Halloj
Jag tänkte bara berätta hur det går med en syntetisk start av en 1 kubiks burk.
Dag 1, Fyllde på vatten och stoppade ner filtermedia, tillsatte även esylife.
Dag 2, Inget
Dag 3, Denitrol tillsattes, dos enligt förpackning för nystart av burk.
Dag 4, Denitrol enligt produktangivelse, tillsatte även Tropical marin pro-cichlid minerals, dos enligt anvisning.
Dag 5, Denitrol enligt produktangivelse
Dag 6, Denitrol enligt produktangivelse och 14st fiskar kom i.
Dag 7, Denitrol enligt produktangivelse, 2 fiskar tillsattes.
Dag 8, Denitrol enligt produktangivelse
Dag 9, Denitrol enligt produktangivelse
Dag 10, Denitrol enligt produktangivelse
Dag 11, Denitrol enligt produktangivelse
Än så länge har inget vattenbyte skett.
Fisken är superpigg(än så länge), inga halter av amonium eller nitrit har uppmätts, däremot svaga halter av nitrat.
10 fiskar till kommer att tillsättas inom 2dygn.
Jag kommer fortsätta mäta vattnet i ytterligare ca 25 dagar och om några värden stiger kommer det att upplysas om här.
Filtrering består av,
1 filtermattat PPI 10 som är 10cm tjock 22cm bred och 55cm hög, 1000L/T passerar där... sedan står det ett Eheim 2252 med 3 st filterbehållare till. Allt filter var helt nytt/rent så det är en helt ren start.
Subjektiv bedömning,
Det verkar vara en ganska säker väg att gå om man är osäker och har lite känslig eller ovanlig fisk som man inte vill chansa med. Vattnet "ser" klart och fint ut, inte perfekt men väldigt bra med tanke på den korta tiden som det varit igång.
Jag tänkte bara berätta hur det går med en syntetisk start av en 1 kubiks burk.
Dag 1, Fyllde på vatten och stoppade ner filtermedia, tillsatte även esylife.
Dag 2, Inget
Dag 3, Denitrol tillsattes, dos enligt förpackning för nystart av burk.
Dag 4, Denitrol enligt produktangivelse, tillsatte även Tropical marin pro-cichlid minerals, dos enligt anvisning.
Dag 5, Denitrol enligt produktangivelse
Dag 6, Denitrol enligt produktangivelse och 14st fiskar kom i.
Dag 7, Denitrol enligt produktangivelse, 2 fiskar tillsattes.
Dag 8, Denitrol enligt produktangivelse
Dag 9, Denitrol enligt produktangivelse
Dag 10, Denitrol enligt produktangivelse
Dag 11, Denitrol enligt produktangivelse
Än så länge har inget vattenbyte skett.
Fisken är superpigg(än så länge), inga halter av amonium eller nitrit har uppmätts, däremot svaga halter av nitrat.
10 fiskar till kommer att tillsättas inom 2dygn.
Jag kommer fortsätta mäta vattnet i ytterligare ca 25 dagar och om några värden stiger kommer det att upplysas om här.
Filtrering består av,
1 filtermattat PPI 10 som är 10cm tjock 22cm bred och 55cm hög, 1000L/T passerar där... sedan står det ett Eheim 2252 med 3 st filterbehållare till. Allt filter var helt nytt/rent så det är en helt ren start.
Subjektiv bedömning,
Det verkar vara en ganska säker väg att gå om man är osäker och har lite känslig eller ovanlig fisk som man inte vill chansa med. Vattnet "ser" klart och fint ut, inte perfekt men väldigt bra med tanke på den korta tiden som det varit igång.
Kommentar