Troffetråden 2007 - del2

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne_K
    Användare
    • February 2006
    • 777

å så tar vi väll en sista

Kommentar

• Oden70
      Användare
      • January 2007
      • 869

Lätt??!!!!

E det inte så att alla firrar e lätta att få yngel på, men det e olika svårt för olika akvarister...
      Tex Kalle odlar guldfisk och tycker detta e superlätt, medans hans polare Pär odlar Troffar. En dag tar Kalle och ger Pelle lite guldfirrar eftersom dom e så lätta och Pelle ger Kalle lite troffar för han tycker detta e easy.
      Efter ett halvår träffas dom igen och diskuterar hur det har gått.
      Då säger Kalle till Pelle att dom där troffarna jag fick av dig funkade inte, inte ett ända yngel så jag gav dom till min bror.
      Okej säger Pelle, men dina guldfirrar funkade bra. Fick yngel på dom sedan gav jag dom till Olle MEN Olle får inga yngel på dom men det kan jag inte förstå.
      Skojar du säger Kalle, samma med dinna troffar. Själva fick jag inga yngel av troffarna men brorsan fick yngel efter bara 2 månader och sedan leker dom fortlöpande...

Med denna lilla historia vill jag bara säga att det som e lätt för en akvarist behöver inte funka med en annan. Och det kan ändå vara samma grupp fiskar inblandade oavsett om det e guld fiskar eller troffar....

Själva e jag av den uppfattningen att det e tur att man får bra med lekar på troffarna eftersom det går åt en del yngel för att få en bra fördelning i en ny grupp. och då e det ju tur med mycket lek då kullarna inte blir så stora som många malawi (där kan vi prata om att vissa arter leker mycket, vissa inann dom blivigt blöta i sitt nya kar skämt och sidor)

-MEN DETTA E MIN HÖGST PERSOLIGA ÅSIKT OCH INGEN VETENSKAPLIGT STÖDD TEORI.....
      Petrochromis is da shit8)8)

Kommentar

• Bumling
        Användare
        • January 2007
        • 218

Snygga Moliro, vem kommer dom ifrån??

Kommentar

• Pieter
          Användare
          • August 2004
          • 251

Ursprungligen postat av Robbe
          Detta då?
          Det tycker i alla fall jag är ett ganska så arrogant påstående när man talar om en art som dom flesta för eller senare har stora problem med.
          Speciellt då jag vet att han själv en gång haft stora problem med att få sina troffar att överleva.
          Robbe när jag läser det cutekid har skrivit så tar jag med ALLT i tanke sättet

å då e det det sunda förnuftet som får tycka till lite.

saxar lite av det han skrev ==> Gör en setup i karet som du är nöjd med innan fisken släpps i. Byt vatten regelbundet, gärna 50% en gång i veckan eller 2 mindre. Håll rutinerna, mata med samma foder eller växla mellan två sorter regelbundet. Grönfoder!!! Se till att ha bra cirkulation och filtrering och att ha högt ph, gärna korallkross i ett ytterfilter som buffrar bra. Håll sedan denna rutin och ge fasen att rota runt i karet och sitta och stirra för mycket. Gör man detta så leker de förr eller senare och karusellen är igång. Mkt enkelt med andra ord.

som du ser så skriver han bland annat "så leker de förr eller senare" å det e ju va i stort alla sorters fiskar gör å inte bara troffar.

nä jag tycker allt det är bra tips som dom flesta nybörjare bör ta efter OCH nej Robbe jag mena inte att du är en nybörjare utan jag menar rent allmänt!

och skulle man vilja testa på lite egna funderingar så e det ju upp till en å var.

ash käns som man börjar komma från ämnet lite

jaja men jag hoppas du förstår va jag menar.

//Pieter

Kommentar

• Danne_K
            Användare
            • February 2006
            • 777

Ursprungligen postat av Bumling
            Snygga Moliro, vem kommer dom ifrån??
            Tackar. Dom kommer ifrån Rolles akvariecenter i lule.

Kommentar

• Falköping Andreas
              Användare
              • February 2006
              • 1214

Måste lägga in ett svar här då en sak är glömd i det med lätthet att odla och hålla troffar. Vi säger så här.
              Pelle köper sig en grupp ungfiskar som han skall ha i sitt 375 liters som är inrett precis som det skall vara för troffar. Han åker och köper sig 30st jätte fina ikola som han spanat in en längre tid. Månaderna går och allt funkar perfekt. 6 månader senare så leker dom för första gången och Pelle jublar av lycka.
              han får en kull på 4st och är jätte glad för allt funkar ju så bra. Några månader ytterligare passerar och pelle hinner få ytterligare 10 yngel. Pelle har upptäckt att en hane är väldigt dominant så han tänker att om jag sammanför mina yngel som hunnit bli 5cm och han har ju fått tipps och råd i troffetråden att det är en safe storlek o sammanföra med de större. Då kanske hanens aggresioner minskar.
              Pelle tänker då att om jag köper ett 600 liter så blir det ett drömkar YES!
              Vid sammanslagningen så pumpas vatten från gamla 375 över samt filter flyttas med enligt regelboken. efter detta så ser pelle att hanen fortsätter att vara lite stygg men tänker det är nog ingen fara. någon vecka senare upptäcks en död fisk i karet. Nej vad är detta tänker pelle. jaja det var nog bara en klen fisk. några dagar ser pelle ytterligare en. pelle är förtvivlad.... detta skulle ju vara så lätt. den dominanta hanen stressar alla fiskar så mycke att han får tipps om att ta bort den aggressiva hanen iaf. så görs och livet leker igen. efter ett tag så kommer en ny dominant fisk i karet som tidigare vart en slagpåse. denna är mkt värre än den tidigare hanen men det kanske bara är tillfälligt tänker pelle. Med detta stressande som blev i gruppen mm så sluta det hela med buken och flera dog så nu är pelle nere på 15 st fiskar tot. så nu inhandlas nya ikola av samma affär.
              De nya kommer in med en ny bakterie flora och det blir en tot katasrof massa dör och lilla pelle lessnar och karet kommer ut på köp o sälj.
              Aldrig mer troffar tänker pelle... aldrig mer akvarium.
              Detta träffar man på väldigt ofta när man pratar med såna som haft troffar och jag tycker det är riktigt sorgligt.
              Men för ni som säger troffar är lätta fiskar så håller nog inte den påhittade pelle med i saken.
              Senast redigerad av Falköping Andreas; 12 December 2007, 23:51.
              http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Ursprungligen postat av Danne_K
                ett litet yngel
                Troffe yngel är riktigt fina...en av de absolut finaste ynglen man kan få av ciklider.

Kommentar

• Danne_K
                  Användare
                  • February 2006
                  • 777

Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                  Måste lägga in ett svar här då en sak är glömd i det med lätthet att odla och hålla troffar. Vi säger så här.
                  Pelle köper sig en grupp ungfiskar som han skall ha i sitt 375 liters som är inrett precis som det skall vara för troffar. Han åker och köper sig 30st jätte fina ikola som han spanat in en längre tid. Månaderna går och allt funkar perfekt. 6 månader senare så leker dom för första gången och Pelle jublar av lycka.
                  han får en kull på 4st och är jätte glad för allt funkar ju så bra. Några månader ytterligare passerar och pelle hinner få ytterligare 10 yngel. Pelle har upptäckt att en hane är väldigt dominant så han tänker att om jag sammanför mina yngel som hunnit bli 5cm och han har ju fått tipps och råd i troffetråden att det är en safe storlek o sammanföra med de större. Då kanske hanens aggresioner minskar.
                  Pelle tänker då att om jag köper ett 600 liter så blir det ett drömkar YES!
                  Vid sammanslagningen så pumpas vatten från gamla 375 över samt filter flyttas med enligt regelboken. efter detta så ser pelle att hanen fortsätter att vara lite stygg men tänker det är nog ingen fara. någon vecka senare upptäcks en död fisk i karet. Nej vad är detta tänker pelle. jaja det var nog bara en klen fisk. några dagar ser pelle ytterligare en. pelle är förtvivlad.... detta skulle ju vara så lätt. den dominanta hanen stressar alla fiskar så mycke att han får tipps om att ta bort den aggressiva hanen iaf. så görs och livet leker igen. efter ett tag så kommer en ny dominant fisk i karet som tidigare vart en slagpåse. denna är mkt värre än den tidigare hanen men det kanske bara är tillfälligt tänker pelle. Med detta stressande som blev i gruppen mm så sluta det hela med buken och flera dog så nu är pelle nere på 15 st fiskar tot. så nu inhandlas nya ikola av samma affär.
                  De nya kommer in med en ny bakterie flora och det blir en tot katasrof massa dör och lilla pelle lessnar och karet kommer ut på köp o sälj.
                  Aldrig mer troffar tänker pelle... aldrig mer akvarium.
                  Detta träffar man på väldigt ofta när man pratar med såna som haft troffar och jag tycker det är riktigt sorgligt.
                  Men för ni som säger troffar är lätta fiskar så håller nog inte den påhittade pelle med i saken.
                  Då kanske man ska diskutera om det här med att tömma honorna är en så bra ide. Kan det inte vara ide att låta ynglena gå kvar i tanken? Nästan alltid är det någon som klarar sig om det finns lite gömställen. så om man nu inte odlar för att sälja tycker jag att man ska låta dom gå kvar. Då får man desutom ta del av deras yngelvård

Kommentar

• Wilhelm
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9122

Då kanske man ska diskutera om det här med att tömma honorna är en så bra ide. Kan det inte vara ide att låta ynglena gå kvar i tanken? Nästan alltid är det någon som klarar sig om det finns lite gömställen. så om man nu inte odlar för att sälja tycker jag att man ska låta dom gå kvar. Då får man desutom ta del av deras yngelvård
                    Du har så rätt Danne! Jag tycker att det är synd om fiskarna och stressade blir de oxå. Jag tömde en cyps hona en gång och kommer aldrig mer tömma en hona.
                    Hon blev så stressad av mitt ingrepp, så att hon dog dagen efter.

Låt livet ha sin gång i akvarierna oxå!
                    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• ozric
                      Användare
                      • March 2004
                      • 3187

Jag förespråkar tömning av tropheus i den mån man vill ha en optimal start på ynglen samt om man är rädd om honan. En ruvande hona som lever energisnålt och äter minimalt eller ingenting,särskilt sista veckan/veckorna av ruvningen, har inte råd att slösa energin på att hävda sig mot övriga i guppen. Dessutom stressas de om de inte tillåts en trygg plats att släppa ynglen på. Är nog skillnad från individ till individ hur "bra" el dåligt de ruvar men jag har erfarenhet av att honor har gått över 7 veckor,troligen utav stress för att de inte getts utrymme av övriga i gruppen,utan att släppa yngel. Vilket självklart är allt annant än bra!

Tror det va Micke Öster som nämnde nåt om vikten av ynglets första tid, hur det till stor del präglar fisken till hur bra den blir som vuxen.
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

Kommentar

• tezz
                        Användare
                        • February 2006
                        • 1069

Håller med om att man ska låta yngeln vara kvar
                        lite dålig bild på massor av yngel
                        och en på gruppen

Kommentar

• tezz
                          Användare
                          • February 2006
                          • 1069

Ursprungligen postat av ozric
                          Jag förespråkar tömning av tropheus i den mån man vill ha en optimal start på ynglen samt om man är rädd om honan. En ruvande hona som lever energisnålt och äter minimalt eller ingenting,särskilt sista veckan/veckorna av ruvningen, har inte råd att slösa energin på att hävda sig mot övriga i guppen. Dessutom stressas de om de inte tillåts en trygg plats att släppa ynglen på. Är nog skillnad från individ till individ hur "bra" el dåligt de ruvar men jag har erfarenhet av att honor har gått över 7 veckor,troligen utav stress för att de inte getts utrymme av övriga i gruppen,utan att släppa yngel. Vilket självklart är allt annant än bra!

Tror det va Micke Öster som nämnde nåt om vikten av ynglets första tid, hur det till stor del präglar fisken till hur bra den blir som vuxen.
                          Vad ska man göra av alla yngel då mina leker hela tiden är det inte bättre med en naturlig gallring

Kommentar

• Robbe
                            Användare
                            • February 2003
                            • 527

Ursprungligen postat av Pieter
                            Robbe när jag läser det cutekid har skrivit så tar jag med ALLT i tanke sättet

å då e det det sunda förnuftet som får tycka till lite.

saxar lite av det han skrev ==> Gör en setup i karet som du är nöjd med innan fisken släpps i. Byt vatten regelbundet, gärna 50% en gång i veckan eller 2 mindre. Håll rutinerna, mata med samma foder eller växla mellan två sorter regelbundet. Grönfoder!!! Se till att ha bra cirkulation och filtrering och att ha högt ph, gärna korallkross i ett ytterfilter som buffrar bra. Håll sedan denna rutin och ge fasen att rota runt i karet och sitta och stirra för mycket. Gör man detta så leker de förr eller senare och karusellen är igång. Mkt enkelt med andra ord.

som du ser så skriver han bland annat "så leker de förr eller senare" å det e ju va i stort alla sorters fiskar gör å inte bara troffar.

nä jag tycker allt det är bra tips som dom flesta nybörjare bör ta efter OCH nej Robbe jag mena inte att du är en nybörjare utan jag menar rent allmänt!

och skulle man vilja testa på lite egna funderingar så e det ju upp till en å var.

ash käns som man börjar komma från ämnet lite

jaja men jag hoppas du förstår va jag menar.

//Pieter
                            Det var väl inte tips för nybörjare det handlade om utan om påståendet att det är skit lätt att hålla/odla på troffar.
                            Det som störde mig var avslutningen på dom eminenta "nybörjartipsen" nämligen:Mkt enkelt med andra ord.
                            Hoppas att du nu förstår vad jag menar Pieter

Skulle även vilja passa på att fråga igen då vad felet är när man sköter(identiskt med "nybörjartipsen) tre olika troffe grupper på exakt samma sätt men bara får yngel på en av dom?
                            Ska även tillägga att karen är helt identiska, pumphuvuden och filtermattor likaså t om inredningen är likadana
                            Senast redigerad av Robbe; 13 December 2007, 05:58.

Kommentar

• Robbe
                              Användare
                              • February 2003
                              • 527

Ursprungligen postat av tezz
                              Vad ska man göra av alla yngel då mina leker hela tiden är det inte bättre med en naturlig gallring

Med alla dina gömställen så finns det nog ingen hona som känner sig stressad av att inte hitta nånnstans att spotta yngel

Kommentar

• stiffe
                                Användare
                                • April 2002
                                • 953

Ett par foton till då på dessa lättlekta fiskar
                                Tropheus Isonga yngel
                                mvh Stefan

Kommentar

Arbetssätt...