Frigolitbakgrund- cement/husfix

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pantani
    Användare
    • October 2006
    • 14

    Frigolitbakgrund- cement/husfix

    Min frigolitskapelse börjar nå sin slutgiltiga skepnad och det är dags att börja tänka på hur jag ska ytbehandla den.

    Jag trodde att cement var det som gällde, men det är tydligen många som använder husfix istället. Varför? Jag är starkt skeptiskt till det då cascos husfix innehåller upp till 30 procent kalciumaluminat (aluminatcement), och detta ämne släpper tydligen ifrån sig fria aluminiumjoner när det är i kontakt med vatten. Och vid medicinska försök med ämnet har det visat sig att det som protesmaterial i försöksdjur bryts ner upp till 60% på ett år.

    Det kanske inte är samma sak när det är i blandning med cement och ett akvarium är väl heller inte knappast samma miljö som inuti en organism, men med tanke på hur nästan hysteriskt försiktiga akvarister är med att stoppa ner saker i sina kar som kan förgifta firrarna så...

    Har jag någon anledning att överväga husfix istället tycker ni, eller räcker cement gott och väl?
  • Gäst

    #2
    Hej Pantani, roligt att du jobbar med friggo!
    Om du är orolig för att ämnet skall ge ifrån sig skadliga ämnen bör du överväga att lacka bakgrunden. Alla lackar dock inte sina bakgrunder, framförallt inte de som bygger i cement. Att härdad cement avger skadliga/farliga ämnen tror jag inte även om man tycks se en (liten) ph-höjande effekt (vilket inte behöver vara "farligt"). Fördelen med en olackad yta är dels att det blir billigare (lacken är klart det dyraste ang. bakgrundsbyggande rent proportionellt) samt att alger lättare får fäste och snabbare ger bakgrunden ett naturligare uttryck.

    När det gäller cascos husfix känner jag inte till att ngn har klagat på bieffekter såsom förgiftningssymptom men å andra sidan brukar husfixbakgrunder i regel lackas. Om lackandet beror på giftighet i materialet vet jag inte (aldrig ens reflekterat över...) eftersom lacken ochså förstärker och impregnerar eventuell målning och förlänger bakgrundens livslängd.
    Då kan inte heller några "joner" från fixet komma i kontakt med vattnet...

    Att folk ofta väljer just husfix tror jag dock beror på att det faktiskt med tiden har visat sig vara komplikationsfritt och lättarbetat. Dessutom "känns" det mer "hobbymässigt". I enorma kar tycker jag mig ha sett en övervikt av cement.

    Sen är det klart att man inte måste vara beroende av just husfix som ett alternativ till cement. Själv har jag i "nödfall" använt mig av Tremco kakelfix som är plastförstärkt och inte krymper. Den används bla till simbassänger. Men som sagt, jag lackar och kan lugnt jobba med nästan vilket ämne som helst så länge jag vet att det blir perfekt tätt (och att lacken själv inte påverkas av bruket såklart).

    Så mitt svar blir att vill du inte måla/lacka så funkar cement utan direkt anledning till oro. Vill du använda husfix så lacka eller avstå på egen risk om du tror att det är farligt. Kanske kan ngn som gjort en bakgrund med husfix utan att lacka informera dig om eventuella problem?

    Mvh/Andreas.

    Kommentar

    • Pantani
      Användare
      • October 2006
      • 14

      #3
      Okej, det gör det lite klarare och iochmed att jag tänker köra olackat så blir det cement. Jag var faktiskt förbi den lokala järnaffären idag, men fick med mig fel grejer därifrån, jag fick med mig serpo 222 vilket är puts och murbruk med 35/65/550 viktdelar kalk/cement/sand istället. Vad säger ni mer murbrukskunniga? Jag är sugen på att åka och byta imorgon, men det kanske funkar lika bra?

      Kommentar

      Arbetssätt...