kol eller kalksten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin86
    Användare
    • November 2007
    • 24

    kol eller kalksten?

    Tänkte dra igång ett malawikar. Går och funderar om jag ska bygga grottor av kol o skiffer eller kalksten? någon som har förslag, för och nackdelar?
    pris per kg?
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

    #2
    Hej och välkommen till forumet!
    Det absolut snyggaste är sten som du hittat ute i naturen (eller så lik som möjligt i affären). Skiffer, Kol och kalkstenar är inte så jättenaturligt i Malawisjön. Vad du vill efterlikna vet inte jag men jag kan bara ge dig rådet att köpa en sten av varje och sedan ha dessa liggande i karet ett tag för att sedan bestämma dig för en sort.

    Kalkstenen är dock bra för vattenvärdena i ett malawikar.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • mek
      Användare
      • January 2005
      • 540

      #3
      Jag har testat med kalksten tidigare. Tyckte inte att det var i min smak (blev dessutom "missfärgade" av alger), så jag bytte till 90% kolsten (med svart sand och lite gröna växter). Klockrent!

      Enligt min åsikt så är det viktigaste inte att efterlikna fiskarnas naturliga miljö (den kommer du ändå inte i närheten av). Bäst är att forma en miljö som du tycker är snygg och som fiskarna verkar trivas i. Så, kolla runt på zoobutiker och "brainstorma". Lycka till.

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

        #4
        Välkommen Robin86 =) nu e ni 2 =)=)

        Ställ dig frågan, ska jag ha ett snyggt akvarium som "vanliga" också tycker är snyggt eller vill du ha ett akvarium som påminner om del av malawisjön.
        Sedan beror det lite på vad för typ av arter du tänkte ha, tycker jag
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        Arbetssätt...