Borra eller inte borra det är frågan!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malawi Micke
    Användare
    • October 2006
    • 167

Borra eller inte borra det är frågan!

Nu står jag i start-groparna för att börja inreda den nya baljan med btn moduler.
    Valde först och främst att gå ner till ett 720 istället för ett 1125 kar.
    Måste försöka hålla mig på god kant med frugan oxå..

Nu till frågan när jag limmar modulerna i karet behöver jag borra små hål eller nått i modulerna så dom vattenfylls tänker mest på dom jag ska ha på botten om det är stor lyftkraft i dom samma dom på bakglaset. Vill ju gärna inte att nån modul ska släppa nån dag och förstöra täckglas och sådant.

Mycket tacksam för råd om detta..
    Ha det gott!!
    malawi 4 life
  • Styrsö
    Användare
    • November 2004
    • 343

Lyftkraften ingen fara. Vattentrycket håller dem på plats om det är tätt mot glaset. Däremot kan du fundera på om det bara läcker in ytterst lite så får du stillastående vatten och det är aldrig kul, därför kan det vara bättre att ventirlera dem.

Kommentar

• Malawi Micke
      Användare
      • October 2006
      • 167

Ursprungligen postat av Styrsö
      Lyftkraften ingen fara. Vattentrycket håller dem på plats om det är tätt mot glaset. Däremot kan du fundera på om det bara läcker in ytterst lite så får du stillastående vatten och det är aldrig kul, därför kan det vara bättre att ventirlera dem.
      Ventilera dom?? menar du borra några hål här och där i dom eller??
      Har lite hjärnsläpp för tillfället är nybliven pappa (mycket lite sömn) och att försöka hålla igång hjärnan mellan varven är nästan som att försöka tända en eld under ytan i en sjö.. hehe
      Senast redigerad av Malawi Micke; 06 November 2007, 19:48.
      malawi 4 life

Kommentar

• Thor
        Användare
        • January 2007
        • 106

Ursprungligen postat av Malawi Micke
        Ventilera dom?? menar du borra några hål här och där i dom eller??
        Har lite hjärnsläpp för tillfället är nybliven pappa (mycket lite sömn) och att försöka hålla igång hjärnan mellan varven är nästan som att försöka tända en eld under ytan i en sjö.. hehe
        japp här o där ta även en på högsta punkten så all luft sipprar ur
        men det hålet kan ju göras med minsta borr kommer ju inte synas då

Kommentar

• LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

Du behöver inte borra dom.
          Skippa helt enkelt att cilicona 1cm överst o underst
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Cichlidaholic
            Användare
            • June 2005
            • 1103

Ursprungligen postat av LN
            Precis o de läcker som såll ialf =P Därimot är det nog bra om du kollar så de sitter för de har en enorm lyftkraft i början innan all luft krypit ut.
            4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

Min Hemsida
            Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

På min Zoon
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

Kommentar

• Malawi Micke
              Användare
              • October 2006
              • 167

Okej!! Det finns alltså alltid en liten risk för olycka innan all luft mellan glas och modul sipprat ut att modulen kan släppa av enbart lyftkraft och dålig limning då..

Hur mycket silicon ska man köpa på då en sträng runt om på hela modulen eller behöver man även en sväng runt om när den sitter mot glaset??
              malawi 4 life

Kommentar

• Malawi Micke
                Användare
                • October 2006
                • 167

Hur löser man detta med dom modulerna jag ska limma på botten??
                Där ligger ju luften högst upp då måste jag väl borra eller perforera på något sätt för att få ut luftenannars blir det väl en ficka med luft (lyftkraft) där?

Föresten hur går det med ditt eget bygge LN? Helt klart avis på ett sådant projekt..
                malawi 4 life

Kommentar

• LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

Bottenmodulen limmar du inte mot botten utan du fyller modulen med singel och limmar på en 6mm glasruta. Låt torka i ett par dar, då har du fixat dig en flyttbar bottensten.
                  Jo förresten glöm inte att limma dit ett 10 tal siliconpluttar( små gummifötter helt enkelt) på glaset så att du inte får problem med glas mot bottenglaset.

Jo då bygget går frammåt. Gjutningen gjordes i fredags o ja har fått upp regelverket. Men takstolarna kommer inte förrän V47.

Kommentar

• Jarnis
                    Användare
                    • November 2005
                    • 415

Bottenmodulen limmar du inte mot botten utan du fyller modulen med singel och limmar på en 6mm glasruta. Låt torka i ett par dar, då har du fixat dig en flyttbar bottensten.
                    Jo förresten glöm inte att limma dit ett 10 tal siliconpluttar( små gummifötter helt enkelt) på glaset så att du inte får problem med glas mot bottenglaset.
                    Grymt smart, sådana tips förgyller helt klart forumet. Själv hade jag nog dunkat dit den direkt i botten och stått där med stjärngosse-mössan efteråt
                    Micke

Kommentar

• Malawi Micke
                      Användare
                      • October 2006
                      • 167

[QUOTE=LN;707971]Bottenmodulen limmar du inte mot botten utan du fyller modulen med singel och limmar på en 6mm glasruta. Låt torka i ett par dar, då har du fixat dig en flyttbar bottensten.

Super bra tips... Tack för det..
                      malawi 4 life

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

Om man inte vill ha stenen flyttbar utan limma den på botten så rekommenderar jag definitivt att du borrar några småhål på de högsta punkterna eftersom lyftkraften är mycket stor.
                        Det lilla vatten som sipprar ut och in genom hålen spelar ingen roll för vattenkvalitén.

Kommentar

• Malawi Micke
                          Användare
                          • October 2006
                          • 167

Okej.. Då börjar jag få lite klarhet i det hela..
                          Åket till kent i nol och hämtar karet i eftermiddag & modulerna har jag haft hemma några dagar så nu är jag sugen på att börja bygga...
                          malawi 4 life

Kommentar

• Malawi Micke
                            Användare
                            • October 2006
                            • 167

Japp.. Nu är det nya karet hemma.. Det blev en ny ljusramp lysrör filtermattor och ett gäng nya malawisar oxå... Hehe svårt att besöka kent i nol utan att spenderar brallorna är på...
                            malawi 4 life

Kommentar

• LN
                              Användare
                              • December 2004
                              • 4744

Då är det dax att börja plåta MalawiMicke o lägga in här, så att vi får se hur det blev

Kommentar

Arbetssätt...