Bakterier o växter?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias777
    Användare
    • November 2006
    • 1493

Bakterier o växter?

Om man beslutar sig för att salta sitt akvarium vid misstanke om bakterier i vattnet och man vill rädda växterna kan man lägga dessa i en hink
    kranvatten några dagar? Kan bakterier ifrån växterna överleva i hinken med kranvatten eller hur fungerar sån här.... Jag menar så man inte får tillbaka marodörerna via växterna igen sen...

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Beror på hur länge du har tänkt hålla en högre salthalt. Många växter är känsliga för höga salthalter, men inte alla. Vad har du för växter i karet? Kanske funkar det med att ha växterna kvar, om det inte är extrema salthalter vi talar om.

Växter i hyfsad kondition klarar i allafall ett par-tre dagar i en hink utan större problem, så är det enbart den tiden du vill köra salt i karet så ska det funka. För att decifincera växterna kan du köra dem någon minut i ett alunbad innan du lägger ner dem i karet igen (antar även att du då har bytt fett med vatten så att salthalten i karet sjunker). Tänk även på att vara mycket noga med handhygienen/stänk om du tror det handlar om bakterier.

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Mattias777
      Användare
      • November 2006
      • 1493

Tackar, bugar och och bockar för dina tipps. Har anubias och en valisineria liknande växt fast det är inte valisineria, är som en lök längst ner med snygga lite skruvade gröna blad... (Kan ej namnet) Ursäkta mitt okunnande men vad är ett alunbad för nåt? Tänkte isådanna fall salta ca 1,5 desiliter salt per 100 liter vatten.

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

Kommentar

• LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

Där tror ja att du nämnt något vikigt Patrik.
        Vi snackar ofta om bakterier hit o dit men ja är helt övertygad om att de mesta dåliga bakterier som kommer i karet kommer från oss människor.
        Handhygien helt enkelt.
        Tror att det var Dick Au som har reflekterat lite över det i sin bok Back to Nature - Discus.
        Sen kan du testa hur mycket salt dina växter tål. Det är väldigt självmarkerande. Om du går över gränsen så blir bladet brunaktiga och geggiga.
        Har testat det endel o t.e.x Vallisneria "ballar ur" vid 5-7 axalsalttabletter/ 100 liter vatten. Växter tvärdör inte (inte illafall de växter ja provat) utan de får en rejäl svacka.

Men ja hade i alla fall testat att köra med växterna kvar i burken o någorlunda sakta ökat salthalten.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• patrickeriksson
          Användare
          • October 2007
          • 355

Både vallisneria och anubias klarar ganska höga salt halter. Jag har väldigt mycket sodium i mitt brunns vatten, närmare 400mg/L, samt ett PH på 8.8. Vallisnerian hämmas något dvs den blir inte så hög, men den sprider sig bra. Anubiasen ser ut att stortrivas. Växten du beskriver med en lök längst ner är troligtvis Crinum thaianum. Dom ska klara väldigt högt PH och generellt verkar det vara så att om dom gör det så klarar dom mycket salt också. Ett bra ställe för snabbfakta på växter är http://www.tropica.com
          Patrick Eriksson

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Vallisneria tål salt (natriumklorid) dåligt, generellt. Månne finns någon art som fixar salt bra, men det är ju inte Vallisneria du har. Om du har Anubias och någon Crinum (mycket sannolikt thaianum som nämts tidigare) så tål de salthalten du tänkt under några dagar/en vecka, troligen längre. Jag hade definitivt kört med växterna kvar i karet, men självklart observerat vad som händer i karet. Jag sätter en peng på att du inte behöver flytta växterna i allafall, men jag måste framhålla att det är du som tar risken.

Du behöver då inte köra något alunbad, så jag skippar förklaringen. Du behöver alls inte ursäkta att du inte vet vad det är, det är inte många här på forumet som vet vad alunbad är. Har du boken så finns tipset i Gerhard Brunners "Akvarieväxter", men det spelar ingen femma just nu.

Hilsen,

P
            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• cf.akvarielagret
              Användare
              • April 2002
              • 5028

Jag tror att i stort sett inga fisksjukdommar klarar sig utan fiskar 1-3 dagar
              handhygien visst det kan förekomma men under ett snabbt flyttande med händer
              under max 12-24 timmar själv tror jag mycket kortare
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Gäst

Jag hade inte heller flyttat några växter.De du har är tåliga så jag håller med de andra.

Apropå alunbad finns alun att köpa fortfarande? är det på beställningssortimentet kanske.En del apotek är ju lite kinkiga om det inte finns i ordinarie sortiment.

Kommentar

• cf.akvarielagret
                  Användare
                  • April 2002
                  • 5028

Ursprungligen postat av Lennart 2
                  Jag hade inte heller flyttat några växter.De du har är tåliga så jag håller med de andra.

Apropå alunbad finns alun att köpa fortfarande? är det på beställningssortimentet kanske.En del apotek är ju lite kinkiga om det inte finns i ordinarie sortiment.
                  Också en skröna alla vet att det är bra men ingen gör det
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                    Också en skröna alla vet att det är bra men ingen gör det

Ha ha Nej gubbarna pratade alun men tror inte att mer än någon använde det när det kom till kritan, och det var på hedenhös

Kommentar

• Wilhelm
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9122

Ursprungligen postat av Lennart 2
                      Ha ha Nej gubbarna pratade alun men tror inte att mer än någon använde det när det kom till kritan, och det var på hedenhös
                      Det stämmer! På den gamla goa hedenhöstiden, så använde jag alun ganska så frekvent, då jag sysslade mycket med växter.
                      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• cf.akvarielagret
                        Användare
                        • April 2002
                        • 5028

Ursprungligen postat av Wilhelm
                        Det stämmer! På den gamla goa hedenhöstiden, så använde jag alun ganska så frekvent, då jag sysslade mycket med växter.
                        Okej
                        hur många år sen är det, var det på den tiden vi hade telefonkiosker
                        eller var det före vi jagade Ubåtar.....................som inte fanns
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor

Kommentar

• Wilhelm
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9122

Okej
                          hur många år sen är det, var det på den tiden vi hade telefonkiosker
                          eller var det före vi jagade Ubåtar.....................som inte fanns
                          Ovanstående var ju nyss! Nä du var nog inte född när poliserna gick omkring med sabel? PÅ den tiden var det. När tunnan flög som ettriga bålgetingar.

Och massor av år kvar till högertrafik och när alla fick broschyren "När kriget kommer"

Lite off topic var det
                          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

Kommentar

• cf.akvarielagret
                            Användare
                            • April 2002
                            • 5028

Ursprungligen postat av Wilhelm
                            Ovanstående var ju nyss! Nä du var nog inte född när poliserna gick omkring med sabel? PÅ den tiden var det. När tunnan flög som ettriga bålgetingar.

Och massor av år kvar till högertrafik och när alla fick broschyren "När kriget kommer"

Lite off topic var det
                            Shit
                            du får också vara med i Old Boys
                            vill du ha en beggad rolator
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor

Kommentar

• Wilhelm
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9122

Shit
                              du får också vara med i Old Boys
                              vill du ha en beggad rolator
                              Tack, men måste slita ut mina kryckor först!
                              mvh Wilhelm

Kommentar

Arbetssätt...