Normalt sett brukar man ju så vitt jag har hört, anta att fiskar inte leker om de inte trivs med vattnet. Jag har personligen dock märkt att när nitritnivåerna börjar närma sig kritiska nivåer för arten, börjar fiskarna leka väldigt mycket. Jag har sett detta hos Malawi-, Tangayika-, och Victoriaciklider. Senast igår för min del i ett nystartat kar. Jag har på senare tid därför tagit som vana att kolla nitiritvärden när fisken leker mycket. Jag har då funderat på detta, borde det inte vara så att när fisken märker att det börjar bli mycket föroreningar i vattnet eller andra stressfaktorer. Gör fisken allt vad den kan för att arten ska överleva och börjar fortplanta sig.
Jämför man med människan är ju detta precis vad som sker i krig och vid naturkatastrofer(ex Katrina). Alltså män börjar våldta med mycket större frekvens allt för att säkra artens överlevnad (därmed inte sagt att jag på nått sätt tycker att detta är OK).
Både människor och ciklider är ju rätt krigiska av naturen så någon likhet borde det ju finnas mellan oss
Nån annan som har någon annan fundering i detta ämne.
Jämför man med människan är ju detta precis vad som sker i krig och vid naturkatastrofer(ex Katrina). Alltså män börjar våldta med mycket större frekvens allt för att säkra artens överlevnad (därmed inte sagt att jag på nått sätt tycker att detta är OK).
Både människor och ciklider är ju rätt krigiska av naturen så någon likhet borde det ju finnas mellan oss
Nån annan som har någon annan fundering i detta ämne.
Kommentar