Troffetråden 2007 - del2

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robbe
    Användare
    • February 2003
    • 527

Ursprungligen postat av Robbe
    Och här har du nog rört till det ännu en gång
    Dom grupper jag sett som är vf Kiriza (bla i Tyskland och Danmark) där är både hanar och honor gula.
    Kommer precis hem från en resa från Tyskland och såg där två vf Kiriza grupper och båda grupperna var knall gula och svindyra.
    Kanske Carsten vet något om detta som dykt i sjön?
    Ursprungligen postat av Falköping Andreas
    Ojojoj... du vet nog inte vad du pratar om antar jag.... du anklagar mig åter igen för o prata i nattmössan.... I naturen är det mest vanligt med jusst knall gula hanar ja som du skrivar knall gula.... MEN!!! Vid ett ställe vid Kiriza så påträffas även oranga hanar men är dock ovanliga. Dessa hanar anses vara något exklusivare av de som fångar fisken i sjön. Så ansåg även roger Persson då han importerade kiriza i mitten 90 talet. Nu så har de jag äger urvalsodlats ett par led för o få bredare band samt bättre orange färg i bandet på hanarna och anser du det som en dålig egenskap på en kiriza ja då är vi nog väldigt olika.
    Vet inte riktigt var någonstans i min text som du läste att jag tycker bättre eller sämre om gula/orange hanar?
    Det som vi/du diskuterade var väl dina påståenden om att man kan få billigare Kirizor om man nöjde sig med gula hanar med smala band.

Var någonstans anklagar jag dig för att prata i nattmössan?
    Det jag skrev var:Och här har du nog rört till det ännu en gång

Och till sist så undrar jag bara,var någonstans jag skrivit något om dina Kirizor?

Så nästa gång innan du ojojoj:ar dig över något så chilla och läs igenom vad som skrivits innan och sluta ta dig på så stort alvar.

Ps. Ditt antagande om att jag nog inte vet vad jag pratar om stämmer säkert men jag har alltid gillat Kirizorna som kommer från Ozric och så även dina Andreas .ds
    Senast redigerad av Robbe; 08 December 2007, 07:28.

Kommentar

• Lars Andersson
      NCS Medlem
      • October 2002
      • 601

Och här har du nog rört till det ännu en gång
      Dom grupper jag sett som är vf Kiriza (bla i Tyskland och Danmark) där är både hanar och honor gula.
      Kommer precis hem från en resa från Tyskland och såg där två vf Kiriza grupper och båda grupperna var knall gula och svindyra.
      Kanske Carsten vet något om detta som dykt i sjön?
      Vi som inte gillar att urvalsodlade djur går ifrån ursprungsfärg och ursprungsform tycker väl att Kiriza skall vara gula.

Varför odlar dom inte Koi eller Guldfisk?, brukar jag tänka. Men vi lever ju i ett fritt land (brukar dom säga) så alla akvarister får väl ha sina favoriter oavsett om det är papegojciklider, flowerhorns, knallröda diskus, vita arowanor eller orange kiriza.

Vid något tillfälle har jag visat en bild på en helt orange Tropheus. Utan någon minsta svart brun eller grå färg på kroppen. Ursprung helt klarlagt men osäkert vilka som var föräldrar men det är en annan historia. Ja denna Trophueshona var lika orange som en guldfisk. Men den lyckades alldrig att föra sina gener vidare. Det hade varit något för kineserna det.

Carsten har varit på östsidan av sjön från Maswa ner till Zambiagränsen och i större delen av Zambia. Kirizan finns på Ubwarihalvön i Congo. Visserligen är det bra siktdjup i sjön men ända dit såg inte Carsten. Jag vet inte om någon västerlänning med fiskanknytning som varit på Ubwarihalvön de senaste tio åren. Själv har jag varit närmare än Carsten men vattnet var inte tillräckligt klart den dagen heller. En gång (1976) när jag var vid Gombe Stream (i Tanzania nära gränsen till Burundi) och "badade" så hade en bunt rebeller från just området söder om Ubwari i Congo varit där (med snabba båtar) ett halvår tidigare och rövat bort (kidnappat) ett gäng av Jane Goodalls forskningsstudenter. Därför var stället stängt och det var förbjudet att vara där. Visst var det synd att Jane Goodall inte var där och kunde visa oss schimpanserna men vi behövde inte heller betala de svindyra parkavgifterna. "De lokale" vågade inte låta oss sova på stranden så vi fick låna en plåthydda som gick att låsa. Jag förstod aldrig vad för nytta lite tunn plåt skulle göra mot Kalashnikovs men en sak lärde jag mig. Det är varmt i Afrika i en plåthydda.

Att fisken är dyr från områden som Ubwari beror ju på såväl risker som stora avstånd till de vanliga utskeppningsställena. Kalashnikovs och andra leksaker är vanligare där än paraply är i London.
      Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

Kommentar

• Robbe
        Användare
        • February 2003
        • 527

Tackar för denna information Lasse.

Kommentar

• Falköping Andreas
          Användare
          • February 2006
          • 1214

Vet inte riktigt var någonstans i min text som du läste att jag tycker bättre eller sämre om gula/orange hanar?
          Det som vi/du diskuterade var väl dina påståenden om att man kan få billigare Kirizor om man nöjde sig med gula hanar med smala band.

Var någonstans anklagar jag dig för att prata i nattmössan?
          Det jag skrev var:Och här har du nog rört till det ännu en gång

Och till sist så undrar jag bara,var någonstans jag skrivit något om dina Kirizor?

Så nästa gång innan du ojojoj:ar dig över något så chilla och läs igenom vad som skrivits innan och sluta ta dig på så stort alvar.

Ps. Ditt antagande om att jag nog inte vet vad jag pratar om stämmer säkert men jag har alltid gillat Kirizorna som kommer från Ozric och så även dina Andreas .ds
          Ja ok då jag ber om ursäkt... jag drog väl en för snabb slutsatts. Men för mig så är iaf de oranga hanarna i jämförelse mot en gul hona en riktigt fin syn för ögat och är en av anledningarna till att jag skaffade kiriza. Tidigare har jag endast sett gula hanar och med smala band. men efter jag fick se ozrics kiriza så blev min inställning till denna fisk av annan åsikt. Jag har fö ett par st hanar som har gnallgula - brandgula band och de är så pass brda band på så de får stanna kvar i min grupp.
          http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• jimpa
            Användare
            • October 2007
            • 101

Jag flikar in med ett inlägg mitt i diskussionen...

Var för en vecka sedan och hämtade en fin grupp moliro på 25 individer hos Håvmastaren i Växjö. De går tillsammans med några hätsnosar och allt har fungerat mycket bra. Det är yngel på omkring 6 cm och de är extremt söta och roliga att titta på. Men jag känner mig väldigt nojig och nervös över hur det ska gå med gruppen. Det är min första gång med troffar och man har ju läst dels här på forumet hur det kan gå.
            Men i går så tyckte jag flera av dem såg lite loja ut. Det var inte samma aktivitet som det varit innan. Mätte nitrit och det gav ett litet utslag (inte ens 0.1). Strulade antagligen till det med bikarbonaten vid vattenbytet i torsdags. Mätte igen idag och det gav något mer utslag. Inte över 0.1 den här gången heller. Bytte nyss vatten, 35-40% och hällde i lite salt och 35cl Nitrivec.
            Om jag mäter mig till nitrit ikväll, borde jag byta vatten då med eller byter jag imorgon?
            Ska jag strunta i att mata tills nitriten är nere på noll även om de är yngel?
            Akvariet har varit igång i ca 6 veckor och har pH 8, hårdhet runt 10 nu med hjälp av bikarbonat. Temp på 26.

Passar även på att fråga hur ofta jag bör mata dem. Hittills sker det en gång om dagen. Efter vad jag förstått så bör det ske vid samma tidpunkt varje dag coh eftersom jag har varierande arbetstider vecka till vecka så blir det svårt att mata 2-3 ggr vid samma tidpunkt varje dag. Som det är nu så blir det inom en timme från gång till gång. Kanske inte är så noga? Som sagt, nojig.

Tacksam för svar!
            Senast redigerad av jimpa; 08 December 2007, 16:18.

Kommentar

• Bright_Blue
              NCS Medlem
              • June 2004
              • 1582

Tja, var uppmärksam på om det är deras magar som krånglar för då kan det sluta illa. Nitriten verkar ju vara lungt med så jag hade inte bytt vatten igen. Vad ger du dem för mat? Angående matningen så mata dem när du kan, det är ju inga barn direkt som behöver mat konstant

Kommentar

• Falköping Andreas
                Användare
                • February 2006
                • 1214

tjenna Jimpa!
                Troffar mår bättre av o få små mängder ofta än en större mängd vitt ett tillfälle. Ett foder jag kan rekomendera om du inte vill köra med räkmix är NLS spectrum grow såna fall med tanke på fiskens storlek. En bork med 140 gram borde räcka lagom för dig ett tag. samt en burk med H2O stabel wafers som du kan lägga i en tablett eller 2 på morgonen typ så kan fiskarna gå o bita på tabletten under dagen och få i sig mat i små mängder då du arbetar.
                http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• jimpa
                  Användare
                  • October 2007
                  • 101

Jag matar med Tropicals Spirulina Super Forte vilket de iaf fick den veckan de gick hos Håvmästaren. Vad uppfödaren gav dem vet jag inte. tack för tipsen. Ska kolla upp foderna.
                  Nitriten låg på nästan 0.1 när jag mätte för nån timme sen, skadligt blir det väl inte förrän på 0.3. Matade lite lätt i eftermiddags och det blev samma aktivitet i burken som det brukar bli då och alla åt. Det var fart på dem ett tag efter maten var uppäten sen blev de mer stillsamma igen. Inte sett någon onormal avföring.
                  Jag får känslan av att det är nitriten som gör dem så då jag inte haft nån innan och de blev så stillsamma efter vattenbytet med bikarbonaten.

Kommentar

• stiffe
                    Användare
                    • April 2002
                    • 953

Vf Tropheus Kapampa
                    mvh Stefan

Kommentar

• ozric
                      Användare
                      • March 2004
                      • 3187

Jösses anamma!! Den var verkligen grann!
                      Ibland tycker jag du gör fel val av bilder när du e med i fototävlingen, Stiffe! Skulle nåt av dessa foton vara med skulle jag bli riktigt förvånad om de inte kom bland de två första! Perfekta foton ju!!
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

Kommentar

• specmats
                        Användare
                        • December 2004
                        • 3060

Ursprungligen postat av stiffe
                        Vf Tropheus Kapampa
                        Kapampa är en riktig skönhet, tyvärr ovanlig, var kommer dina djur ifrån?
                        (mkt snygga bilder)
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• ozric
                          Användare
                          • March 2004
                          • 3187

hur f-n saxar man ett kort citat ur ett långt!!??

Av Lars A ;"Vi som inte gillar att urvalsodlade djur går ifrån ursprungsfärg och ursprungsform tycker väl att Kiriza skall vara gula."

Förstår jag dig rätt om att du tycker det är på samma nivå att odla på oranga Kiriza-hanar som det är att odla tex Guldfisk!? Om så är fallet;hur tänker du då?? Ty en orange-bandad Kiriza-hane är väl lika mkt "ursprung" som en GUL hane,om än mkt ovanligare i sjön!??
                          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                          c",)

Kommentar

• Lars Andersson
                            NCS Medlem
                            • October 2002
                            • 601

Ursprungligen postat av ozric
                            Förstår jag dig rätt om att du tycker det är på samma nivå att odla på oranga Kiriza-hanar som det är att odla tex Guldfisk!?
                            Nej, det är svårare att odla Guldfisk än Tropheus.
                            Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

Kommentar

• deelay
                              Användare
                              • September 2002
                              • 5394

Ursprungligen postat av Lars Andersson
                              Definiera svårt... det går fortare att få fram 1000 guldfiskar än 1000 kirizor.
                              Sänka tempen lite lär väl inte vara alltför svårt =)
                              http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• specmats
                                Användare
                                • December 2004
                                • 3060

Ursprungligen postat av Lars Andersson
                                ok...vilken guldfisk är det då?, va jag vet så har många odllare (WW) skippat tropheus för att det blir problem med odling, men det kanske finns undantag?
                                Tropheus Duboisi halembe, so
                                Melanochromis Auratus, vf
                                Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

Arbetssätt...