Intressant iakttagelse Ozric. Det ställer ju tesen om att variera fodret lite på kant.
Troffetråden 2007 - del2
Kollaps
X
-
-
Danne;Mitt svar är nog mer syftat från min Kiriza-grupp än Tropheus generellt. Men så tenderar sp. Black också leka mer än vad som är nyttigt för dem. Min erfarenhet av Moliro och min förra Nkonde-grupp tex hade inte samma problematik ang ätandet under ruvningen,de vräkte i sig.Räkmix fick de endast då. Tror också om de e vana att äta under ruvningen och byter från mjuk mix till hårda pellets så förstörs äggen/larverna alt. äts upp. Inte säker på det men jag tycker mig märka att det är så. Vissa tycker jag även tenderar att bli "matmissbrukare" om de ges pellets ist för nåt som fyller ut dem mer, tex m mix. (Räkmix=fylld mage/buk under längre tid= bra). Dessa " matfixerade" pellets-troffar TYCKS bli sämre på att ruva också,inbillar jag mig.
Kul å höra om andras erfarenheter kring detta...Kommentar
-
Snygga bilder tezz och stiffe.
Intressant samansättnig av fiskar i dubbe tanken hur funkar det får du några yngel som klarar sig där?
Kom igen nu alla mer bilder. skippa nu den konstiga diskutionen troffar vs guldfiskar alla fiskar har väll sina problem och detta måste vara en av dom mest konstiga jämförelser man kan göra
Så vi får se när jag får lekmogna honor
Men det är nog ingen risk att frontosorna äter upp yngeln prövade nämligen med att släppa i några guppy till dom
Två veckor senare fick jag håva upp dom igen så mycket rovfisk instingt har dom ej kvarKommentar
-
LOL där ser man hur mycke naturligt beteende de har kvar... kanske det försvinner iom att de aldrig behöver bli riktigt hungriga utan får mat serverad hela tiden. Men för din det va det ju bara bra att de inte äter upp de mindre fiskarna så då är det ju bara ett plus.Kommentar
-
Nu är det bestämt jag gör om mitt 720-SAkar till troffekar. Men det blir först till våren sommaren. Och då blir det en grupp med Kachese och hästnosar.To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!Kommentar
-
Kommentar
-
Mycket bra val, men jag ska ge dig ett litet tips om du inte vill gå in på hästnosar och det är att ha Synodontis petricola tillsammans med troffarna. Blev mycket imponerad av Göran Åstebro´s troffekar som han har hemma med Tropheus Kambwimba och Synodontis petricola. Hur gött som helst...Kommentar
-
Kommentar
-
Jag köpte en grupp med bara vuxna hanar ändå skulle personen jag köpt dom av köpt dom av en som odlat på dom
Så vi får se när jag får lekmogna honor
Men det är nog ingen risk att frontosorna äter upp yngeln prövade nämligen med att släppa i några guppy till dom
Två veckor senare fick jag håva upp dom igen så mycket rovfisk instingt har dom ej kvarKommentar
-
Ja även om jag redan har ett troffekar så blir man sugen på fler. Och nästa år skall vi få bättre vatten eftersom de skall ta grundvatten från Ljungby. Synodontisar har jag haft förut men jag tycker de stör troffarna. Finns det flera varianter av Kachese?To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!Kommentar
-
Mycket bra val, men jag ska ge dig ett litet tips om du inte vill gå in på hästnosar och det är att ha Synodontis petricola tillsammans med troffarna. Blev mycket imponerad av Göran Åstebro´s troffekar som han har hemma med Tropheus Kambwimba och Synodontis petricola. Hur gött som helst...Kommentar
-
Du svarade på min fråga innan jag han ställa denKommentar
-
Kommentar
-
-
Jag har inte haft dessa än själv, men när jag var hos Göran så talade han enbart gott om dom så dessa kommer in i mitt 720L där jag ska ha Malawi.Kommentar
Kommentar