sstörre än vanligt med Victorior?
Nån kommenatr på snäcklekarna i sammanhanget? De lär ju vara rätt vassa läs: aggressiva och borde ju därför kunna hantera lite andra större och emellanåt också aggressiva kamrater, eller?
Det blev lite mycket fiskdiskussion - men det ingår ju i projektet så det får nog stanna här i tråden iallafall.
MVH - joe
Storleken är ju en sak - och kanske känns Mbipia lutea aningen stor...
Men är risken stor för hybridisering tror du? Eller inte sstörre än vanligt med Victorior?
Nån kommenatr på snäcklekarna i sammanhanget? De lär ju vara rätt vassa läs: aggressiva och borde ju därför kunna hantera lite andra större och emellanåt också aggressiva kamrater, eller?
Det blev lite mycket fiskdiskussion - men det ingår ju i projektet så det får nog stanna här i tråden iallafall.
Du vet inte om det blir hybrider förens du testat, enda arten som är säker att blanda med övriga victorior är Astatoreochromis alluaudi. Jag har 3 till kombinationer som är hybridsäkra hos mig det är Astatotilapia latifasciata och Lipochromis sp. "parvidens red", Haplochromis sp."ruby green" och Paralabidochromis chilotes och sist Pundamilia nyererei och Lipochromis sp. "matumbi hunter". Men testa så får du ju svaret, uppvaktar en hane fel honor då är det illavarslande. Men generellt verkar det vara mer säkert med en rovfisk och en algätare enligt min erfarenhet.
Man blir sugen på att karva ut sin egen bakgrund efter att sett din helt klart.
Det är ju ditt projekt så att alla frågor kring det passar ju perfekt i denna tråden. Att snacka fisk är ju en del av huvudnummret så att säga.
Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
Håller med LN. På senare tid har det poppat upp trådar med egna bakgrundsprojekt som är mycket inspirerande, vare sig det är att göra egna frigolitbakgrunder eller köpta moduler. Härligt för hobbyn med varierande inredningstrådar.
Tack för glada tillrop. Jag är riktigt nöjd själv - jag hoppas bara att den blir lika bra efter att jag kladdat med husfixet och pigment.
Fråga till nån som vet mer: Det är bara framsidan som jag behöver behandla - inte baksidan mot glaset?? Jag tror det, men om många anser att båda sidor måste "husfixas" så får jag väl överväga detta!
Väntar redan till ikväll då jag ska fortsätta!
MVH - joe
Nae inte ska du husfixa baksidan inte.
Det kan kanske däremot bli aktuellt att karva ur baksidan efter du fixat o lackat, om du får för stor lyftkraft av bakgrunden d.v.s
Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
Här kommer lite bilder till. Observera att det är inte färdig och alldeles "nyfixat" så det blänker lite grann. Ska låta detta torka och härda för att sedan gå på med lite mer husfix i andra brytningar och mindre mängder i bl.a sprickor och på vissa utstickande partier. Men hittills är jag faktiskt rätt nöjd...det kan man väl få vara.
Ska kolla över sedan också så att all frigolit är täck innan lackning.
Det gick åt en del husfix - eller så är det bara jag som är ovan.
MVH - joe
Nu har första omgången husfix torkat/härdat och kanske är det dags för lite mer finlir ikväll alt. imorgon. Ska försöka understryka struktureen med ljusare och mörkare skiftningar/drag - håll tummarna.
Har idag också inhandlat cirkulationspump - New Jet 1200, det borde räcka. Vidare en doppvärmare och svart akvariesilicon för att fästa in bakgrunden. Innan dess ska dock nät för insug monteras och bordet/bänken för akvariets plats i mitt arbetsrum stadgas och justeras..men det tar sig.
Ytterligare pyssel är täckglas som ska fixas och skäras till. En tunn frigolit-platta i botten, utblås för cirkpump och...ja det är lite pyssel, men den som väntar på ngt gott väntar inte för länge.
Bilder kommer när något mer intressant händer!
MVH - joe
Efter ytterligare lite justering så provsatte jag bakgrunden i karet - blir inte så tokigt. Här syns nu också bättre uttag för pumpar etc.
Det är mer nyanser i färgen/"berget" än vad bilderna visar - och så blir det en hel del gott skuggspel när man tänder rampen. Funderar på om jag är färdig - eller om jag ev. ska i med lite jordbrunt/rostrött?? - innan jag lackar.
Åsikter??
MVH - joe
Kommentar