Troffetråden 2007 - del2

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tezz
    Användare
    • February 2006
    • 1069

Lite bilder på mitt dubbe kar

Kommentar

• ozric
      Användare
      • March 2004
      • 3187

Ursprungligen postat av Robbe
      Med alla dina gömställen så finns det nog ingen hona som känner sig stressad av att inte hitta nånnstans att spotta yngel
      Precis,där har de tom ro nog att valla dem skulle jag tro...
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

Kommentar

• tezz
        Användare
        • February 2006
        • 1069

[
        Ska även tillägga att karen är helt identiska, pumphuvuden och filtermattor likaså t om inredningen är likadana[/QUOTE]Dålig fantasi eller

Kommentar

• malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3217

Ursprungligen postat av Wilhelm
          Du har så rätt Danne! Jag tycker att det är synd om fiskarna och stressade blir de oxå. Jag tömde en cyps hona en gång och kommer aldrig mer tömma en hona.
          Hon blev så stressad av mitt ingrepp, så att hon dog dagen efter.

Låt livet ha sin gång i akvarierna oxå!
          Ja alla är vi barn i början Wilhelm.
          Så om du ska börja öva på att tömma honor,då ska du inte börja med cyprisar, för att dom är grymt stresskänsliga, men det är inte troffar.
          Men det visste du säkert innan.Janne

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Ursprungligen postat av Malawe
            Det har jag inga som helst problem med att hålla med om Wilhelm. Som sagt..ger man fiskarna rätt förutsättningar så leker i stort sett varenda ciklid.

Men att det skulle vara lika lätt som med Guldfisk tycker jag låter som en överdrift. Skulle inte tro att Guldfisk är speciellt kräsna för att trivas och yngla av sig medans om du stoppade Tropheus i samma kar så skulle de kanske inte alls leka då de behöver speciella kriterier uppfyllda innan de trivs och leker av sig. Guldfisk kan väl i stort sett trivas i vilken temp, pH och hårdhet som helst medans Tropheus knappast gör det. När du har en fiskart som är betydligt mer härdad än den andre så ställer jag mig frågan till om de verkligen är lika lättlekta eller t o m så skulle Tropheus vara lättare. Men...om man ger båda rätt förutsättningar så kanske det är så lätt som en del påstår.

Det är bara att gratulera de som fått uppleva enkelheten med att hålla och odla Tropheus. Jag avundas den skickligheten...eller...när det nu är så lätt...kanske det mer handlar om tur än skicklighet?
            Hej

Nu orkar jag inte lasa allt som skrivits i traden, men att halla fisk och odla fisk ar inte samma sak. Skulle gissa att troffar glatt leker i vilket vatten som helst med vilken mat som helst, men att de knappast lever lange i det pga av sekundara problem som infektioner och magproblem. Jag kanner manga som kopt ett gang troffar. Hur nojda som helst rapporterar de om forsta leken, men sedan slar de ihjal varandra och yngken dor i sot.

Jag hade tre guldfiskar i Hull. De beter sig som varsta cikliderna pa kvallarna och flanger runt och spanner sig. Hanarna utvecklade lektuberkler (lekvartor). Jag sag aldrig yngel. Hade jag anstrangt mig lite sa hade jag forstas fatt yngel. Hade de varit ciklider sa hade jag garanterat fatt yngel. Att Anreas odlar dem i en 10 kubiks utedamm sager val ingenting om hur latta de ar. Sa kan man till och med odla de mest svarodlade bland cikliderna: madagaskarciklider.

Att saga att ger man ciklider ratt forutsattning sa leker de ar lite intetsagande. Det finns massor av svarodlade ciklider pga. att det det kan vara valdigt svart att ge ratt forutsattningar.

Ett tramsigt ickeciklidexempel: Sandstubb ar hittills omojliga att odla. Man kan inte foda upp ynglen. Ska jag tramsa lite sa kan jag saga att de ar jattelatta: Ta en hane, tillstatt en hona, lat hanen ta hand om ynglen. Nar ynglen klackts sa satter du ut dem i en ocean pa minst femtielva miljarder kubik. Nar det pelagiska stadiet ar over sa bottenfaller de och ater glatt vad du ger dem. Jattelatt!

Igen: Att odla och att halla ar inte samma sak.
            Senast redigerad av Ola Svensson; 13 December 2007, 11:33.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Ja men ska man diskutera odling utan att plocka med hållningen så är det ju en värdelös diskussion för då får ju vem som helst lek. Att fiskarna dör veckan efter är väl knappast meriterande.

Det som skrivits här är ju att Tropheus är så himla lätt att odla, men efter en stund kryper det ju fram att det krävs en del förberedelser för att man ska lyckas...saker som kanske inte alltid är uppenbart för alla akvarister. Då har helt plötsligt hållningen av Tropheus kommit in i bilden för att det ska vara så enkelt som det sägs...

Nej..ALLA ciklider leker om man ger dom bra förutsättningar...förr eller senare som Cutekid uttryckte det.

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Ett tramsigt ickeciklidexempel: Sandstubb ar hittills omojliga att odla. Man kan inte foda upp ynglen. Ska jag tramsa lite sa kan jag saga att de ar jattelatta: Ta en hane, tillstatt en hona, lat hanen ta hand om ynglen. Nar ynglen klackts sa satter du ut dem i en ocean pa minst femtielva miljarder kubik. Nar det pelagiska stadiet ar over sa bottenfaller de och ater glatt vad du ger dem. Jattelatt!
                Den var bra och den tänker jag inte ens utmana...haha...

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Ja men ska man diskutera odling utan att plocka med hållningen så är det ju en värdelös diskussion för då får ju vem som helst lek. Att fiskarna dör veckan efter är väl knappast meriterande.
                  Jag tycker att det ar MYCKET viktigt att skilja dessa at sarskilt om det ena ar latt och det andra svart. Annars forstar ju inte en nyborjare som lyckas odla sin fisk inte vad som ar fel. Typ "jag odlar fisken, da kan jag ju inte gora nagot fel och det ar ett mysterium varfor de dor".

For att ta ett exempel som jag kan battre: Benitochromis och Chromidotilapia ar extremt lattodlade men relativt svara att halla en langre tid da hanen har ihjal honan och de deppar ihop och dor om de blir dominerade. Ett annat exempel (ej ciklid): Procatopus aberans. Svinlatta att odla (Hona + hane + leksubstrat (t ex roret man far med innefiltret) = yngel). Men de vuxna kor nosen i inredningen och far svamp och dor. Jag skulle vilja halla dessa i stora grupper i vastafrikakar men det ar hopplost. Hos mig dor vuxna djur inom ett halvar aven i stora akvarier >500L).
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Nej..ALLA ciklider leker om man ger dom bra förutsättningar...förr eller senare som Cutekid uttryckte det.
                    Du svarade nog pa ett inlagg som jag nu raderat (offulstandigt "dubbelinlagg" delar av forrforra) dar allt jag skrev inte stod med sa jag saxar detta ur mitt "riktiga" inlagg":

Att saga att ger man ciklider ratt forutsattning sa leker de ar lite intetsagande. Det finns massor av svarodlade ciklider pga. att det det kan vara valdigt svart att ge ratt forutsattningar.
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

Nja..det var inget svar på det du skrivit Ola utan mer en reflektion till om man ger alla ciklider så ultimat förhållande som möjligt så leker nog de flesta förr eller senare. Att det finns en del arter som är i det närmaste omöjliga att få till lek vet jag om, men det jag skrev var en generalisering i klass med den som Lars och Calle (Cutekid) gjort om enkelheten i att odla Tropheus. Inom Tropheus släktet finns det också en del arter som är svårare än andra...åtminstone räknas de som det i odlarkretsar efter odlares egna erfarenheter.

Kommentar

• tezz
                        Användare
                        • February 2006
                        • 1069

Nja..det var inget svar på det du skrivit Ola utan mer en reflektion till om man ger alla ciklider så ultimat förhållande som möjligt så leker nog de flesta förr eller senare. Att det finns en del arter som är i det närmaste omöjliga att få till lek vet jag om, men det jag skrev var en generalisering i klass med den som Lars och Calle (Cutekid) gjort om enkelheten i att odla Tropheus. Inom Tropheus släktet finns det också en del arter som är svårare än andra...åtminstone räknas de som det i odlarkretsar efter odlares egna erfarenheter.
                        Att hålla tropheus kan vara svårt när man vill ha inredning i karet men odlar man har man ju ingen inredning samt att man överbefolkar karet
                        Man ser alltså till att det ej kan bli bråk och håller sig till samma foder vad är svårt med det

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

Ursprungligen postat av tezz
                          Att hålla tropheus kan vara svårt när man vill ha inredning i karet men odlar man har man ju ingen inredning samt att man överbefolkar karet
                          Man ser alltså till att det ej kan bli bråk och håller sig till samma foder vad är svårt med det
                          Ja säg det...det verkar ju vara riktig snurr på sakerna hos en del då det är lätt som en plätt att odla Tropheus.

Jag har som sagt inte odlat Tropheus i den benämningen men känner en del odlare som inte tycker det är det enklaste i världen om jag ska uttrycka det så. Sedan leker en del arter av Tropheus sämre än andra...t ex Ilangi/Kachese i förhållande mot vad t ex Ikola/Pemba gör.

Jag orkar faktiskt inte tjata om det här längre men de som anser att det är lätt att odla Tropheus är ju bara att gratulera.

Kommentar

• Danne_K
                            Användare
                            • February 2006
                            • 777

Ursprungligen postat av ozric
                            Jag förespråkar tömning av tropheus i den mån man vill ha en optimal start på ynglen samt om man är rädd om honan. En ruvande hona som lever energisnålt och äter minimalt eller ingenting,särskilt sista veckan/veckorna av ruvningen, har inte råd att slösa energin på att hävda sig mot övriga i guppen. Dessutom stressas de om de inte tillåts en trygg plats att släppa ynglen på. Är nog skillnad från individ till individ hur "bra" el dåligt de ruvar men jag har erfarenhet av att honor har gått över 7 veckor,troligen utav stress för att de inte getts utrymme av övriga i gruppen,utan att släppa yngel. Vilket självklart är allt annant än bra!

Tror det va Micke Öster som nämnde nåt om vikten av ynglets första tid, hur det till stor del präglar fisken till hur bra den blir som vuxen.
                            Nja visst dom äter lite sämre men åtminstone mina äter då hela tiden och tillskillnad från dina erfarenheter så äter mina mer ju längre tiden går. Visst dom magrar iregel av lite men tar igen det väldigt fort. en vecka efter dom har släppt ynglena har dom tagit igen det lilla dom har tappat.
                            Jag har också erfarenhet av just det där att vissa håller ynglena lite länge oftast är det i samband med att det har varit lek uppehåll i tanken och det inte finns några andra yngel i tanken. men iregel så när en släpper så brukar dom andra följa efter. Tycker även att det är mer strul med honor som tuggar för första gången än dom som är lite mer erfarna dom. Dom som är mer erfarna äter iregel bättre och släpper yngla oftare i tid.

Kommentar

• Danne_K
                              Användare
                              • February 2006
                              • 777

Snygga bilder tezz och stiffe.
                              Intressant samansättnig av fiskar i dubbe tanken hur funkar det får du några yngel som klarar sig där?

Kom igen nu alla mer bilder. skippa nu den konstiga diskutionen troffar vs guldfiskar alla fiskar har väll sina problem och detta måste vara en av dom mest konstiga jämförelser man kan göra
                              Senast redigerad av Danne_K; 13 December 2007, 14:21.

Kommentar

• ozric
                                Användare
                                • March 2004
                                • 3187

Danne;Mitt svar är nog mer syftat från min Kiriza-grupp än Tropheus generellt. Men så tenderar sp. Black också leka mer än vad som är nyttigt för dem. Min erfarenhet av Moliro och min förra Nkonde-grupp tex hade inte samma problematik ang ätandet under ruvningen,de vräkte i sig.Räkmix fick de endast då. Tror också om de e vana att äta under ruvningen och byter från mjuk mix till hårda pellets så förstörs äggen/larverna alt. äts upp. Inte säker på det men jag tycker mig märka att det är så. Vissa tycker jag även tenderar att bli "matmissbrukare" om de ges pellets ist för nåt som fyller ut dem mer, tex m mix. (Räkmix=fylld mage/buk under längre tid= bra). Dessa " matfixerade" pellets-troffar TYCKS bli sämre på att ruva också,inbillar jag mig.
                                Kul å höra om andras erfarenheter kring detta...
                                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                                c",)

Kommentar

Arbetssätt...