Bakterier o växter?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Alun finns i kryddhyllorna i livsmedelsbutiker. Har använt det några gånger för att bli av med snäckor, och det funkar. Kommer definitivt att använda det fler gånger just för att bli av med snäckor på växter.

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Mattias777
      Användare
      • November 2006
      • 1493

Tack för alla tipps o råd. Jag tror inte jag har nån smitta nu men jag råkade ut för en mardröm i sommras. Köpte ett 375L akvarium billigt av en kille. Han hade en grupp med vuxna rödzebror som gått i en liten balja under en tid. Jag fick fiskarna på köpet. Jag släppte snabbt i fiskarna i mit väl fungerande 540 mbuna kar. Visst ej faran med att göra som jag gjorde då....Fick en mycket obehaglig bakterie smitta i karet efter några dagar. Förlorade två tuggande honor för att det syntes ej att de var sjuka. Smittan spred sig till yngel akvarium och mardrömen var ett faktum . Förstår vad du menar med att vara försiktig med vattenstänk Patrik! Nu vill jag bara skaffa kunskaper om jag måste göra liknande sak igen. Sackade med Deelay o han sa att salta hjälper oftas och man kan flytta eventuellt innsjuknad fisk till hink o medicinera där. Christer, förstår jag dig rätt då du säger att om man tog bort alla fiskar i ett smittat akvarium så skulle alla bakterier eller andra sjukdomar vara borta innom 3 dar?

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        Alun finns i kryddhyllorna i livsmedelsbutiker. Har använt det några gånger för att bli av med snäckor, och det funkar. Kommer definitivt att använda det fler gånger just för att bli av med snäckor på växter.

Hilsen,

P
        Tack för tipset Ja det är de malajerna som inte jag tål och kan man behandla nya växter så slipper man krångla.(finns visserligen andra preparat men..)

Mattias det jag tror christer menar är att vissa parasiter måste ha ett värddjur(fisk) för att överleva och får då karet stå tomt några dagar så finns inte smittan kvar.

Kommentar

Arbetssätt...