kolfilter? Tacksam för snabba svar!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anna-karin
    Användare
    • August 2006
    • 51

    kolfilter? Tacksam för snabba svar!!!

    Hej hej!!

    Igår fick jag äntligen mitt Rio paket 240 L.... :-). Idag ska jag flytta över allt från det gamla akvariet....

    När jag monterat ihop filtersystemet blev jag dock lite fundersam....

    Överst i filterkammaren ligger ett sorts kolfilter, en "kudde" på ca 15x15 cm och ca 3 cm hög.

    Kollade lite produktinfo om Juwel filtret och det anger att denna "kudde" alltid ska ligga i kammaren och att den inte kommer att ändra vattenvärdena och inte ta bort de goda bakterierna utan att bara ta bort eventuella gifter och avfall. Vidare stog det att man ska byta kudden med ca 4 veckors intervaller, om man inte gör detta skulle de onyttiga avfallen som kolen har absorbetat fällas ut i vattnet igen, pågrund av att kolen tappar sin verkan.

    Mina frågor;

    1. Efter att ha läst om kol, bla på ciklid, var min uppfattning att kol använder man i stort sett bara efter medicineringar och eventuella föroreningar, inte hela tiden ????

    2. Min stora andra pump, fluval 4+, har fungerat alldeles utmärkt utan kol... Vad beror det på i jämförelsevis med juwel pumpen ???

    3. Man måste ju nästan förutsätta att juwel ger korrekt information men jag är ändå tveksam till kolen, kommer verkligen vatten kvalitén att förbli densamma, alltså att de goda bakterierna osv inte filtreras bort av kolen ???


    Jag skulle bli så himla tacksam för snabba svar då jag verkligen vill sätta igång så snart som möjligt, typ nyss, med uppstarten....

    Men vänliga hälsningar anna-karin
    En glad amatör vid namn Anna-Karin
  • Malawi Micke
    Användare
    • October 2006
    • 167

    #2
    Jag har aldrig använt mina kol påsar till mina pumpar.. Har både fluval och eheim. Förstår inte varför juwel skulle vara något undantag skippa du kolen det skulle jag ha gjort.. Men det är ju bara vad jag hade gjort
    Senast redigerad av Malawi Micke; 08 November 2007, 11:31.
    malawi 4 life

    Kommentar

    • Bilbo
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 1159

      #3
      Aktivt kol kan vara bra att använda om du tex vill filtrera bort mediciner efter medicinering eller om du vill ha bort färg (ex från mangroverötter) på vattnet. I övrigt behöver du inte använda aktivt kol.
      // Magnus Arvidsson

      Kommentar

      • Pejan
        Användare
        • May 2005
        • 204

        #4
        har 2 juwel rio och har aldrig använt kolfiltret. Med andra ord, strunta i det om du inte får problem. Se föregående inlägg.

        Hälsar

        Peter

        Kommentar

        • jannemannen
          Användare
          • July 2004
          • 306

          #5
          Jag skulle köra utan kolfilterpatronen. Klipp till en bit filtermatta och lägg dit istället ! Däremot kan det ju vara bra att spara kolfiltret för framtida bruk, om du exvis vill filtrera bort rester av mediciner typ... (precis som bilbo skrev)

          Mvh/Janne
          Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

          Kommentar

          • cf.akvarielagret
            Användare
            • April 2002
            • 5028

            #6
            Eller när det finns med i akvariet
            använd den men du behöver inte köpa fler,
            först är aktivt kol bra just aktivt dvs tar bort ganska många saker sedan efter ett par veckor har det en mycket stor bakterieyta vilket är bra
            men som sagt nästa gång köp en filtermatta i stället
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • April 2002
              • 5028

              #7
              Ursprungligen postat av jannemannen
              Jag skulle köra utan kolfilterpatronen. Klipp till en bit filtermatta och lägg dit istället ! Däremot kan det ju vara bra att spara kolfiltret för framtida bruk, om du exvis vill filtrera bort rester av mediciner typ... (precis som bilbo skrev)

              Mvh/Janne
              Om man medicinerar använder ingen kol längre det är något som står i gamla akvarieböcker, (finns det någon som kör kol efter medicin????)
              utan om det behövs byt vatten det är billigt
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • jannemannen
                Användare
                • July 2004
                • 306

                #8
                Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                Om man medicinerar använder ingen kol längre det är något som står i gamla akvarieböcker, (finns det någon som kör kol efter medicin????)
                utan om det behövs byt vatten det är billigt
                Jaha ! Det har jag fått lära mig nämligen ! Man lär sig något nytt varje dag !

                Mvh/Janne
                Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  #9
                  Jag har medicinerat med t ex Flagyl stundvis, men jag har aldrig* kört med kolfilter efteråt utan enbart gjort lite mer frekventa vattenbyten som sedan planat ut efter en vecka till normala vattenbyten en gång i veckan.

                  * Vad jag minns...

                  Däremot använder jag aktivt kol kanske 3-4 ggr per år för förebyggande och renande effekt, dock inte sammankopplat med en medicineringsperiod.
                  Senast redigerad av StefanL; 09 November 2007, 19:01.

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9122

                    #10
                    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                    Om man medicinerar använder ingen kol längre det är något som står i gamla akvarieböcker, (finns det någon som kör kol efter medicin????)
                    utan om det behövs byt vatten det är billigt
                    Förr, alltså på Hedenhöstiden, då jag var ung så bytte man inte vatten lika ofta så som man gör idag (eller påstår sig göra). Så därför användes aktivt kol ganska ofta. Kommer ihåg att jag köpte dunderpreparat på apoteket istället för att köpa i akvariebutiken och då gik det nog åt lite aktivt kol.

                    OT minns en del som köpte 5 paket aktivt kol och en växt. undrar vad de använde kolet till
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • cf.akvarielagret
                      Användare
                      • April 2002
                      • 5028

                      #11
                      Ursprungligen postat av Wilhelm
                      Förr, alltså på Hedenhöstiden, då jag var ung så bytte man inte vatten lika ofta så som man gör idag (eller påstår sig göra). Så därför användes aktivt kol ganska ofta. Kommer ihåg att jag köpte dunderpreparat på apoteket istället för att köpa i akvariebutiken och då gik det nog åt lite aktivt kol.

                      OT minns en del som köpte 5 paket aktivt kol och en växt. undrar vad de använde kolet till
                      Det är bara att öppna en gammal bok före (Kjell Fohrmans tid)
                      och det stod tex byt alldrig vatten för då dör fiskarna rätt
                      ett annat ex
                      använd alltid grov sand
                      filtrera matjord för att få bakterier (jättebra men ingen gör det)
                      fånga ditt foder se ovan
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • November 2005
                        • 3217

                        #12
                        Ursprungligen postat av Wilhelm
                        Förr, alltså på Hedenhöstiden, då jag var ung så bytte man inte vatten lika ofta så som man gör idag (eller påstår sig göra). Så därför användes aktivt kol ganska ofta. Kommer ihåg att jag köpte dunderpreparat på apoteket istället för att köpa i akvariebutiken och då gik det nog åt lite aktivt kol.

                        OT minns en del som köpte 5 paket aktivt kol och en växt. undrar vad de använde kolet till
                        Ja det känner jag också igen att det var en del som köpte en massa kol, men dom bakade tydligen också mycket, för att dom köpte en massa jäst också.
                        Har man blivit så gammalJanne

                        Kommentar

                        • pontus
                          Användare
                          • October 2003
                          • 514

                          #13
                          Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                          Det är bara att öppna en gammal bok före (Kjell Fohrmans tid)
                          och det stod tex byt alldrig vatten för då dör fiskarna rätt
                          ett annat ex
                          använd alltid grov sand
                          filtrera matjord för att få bakterier (jättebra men ingen gör det)
                          fånga ditt foder se ovan
                          ja så är det ju .... macken ses i morgon!!
                          Passenger on Planet Earth:
                          Pet.macro nsumbu
                          Pet.moshi ikola
                          Pet.Trewavasae
                          Pet.Bulu-Point "Red"
                          Pet.orthognathus tricolor mvuna
                          Pet.Longola
                          Tr.Ilangi
                          Tr.Muzi
                          Tr.Katonga
                          Neo.Leleupi

                          Kommentar

                          Arbetssätt...