Hjälp! Golvet knakar under karet!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ola.lindeberg
    Användare
    • October 2007
    • 180

Hjälp! Golvet knakar under karet!

Hej,

Har haft mitt 720l kar nu i en vecka. Det står på Lecablock 3+3+3.
    Golvet har börjat knaka med jämna mellanrum!

Vad ska man göra?
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9104

Har du ställt lecablocken över golvreglarna eller mellan dom?

Knakar golvet utan att nån rör sig i rummet? Har du kollat om akvariet fortfarande står i våg?

Där har du nåt att fundera över innan du somnar inatt!
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• ozric
      Användare
      • March 2004
      • 3187

Hehe, välkommen till klubben!

Skämtåsido, kanske en dubbel-limmad PFD-platta el vad det heter kan vara nåt, sån har jag. Golvet sviktarngt,men inte så det oroar. Uppe på fiskrummet törs jag inte bjuda in fler personer än två samtidigt. Men där har jag iaf siliconat golvlisterna!
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

Kommentar

• Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9104

Ursprungligen postat av ozric
        kanske en dubbel-limmad PFD-platta el vad det heter
        MDF kanske du menar?
        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

Ursprungligen postat av ola.lindeberg
          Hej,

Vad ska man göra?
          Jag skulle tappa ur lite vatten och börja undersöka vad som händer. Golvet kanske börjar ge sig... jag tycker det är bättre att vara på den säkra sidan ist för att hoppas på det bästa.
          http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• ozric
            Användare
            • March 2004
            • 3187

Ursprungligen postat av Wilhelm
            MDF kanske du menar?
            Just så hette det visst!
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

Kommentar

• Pejan
              Användare
              • May 2005
              • 204

Är du säker på att det är golvet som knakar? Golven klarar i regel mer än man tror. Har ett 400 liters akvarium som jag tidigare hade på lecablock och hörde "knakljud" efter att det stått ett tag. I mitt fall var det inte golvet, utan skivan mellan leca och akvariet. Hade valt en 27 mm stavlimmad furuskiva som släppte lite, lite i limningen och därav ljudet. Alltid läskigt med konstiga ljud och akvarier, så jag bytte till en akvariebänk istället.

Hälsar

Peter

Kommentar

• Johan F
                Användare
                • March 2006
                • 2439

Hej,

Vad ska man göra?
                Har det varit en sömnlös natt?

Töm ur akvariumet så mycket ni kan utan att fisken far illa och ta reda på varför golvet knakar.

Hur ser kontruktionen ut, vad är det för golv och hur är ställningen ordnad med lecablocken? Skiva, reglar, underlag etc?
                3000 liter med Tropheus
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                Tropheus sp. black Ikola
                Tropheus sp. black Caramba
                Tropheus red bishop Caramba
                Tropheus Moorii Kambwimba
                Tropheus Moorii Kapampa
                Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Malawi Micke
                  Användare
                  • October 2006
                  • 167

Har du ingen skiva mellan leccablock och golv?? Har du en rejäl skiva under så kan jag till 99,9% lova dig att det är lugnt.. Det fördelar ju ut vikten på väldigt stor yta. Men aldrig fel att kolla upp för att bli 100% säker!
                  malawi 4 life

Kommentar

• ola.lindeberg
                    Användare
                    • October 2007
                    • 180

Hej,

Sovit 3-4hinatt sen jobbat hela dagen ute

Det står på 9st lecablock som är fördelat på 3+3+3.

Karet står inte helt ivåg, gjorde det inte från början heller.

Kan det vara att Golvet "ställer" in sig efter den nya tyngden i rummet?
                    Har ingen MDF/furu platta mellan golv och leka. Tyckte inte att det skulle behövas då Lecan har rätt stor yta.

Det ända jag vet om golvet är att grunden är murad i leca och jag har Pergogolv(klickgolv)

Ingen aning om hur reglarna går här heller. Det knakade inatt när jag skulle sova. Då jag hörde det. Men inte lagt märke till någon ljud på en hel vecka innan ju?

Man vill ju helst slippa tömma det

Vågar man beställa fisk? Har varit på g länge och nu har jag bestämt mig men då börjar det klydda? Det är mesta dels malar så det dör inte av lite mindre vatten i karet...

Kommentar

• ola.lindeberg
                      Användare
                      • October 2007
                      • 180

Lyckades Öppnma upp ett litet källarfönster som går under golvet på rummet där karet står i.

Det är planker på ca 100*22mm som går jäms med karet. Mitt i rummet går det en likadan planka tvärs över. Dem sviktar rätt rejält!

Vetifan om det hjälper att lägga en platta under karet. Kan det vara så illa att det inte går att ha ett 720? Skulle varit mycket tråkigt!

Kommentar

• Pejan
                        Användare
                        • May 2005
                        • 204

Lyckades Öppnma upp ett litet källarfönster som går under golvet på rummet där karet står i.

Det är planker på ca 100*22mm som går jäms med karet. Mitt i rummet går det en likadan planka tvärs över. Dem sviktar rätt rejält!

Vetifan om det hjälper att lägga en platta under karet. Kan det vara så illa att det inte går att ha ett 720? Skulle varit mycket tråkigt!
                        Kan inte vara möjligt att dessa plankor utgör golvgrunden. Har svårt att tänka mig att man bygger med 22 mm virke. Hur ser konstruktionen ut?

Kommentar

• malawijanne
                          Banned
                          • November 2005
                          • 3216

.
                          Bor du i en lägenhet så får du väl prata med fastighetsägaren om du får staga upp golvet underifrån.
                          bor du i villa så kan du staga upp golvet underifrån.
                          Men den förklaringen du skrev om golvet det verkar inte vara så bra, visst måste finnas reglar som golvet är spikat på.
                          eller bor du i en fastighet som är byggd på 1800talet, då en del bara använde tjocka plankor utan reglar på en del golv.Janne

Kommentar

• ola.lindeberg
                            Användare
                            • October 2007
                            • 180

Bor i en villa med min förldrar.

Det är ett uterum som är byggt för hum.. 10år sedan kanske.

Jag har en kryphöjd på mellan 350 och 500mm under rummet. Ska tömma karet en bit sen bygga upp med lecka block och virke från marken till mitt golv. Så det inte blir någon fri yta mellan akvarium och marken.

Det borde göra susen!

Tömmer ju karet nu lite med. Måste hela svärdplantan vara under vatten för överleva? Har bara mossans 42L akvarium, där får dem inte plats i så...

Ångest!
                            Senast redigerad av ola.lindeberg; 08 November 2007, 18:02.

Kommentar

• Pejan
                              Användare
                              • May 2005
                              • 204

Bor i en villa med min förldrar.

Det är ett uterum som är byggt för hum.. 10år sedan kanske.

Jag har en kryphöjd på mellan 350 och 500mm under rummet. Ska tömma karet en bit sen bygga upp med lecka block och virke från marken till mitt golv. Så det inte blir någon fri yta mellan akvarium och marken.

Det borde göra susen!

Ångest!
                              Där ser man, kan förklara det lite svagare golvet. En fundering, tänk på att det kan finnas risk för tjälskott. Risken med detta är att marken trycker upp lecablocken mot golvet. Jag kanske är överdrivet nojjig och antar också att risken för detta kanske är liten med tanke på att det är ett uterum i anslutning till huset.

Kommentar

Arbetssätt...