Troffetråden 2007 - del2

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stiffe
    Användare
    • April 2002
    • 953

Ursprungligen postat av specmats
    Kapampa är en riktig skönhet, tyvärr ovanlig, var kommer dina djur ifrån?
    (mkt snygga bilder)

Kapampana kommer från Pelle i Ystad och innan dess från två olika vf grupper den ena från Kent Tyringe den andra från Kent i Nol

Ursprungligen postat av ozric
    Jösses anamma!! Den var verkligen grann!
    Ibland tycker jag du gör fel val av bilder när du e med i fototävlingen, Stiffe! Skulle nåt av dessa foton vara med skulle jag bli riktigt förvånad om de inte kom bland de två första! Perfekta foton ju!!
    Alla foton blir inte bra när man drar upp dom i storlek men här passar dom ju bra då
    mvh Stefan

Kommentar

• Falköping Andreas
      Användare
      • February 2006
      • 1214

Ursprungligen postat av Lars Andersson
      Nej, det är svårare att odla Guldfisk än Tropheus.
      Detta var bland det roligaste jag läst.... att odla guldfisk klarar ju vem som hällst.... skaffa bara en ute damm av modell plast... släng i nåra guldfiskar och innan du vet ordet av så simmar det hundra tals med yngel i baljan... det skulle jag vilja se med troffar....
      http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• Lars Andersson
        NCS Medlem
        • October 2002
        • 601

Om så är fallet;hur tänker du då??
        Det är en fråga som kräver ett mer omfattande svar. Jag vill gärna lämna frågan (den är för svår) därhän genom att konstatera att viljan att förändra och "förbättra" är det som förenar den som styr så att flertalet Kiriza i akvarier är orange, medan i naturen flertalet är gula, med den som vill få en guldfisk att bli något extra. Att sedan marknaden gör att utrymmet finns för sådant tänk det är en annan historia.

För att visa hur man kan vrida till det så skrev jag.

Nej, det är svårare att odla Guldfisk än Tropheus.
        Att någon på allvar skulle skriva att det är svårt att odla Tropheus är ju nästan skrattretande. Att ens använda begreppet odla när det gäller Tropheus är ju att nedvärdera de som verkligen odlar fisk.

Det är ingen som helst konst att få yngel av Tropheus. Att någon skulle ha slutat för att det

Ursprungligen postat av specmats
        ...skippat tropheus för att det blir problem med odling...
        är det närmaste ett skämt jag har hört idag. Hur gör man för att låta bli att få yngel? Det enda problem jag haft vid Tropheusanläggningen är att elektriciteten är så himla dyr. Att elen är dyr har kostat en del fiskliv för mig men det är en annan historia.

Tropheusskötsel är väl ingen konst alls. De viktigaste reglerna.

Blanda aldrig in något nytt om du inte är beredd på att ta en totalkolaps
        Byt vatten regelbundet, gärna dubblet så ofta som du tänkt Dig.
        Var renlig (jag menar mellan karen)
        Använd "lågkvalitativt" foder och mata ofta
        (Tänkte skriva: "Ha fler Tropheus i akvariet än vad som rekomenderas" men den rekommendationen har två sidor så det får gälla bara i mina akvarier)
        Hellre lite kallare i akvariet än vad som rekommenderas. Vet inte säkert, men jag har fått för mig att magproblemen är sälsynt i akvarier med kallare vatten.

För att förebygga huggen avseende "lågkvalitativt" foder så tar vi det direkt.

Att diskutera näringsvärden mm på foder till en fisk som till största del stoppar i sig osmältbar bukfylla och cellulosa känns inte för mig som någon jättegrej i sammanhanaget. Blanda lite björkaska i räkmixen så får du in merparten av de spårämnen dom behöver också. Har Du ingen björkaska så gör det lätt för Dig och ge fisken lite billiga flingor någon gång i veckan. Förresten ger jag lite köpefoder någon gång i veckan också. Mestadels förbrukar jag lotterivinsterna från föregående års Ciklidstämma. Det är ju det billigaste sättet att skaffa sig köpefoder. Något färgstimulerade tillskott brukar det finnas med bland lotterivinsterna och det tror jag kan vara bra. Säkerligen finns det bland de småkryp som Tropheus får i sig vid skrapandet på Aufwuchs en del som har påverkan på färgen. Generellt tror jag att ju enklare foder, ju bätte. Forskare som sitter och skall motivera sin existens på avdelningen för svindyra fiskfoder måste ju motivera sin existent med en himla massa hokus pokus, men det tror jag är overkill när det gäller långtarmade bukfylleätare som Tropheus. Ett foder är inte bättre bara för att det är dyrt. Detta är ett faktum som är lika känt som att sportskor med tre ränder inte är ett dugg bättre än sportskor med tre röda stjärnor trots att de randiga är fem ggr dyrare. (nä, dom är t o m sämre) Det är "din", på dig, av marknadsförare, pådyvlade uppfattning om att priset står i relation till vad Du får som får Dig att köpa dyrt fiskfoder. Visst stämmer det ganska ofta men inte alltid.

Ursprungligen postat av deelay
        Definiera svårt... det går fortare att få fram 1000 guldfiskar än 1000 kirizor.
        Sänka tempen lite lär väl inte vara alltför svårt =)
        Jag tror inte jag förstår detta men jag svarar:
        Nästan sak samma, det är inte mycket svårare att odla guldfisk än att "odla" Tropheus. Kom igen nu. Ingen menar väl på allvar att det vare sig är svårt att hålla eller odla Tropheus. Den stora skillnaden lär vara på det ekonomiska planet. Det är lättare att tjäna pengar på att odla guldfisk än att tjäna pengar på att "odla" Tropheus. Mestadels genom att Tropheus ger mindre kullar, men det i gengäld gör ju att fisken själv sköter problemen med "odling" och det är bara att håva upp dom.

Eftersom jag kraftigt ogillar denna typ av trådar kan jag inte garantera att jag svarar på frågor som ställs i den. Men nu var det ju jag som hade kommenterat något och då bör jag väl svara. Att jag såg det var mer en slump. Jag gillar fortfarande inte årstrådar.
        Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

Kommentar

• Lars Andersson
          NCS Medlem
          • October 2002
          • 601

Ursprungligen postat av Falköping Andreas
          Detta var bland det roligaste jag läst.... att odla guldfisk klarar ju vem som hällst.... skaffa bara en ute damm av modell plast... släng i nåra guldfiskar och innan du vet ordet av så simmar det hundra tals med yngel i baljan... det skulle jag vilja se med troffar....
          Du måste vara väldigt fantasilös, Andreas. Den enda skillnaden är att Du måste ha en annan temperatur på vattnet i dammen än vad guldfiskarna kräver. Fråga folket som driver Brichards odlingsdammar i Burundi eller Laif de Masons dammar i Florida. Dom ser det varje dag. Toby Veals dammar i Zambia har jag själv tittat på och sett vilka stora mänger Ilangi han håvar upp ur dom. Ingen skötsel, ingen sortering. Bara dagliga vattenbyten och lite majsgröt som extra bukfylla. Bara för att det inte går att ha en utomhusdamm med Tropheus i vårt land innebär det väl inte att att det skulle vara svårt med Tropheus. Ta er nu i kragen och erkänn att hålla Tropheus är hur lätt som helst.

Så här dåliga passingar
          får Du inte ge för då blir Du inte uttagen i laget.
          Senast redigerad av Lars Andersson; 11 December 2007, 11:09.

Kommentar

• THORLEIF
            Användare
            • April 2007
            • 406

Vi som inte gillar att urvalsodlade djur går ifrån ursprungsfärg och ursprungsform tycker väl att Kiriza skall vara gula.

Varför odlar dom inte Koi eller Guldfisk?, brukar jag tänka. Men vi lever ju i ett fritt land (brukar dom säga) så alla akvarister får väl ha sina favoriter oavsett om det är papegojciklider, flowerhorns, knallröda diskus, vita arowanor eller orange kiriza.

Vid något tillfälle har jag visat en bild på en helt orange Tropheus. Utan någon minsta svart brun eller grå färg på kroppen. Ursprung helt klarlagt men osäkert vilka som var föräldrar men det är en annan historia. Ja denna Trophueshona var lika orange som en guldfisk. Men den lyckades alldrig att föra sina gener vidare. Det hade varit något för kineserna det.

Carsten har varit på östsidan av sjön från Maswa ner till Zambiagränsen och i större delen av Zambia. Kirizan finns på Ubwarihalvön i Congo. Visserligen är det bra siktdjup i sjön men ända dit såg inte Carsten. Jag vet inte om någon västerlänning med fiskanknytning som varit på Ubwarihalvön de senaste tio åren. Själv har jag varit närmare än Carsten men vattnet var inte tillräckligt klart den dagen heller. En gång (1976) när jag var vid Gombe Stream (i Tanzania nära gränsen till Burundi) och "badade" så hade en bunt rebeller från just området söder om Ubwari i Congo varit där (med snabba båtar) ett halvår tidigare och rövat bort (kidnappat) ett gäng av Jane Goodalls forskningsstudenter. Därför var stället stängt och det var förbjudet att vara där. Visst var det synd att Jane Goodall inte var där och kunde visa oss schimpanserna men vi behövde inte heller betala de svindyra parkavgifterna. "De lokale" vågade inte låta oss sova på stranden så vi fick låna en plåthydda som gick att låsa. Jag förstod aldrig vad för nytta lite tunn plåt skulle göra mot Kalashnikovs men en sak lärde jag mig. Det är varmt i Afrika i en plåthydda.

Att fisken är dyr från områden som Ubwari beror ju på såväl risker som stora avstånd till de vanliga utskeppningsställena. Kalashnikovs och andra leksaker är vanligare där än paraply är i London.
            Tak Lars...

iøvrigt er det ikke så svært at odla tropheus....jeg har 2-300 maswa til salgs om der er nogen interesse

mvh
            Carsten
            Dansk Tanganyika Forum:
            http://www.tago.dk/forum/
            Lake Tanganyika på Facebook:
            http://www.facebook.com/group.php?gi...id=23780238087
            Video fra Tanganyika-søen
            http://www.youtube.com/profile?user=THORLEIFDK

Kommentar

• jonre723
              Användare
              • October 2004
              • 439

Heja Lars! Kul att du delar med dig av din klarsyn i detta skygglapparnas land.
              Och så är det.
              /J

Kommentar

• ozric
                Användare
                • March 2004
                • 3187

Det är en fråga som kräver ett mer omfattande svar. Jag vill gärna lämna frågan (den är för svår) därhän genom att konstatera att viljan att förändra och "förbättra" är det som förenar den som styr så att flertalet Kiriza i akvarier är orange, medan i naturen flertalet är gula, med den som vill få en guldfisk att bli något extra. Att sedan marknaden gör att utrymmet finns för sådant tänk det är en annan historia.

-Ok, det kan jag ta,handlar ju bara om en smaksak,eller hur? Liknelsen med Arowanor & Guldfisk osv var lite överflödig i ämnet dock.

Att någon på allvar skulle skriva att det är svårt att odla Tropheus är ju nästan skrattretande. Att ens använda begreppet odla när det gäller Tropheus är ju att nedvärdera de som verkligen odlar fisk.

-JAG kommer aldrig att hävda att tropheus varken är särskilt svår att hålla eller odla. Och vad jag kan se så har ingen annan heller hävdat det.

Tropheusskötsel är väl ingen konst alls. De viktigaste reglerna.

Blanda aldrig in något nytt om du inte är beredd på att ta en totalkolaps
                Byt vatten regelbundet, gärna dubblet så ofta som du tänkt Dig.
                Var renlig (jag menar mellan karen)
                Använd "lågkvalitativt" foder och mata ofta
                (Tänkte skriva: "Ha fler Tropheus i akvariet än vad som rekomenderas" men den rekommendationen har två sidor så det får gälla bara i mina akvarier)
                Hellre lite kallare i akvariet än vad som rekommenderas. Vet inte säkert, men jag har fått för mig att magproblemen är sälsynt i akvarier med kallare vatten.

För att förebygga huggen avseende "lågkvalitativt" foder så tar vi det direkt.

Att diskutera näringsvärden mm på foder till en fisk som till största del stoppar i sig osmältbar bukfylla och cellulosa känns inte för mig som någon jättegrej i sammanhanaget. Blanda lite björkaska i räkmixen så får du in merparten av de spårämnen dom behöver också. Har Du ingen björkaska så gör det lätt för Dig och ge fisken lite billiga flingor någon gång i veckan. Förresten ger jag lite köpefoder någon gång i veckan också. Mestadels förbrukar jag lotterivinsterna från föregående års Ciklidstämma. Det är ju det billigaste sättet att skaffa sig köpefoder. Något färgstimulerade tillskott brukar det finnas med bland lotterivinsterna och det tror jag kan vara bra. Säkerligen finns det bland de småkryp som Tropheus får i sig vid skrapandet på Aufwuchs en del som har påverkan på färgen. Generellt tror jag att ju enklare foder, ju bätte. Forskare som sitter och skall motivera sin existens på avdelningen för svindyra fiskfoder måste ju motivera sin existent med en himla massa hokus pokus, men det tror jag är overkill när det gäller långtarmade bukfylleätare som Tropheus. Ett foder är inte bättre bara för att det är dyrt. Detta är ett faktum som är lika känt som att sportskor med tre ränder inte är ett dugg bättre än sportskor med tre röda stjärnor trots att de randiga är fem ggr dyrare. (nä, dom är t o m sämre) Det är "din", på dig, av marknadsförare, pådyvlade uppfattning om att priset står i relation till vad Du får som får Dig att köpa dyrt fiskfoder. Visst stämmer det ganska ofta men inte alltid.

-Detta blir jag lite fundersam över varför du tar upp över huvud taget i ditt inlägg. Men det är bra att du gör det. Alltid intressant å höra hur folk håller eller säger sig hålla sina fiskar.

Eftersom jag kraftigt ogillar denna typ av trådar kan jag inte garantera att jag svarar på frågor som ställs i den. Men nu var det ju jag som hade kommenterat något och då bör jag väl svara. Att jag såg det var mer en slump. Jag gillar fortfarande inte årstrådar.
                -Ingen fara, detta är bara en Decembertråd. Den förra troffe-tråden kapades pga att nån klåpare inte orkade läsa alla superintressanta inlägg från början...
                Skämtåsido, kul att "old boys" som du Lars tar dig tid och tittar in emellanåt och ger sin syn och erfarenheter på denna hobby och dessa fiskar även om just du & jag inte tycker lika på alla plan...

F-n kan inte jag saxa citat lika snyggt som andra för ???
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

Kommentar

• Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9122

Jag skulle nog ersätta guldfisk med tropheus i ovan stående citat.

Jag har haft och har fortfarande guldfisk sen många år, men inte fått ett endaste yngel av dom trots sommarvistelse i damm och vintervistelse i stort (relativt) akvarium. Jag odlar scalarer på naturlig väg, briljant och neontetror likaså och en del andra arter som är silver och guldvalör. Men guldfisk och ancistrus går jag bet på.
                  Däremot vet jag att både malawi och tanganyjka fiskar (de flesta) ynglar av sig vare sig man vill eller inte. Jag skulle kunna göra om Helmut Pinters berömda "lek" med neontetror i en kaffekopp och istället ta ett par troffar om jag bara hade en tillräcklig stor kaffekopp!
                  Nej att odla troffar är ingen konst, konsten är att odla fram fina, sunda och artriktiga troffar (som Lars gör) och få dem att överleva utan att de får soten.
                  Bara att följa Lars råd, så funkar det. Nu vart det lite reklam , men det bjuder jag på!
                  Senast redigerad av Wilhelm; 11 December 2007, 13:54.
                  mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Falköping Andreas
                    Användare
                    • February 2006
                    • 1214

Ursprungligen postat av Wilhelm
                    Jag skulle nog ersätta guldfisk med tropheus i ovan stående citat.

Jag har haft och har fortfarande guldfisk sen många år, men inte fått ett endaste yngel av dom trots sommarvistelse i damm och vintervistelse i stort (relativt) akvarium. Jag odlar scalarer på naturlig väg, briljant och neontetror likaså och en del andra arter som är silver och guldvalör. Men guldfisk och ancistrus går jag bet på.
                    Däremot vet jag att både malawi och tanganyjka fiskar (de flesta) ynglar av sig vare sig man vill eller inte. Jag skulle kunna göra om Helmut Pinters berömda "lek" med neontetror i en kaffekopp och istället ta ett par troffar om jag bara hade en tillräcklig stor kaffekopp!
                    Nej att odla troffar är ingen konst, konsten är att odla fram fina, sunda och artriktiga troffar (som Lars gör) och få dem att överleva utan att de får soten.
                    Bara att följa Lars råd, så funkar det. Nu vart det lite reklam , men det bjuder jag på!
                    Har du vart i Lars lokal o sett hans troffar willhelm? Allvarligt??
                    Min erfarenhet vad gäller odling av guldfisk är som så här.
                    Jag och min farsa byggde en damm på ca 10m3 i trädgården. vi skaffade koi och givetvis några guldfiskar.... Några månader senare var det fullt av yngel i vattnet och det va ju super kul detta. Året efter fanns säkert 100st fjolårsyngel som nu var 10cm ca. innan juni så fanns ytterligere en kull yngel och i augusti kom en kull till. Det var som f.n utbrast pappa jag vill inte ha mer guldfisk nu.... Då tömdes dammen och vi rensade den på all guldfisk vi hitta... trodde vi iaf.... Vi fyllde dammen och såg till vår förfäran att vi glömmt 3st små 5cm... ett år gick och vi försökt fånga de här bastarderna ur dammen men lyckades endast få upp en av de tre innan vi såg ytterligare 100 tal yngel i dammen....... i år har vi tömmt dammen igen men nog så fanns där några småttingar kvar ändå...
                    Så att guldfisk skall vara svår o få lek på är i mina ögon ett enda stort skämmt. Finns ju en anledning till att guldfisk har brons som kriterie i odlingstävling på Sarf och troffar silver.
                    Senast redigerad av Falköping Andreas; 11 December 2007, 14:16.

Kommentar

• Wilhelm
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9122

Har du vart i Lars lokal o sett hans troffar willhelm? Allvarligt??
                      Jag har inte bara sett dom, utan har även matat dom, bytt vatten i karen och skött om dom, som om de vore mina!

När Lars är på resa , så har jag det stora nöjet att få sköta om hans troffar!
                      Tror att jag skrev om det tidigare i denna tråd.
                      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Falköping Andreas
                        Användare
                        • February 2006
                        • 1214

ahh ja det måste jag ha fattat "tröghuvve".
                        Jag har också vart där och kan säga att jag var inte så impad men det kanske kan bero på att lars inte har intresset som det kräver och framför allt tiden det kräver för att hålla troffar i fint skick.
                        Kommentarer ang mitt eget referat i detta inlägg bjuder jag på
                        Senast redigerad av Falköping Andreas; 11 December 2007, 14:52.

Kommentar

• specmats
                          Användare
                          • December 2004
                          • 3060

ja menade inte att troffar är svåra att få lek av, (ungefär lika enkelt som mbunas) utan jämförelsen tropheus vs guldfisk, och då tror jag att guldfisk är enklare
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• specmats
                            Användare
                            • December 2004
                            • 3060

är det närmaste ett skämt jag har hört idag. .
                            -Kul för dej att du tycker att jag skämtar (men ta det lite lungt me björkaskan i pipan)
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Lars Andersson
                              NCS Medlem
                              • October 2002
                              • 601

F-n kan inte jag saxa citat lika snyggt som andra för ???
                              Ja jag vet inte om jag är rätt person att lära Dig att saxa citat men eftersom Du lyckats få in egen text i citat från mig så kanske jag skall försöka så kanske det inte händer fler gånger.

Du får inte röra det som är mellan [ ] i början och på slutet av citatet. I övrigt kan man ta bort texten så att det endast blir kvar det man vill ha kvar.

Hoppas det går bra.

Kommentar

• ozric
                                Användare
                                • March 2004
                                • 3187

Ja jag vet inte om jag är rätt person att lära Dig att saxa citat men eftersom Du lyckats få in egen text i citat från mig så kanske jag skall försöka så kanske det inte händer fler gånger.

Hoppas det går bra.
                                Tack!
                                Senast redigerad av ozric; 11 December 2007, 18:22. Anledning: edfw
                                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                                c",)

Kommentar

Arbetssätt...