Troffetråden 2007 - del2
Kollaps
X
-
-
Jag har alltid haft Synodontis multipunctatus med mina fiskar Nu har jag 5st med mina Frontosor. När mina Ilangi skall flytta till en större burk kommer dom få sälskap av Synodontis petricola. Har man ett akvarium med mycket sten är dom perfekta som "dammsugare" dom letar upp alla matrester. Nackdelen är att dom alltid lägger sig i när fiskarna leker och lägger sina egna ägg framför honan. Vill man inte ha mal ungar så kör man bara med hanar av malarna.
// PeterKommentar
-
Både och...men på senare tid..beroende på art...så brukar jag tömma dom. Det är oftast efter att de gått en eller två ruvningar hela vägen ut. Brukar aldrig tömma en hona när hon får sin första kull..såvida det inte är inköpta fiskar som med stor sannolikhet redan lekt. Jag har oftast skaffat ungdjur av de fiskar jag haft. Endast några enstaka gånger har jag skaffat VF eller odlade i könsmogen storlek/ålder och då har jag tömt honorna direkt om jag önskat spara yngel.Kommentar
-
Är det någon som vet ifall det finns olika sorters Kachese? För ibland ser man benämningen red Kachese.To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!Kommentar
-
Inget störande
Har själva en grupp vf Tropheus "sumbo" i ett 450 kar. I samma kar har jag ett par av Synodontis petricola.. Har inte märkt att dessa skulle påverka troffarnas lek negativt.. Har även 1 calvus par och 6st regani kipili i samma kar och har inte haft någon minskning av leken sedan dessa kom ner i burken.... Min erfaren het e att troffehanen inte låter något stoppa hans lek, tar kanske lite längre tid då han jagar bort allt som kommer dit under leken,,,
-Men vem fasiken jagar inte bort andra hanar när man lekerPetrochromis is da shit8)8)Kommentar
-
Jag tycker inte att petricolan är som multipunktatusen är. Multin är ju galen i sitt letande och sökande efter en fisk som skall leka. honan söker konstant näst intill. hanen är som ett släp och simmar i honans kölvatten och bara väntar på rätt tillfälle och när det ges så simmar han fram och låser fast honan med bakkroppen och de fiskar som leker biter på multipunktatus honan och då släpper hon sitt romkorn samtidigt tar den lekande fisken upp multipunktatus honans romkorn i munnen för hon tror det är hennes egna. När detta inträffat släpper hannen honan som fått en del bett och sprutar samtidigt ut en del säd och romkornet blir befruktat. Efter detta simmade de jag hade ett varv i karet med hanen i släp efter honan och kom upp till det lekande paret och allt upprepades.
Pericolan sprider sin rom i bland rötter eller bara direkt på botten och de är mer som en normal mal i sitt beteende därför tycker jag att det är en mer lämpad fisk i ett troffe kar då de äter upp matrester som troffarna inte hittar och de är bra renhållningsarbetare.
Och varför inte även ha hästnosar!? De är ju så himla coola o kolla på.Kommentar
-
Danne;Mitt svar är nog mer syftat från min Kiriza-grupp än Tropheus generellt. Men så tenderar sp. Black också leka mer än vad som är nyttigt för dem. Min erfarenhet av Moliro och min förra Nkonde-grupp tex hade inte samma problematik ang ätandet under ruvningen,de vräkte i sig.Räkmix fick de endast då. Tror också om de e vana att äta under ruvningen och byter från mjuk mix till hårda pellets så förstörs äggen/larverna alt. äts upp. Inte säker på det men jag tycker mig märka att det är så. Vissa tycker jag även tenderar att bli "matmissbrukare" om de ges pellets ist för nåt som fyller ut dem mer, tex m mix. (Räkmix=fylld mage/buk under längre tid= bra). Dessa " matfixerade" pellets-troffar TYCKS bli sämre på att ruva också,inbillar jag mig.
Kul å höra om andras erfarenheter kring detta...
Matar nästan uteslutande med NLS 1mm Thera A med mycket gott resultat.
Vid de 2 första tuggen fortsatte jag med NLS och honorna behöll larverna utan några missöden hela tiden.
Vid tugg 3 och 4 fortsatte jag som vanligt med NLS men då svaldes båda tuggen efter endast några dagar. Mitt teori är att troffarna tycker så mycket om NLS att tugget svaldes av bara farten.
Därefter har jag vid de nästa tuggen matat endast med räkmix i 14 dagar för att sedan åter ge NLS i små mägnder tillsammans med räkmix resten av ruvningstiden. Tuggande honor brukar småäta under hela tiden. Ungefär på 25-e dagen efter lek håvar jag upp honan ur stora karet så att hon får släppa ut ynglen själv eller med lite hjälp i en plastburk.
Honorna är då i mycket fin kondition eftersom de gått kvar i gruppen samt småätit hela tiden.
Har efter att jag ändrade matrutine enl ovan inte tappat något tugg än.
Så gör jag och det har funkat kanonbra.
Mvh Göranhttp://www.skovdeaf.se/
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
http://www.skovdefagelklubb.se/Kommentar
-
S petricola och troffar
Tveka inte att skaffa S petricola som sällskap till dina troffar de samsas kanonbra.
Har själv 7 vuxna petricolor + ett yngel som de överraskade mig med i somras tillsammans med 40 troffar i ett 600L.
Några störningar i troffelekar har inte jag uppmärksammat att de ställt till med.
Har de bara lite grottor och stenar att simma bland så är de nöjda. De äter samma mat som mina troffar NLS pellets och räkmix sida vid sida .
Mina petricolor leker reglebundet genom att sprida sina romkorn bland stenar och växter. Enl en Dansk sida lär de kunna sprida ca 800 romkorn under en lek som sedan kläcks efter 24 tim.
Mvh Göranhttp://www.skovdeaf.se/
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
http://www.skovdefagelklubb.se/Kommentar
-
stämmer ganska bra med min setup som visserligen inte är en troffe-grupp men en m.auratus grupp (typ likadant) med telmatochchromis brichardi och gökmalar (några år sen), Allt fungerade perfekt,lek,trivsel och "harmoni"...gökmalar är fortfarande en test för min del (dom flesta är tuffa-minst sagt)Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Låter ju bra att dom inte är så farliga på att störa vid lek. Men hur farliga är dom på att plocka yngel då?Kommentar
-
Jag är osäker men jag tror inte de (petricolan) föredrar yngel om det bjuds annat gott. De verkar söka föda med luktsinnet till 100% och yngel luktar nog inte godare än vuxen fisk, tänker jag. Multipunktatus har jag sett käka småyngel dock.
Alternativ till Petricola är Polli och Dhonti som har ett snarlikt beteende."Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
Jag är osäker men jag tror inte de (petricolan) föredrar yngel om det bjuds annat gott. De verkar söka föda med luktsinnet till 100% och yngel luktar nog inte godare än vuxen fisk, tänker jag. Multipunktatus har jag sett käka småyngel dock.
Alternativ till Petricola är Polli och Dhonti som har ett snarlikt beteende.Kommentar
-
En liten nackdel dock... -Maten! Jag hade odlade Petricolor i Kir-burken förut,allt gick skitbra,de gavs samma mat och troffarna fick ofta smågodis utsprutat i burken ,om man säger så.Dessa sålde jag men ångrade mig så jag köpte på mig 5 st XL (10-12 cm) men nu vete f-n om de får tillräckligt med mat!? Tycker de blivit taniga.Har testat att köra i NLS-pellets under natten men det verkar troffarna äta i sömnen (jo det e sant!!). Just nu matar jag mer åt gången men bara varannnan dag m mix samt lite NLS så jag e säker på att malarna får i sig. Tror inte att vuxna klarar sig på sånt som Troffarna "spiller" i burken."Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
NLS har inte någon större variant av sina pellets som kanske är lite största laget för tropharna men som malarna klarar?
Kanske funkar att släppa ner frusen mix om nu inte malarna funderar allt för sega bör dom ju hinna fram och ta ganska mycket.Senast redigerad av Danne_K; 14 December 2007, 15:40.Kommentar
-
Testat m 5 mm NLS också men de e inte stora nog för troffarna (däremot för kraftfulla). Vad man kan göra är ju att kavla upp ärmarna,ge en näve finhackad fryst mix och "slänga" in i grottan/röret där malarna håller till.Då får malarna isig tillräckligt samt troffarna frossar på det som de får tag på. Lite tricky mao."Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
Kommentar