växter till diskuskar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hedstrom
    Användare
    • December 2006
    • 51

växter till diskuskar

jag har kollat runt lite efter växter och nu funderar jag på att ha följande:

jättevallisneria
    amerikansk stor vallesneria
    paniculatus svärdplanta
    siamesisk hygrophila
    undulatcryptocoryne
    indisk hygrophila
    vattenspikblad
    vanlig vattenormbunke

nu till frågorna:
    1. tror ni att dessa växter är lämpliga, erfarenheter?

kommer köra ett 530 liters kar med pmdd.

2. ska jag plantera alla frånbörjan? eller kommer de att kväva varandra när de vill växa samtidigt?

3. jag hade tänkt köra pmdd samt easy life, ska jag ha i det efter första vattenbytet och samtidigt?
  • Gäst

Hej!

Hej!
    Amazonassvärdplanta går bra samt vallisneria,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• MagArne
      Användare
      • December 2006
      • 263

Vet inte om det bara är en myt men vattenberedningsmedel t.ex EasyLife sägas ju neautralisera kemikalier och tungmetaller. Växtgödning innehåller ju bl.a järn, zink, koppar magnesium m.m så det kan vara smart att låta vattenberedningsmedlet verka ett par timmar innan man häller i gödningen.

Javaormbunke är en favorit hos mig då den har klarat sig bäst ifrån att få alger på sig. Förökar sig genom att små bäbisplantor växer ut på fullvuxna blad. Behöver inte överdrivet mycket ljus heller.

Hur stark belysning har du till ditt akvarium?

Du kan plantera alla växter samtidigt om du känner för det. Det har ingen betydelse. PMDD låter som ett bra val och kör med rekomenderad dosering. Mer tror jag inte du behöver om du inte tillför extra koldioxid och har väldigt stark belysning.
      Senast redigerad av MagArne; 07 November 2007, 13:46.

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Om växterna är lämpliga eller inte beror (i detta fallet) på temperaturen i karet. De flesta växter trivs inte i längden med de höga temperaturer man har i discus-akvarier. Som en kompromiss mellan växternas och fiskarnas krav kan man lägga sig på 28 grader. Växter som jag vet funkar i lång tid i sådana temperaturer är t ex javaormbunke, javamossa och Crinum calamistratum. Du kan mycket väl testa de andra växterna också, men var förberedd på att de kan tyna bort. Bara några synpunkter.

Hilsen,

P
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...